היום: פסק דין במשפט חיסול רפיק חרירי

פיצוץ המטען ליד המלון, הנאשם שנהרג והקלטת שזויפה •פסק דין 15 שנים לאחר ההתנקשות

צילום: אי.פי // חסן נסראללה ורפיק חרירי ב-2001

בית המשפט בלבנון יודיע היום (שלישי) על פסק הדין בפרשת חיסול ראש ממשלת לבנון רפיק אל-חרירי, שהתרחש לפני 15 שנה. זאת, לאחר שנדחה בגלל הפיצוץ בנמל ביירות. 

מיהו רפיק אל-חרירי? 

ראש הממשלה המוסלמי הסוני היה אחד האנשים המוכשרים והעשירים בלבנון. הוא למד באוניברסיטה האמריקנית בביירות, רקם קשרים ענפים עם משפחת המלוכה הסעודית ויזם תוכניות בנייה רבות. מבן למשפחת איכרים, הפך חרירי למיליארדר וטייקון תקשורת שהשקיע הון תועפות בחברה הלבנונית. כראש ממשלה הוא היה נתון ללחץ כבד מטעם סוריה שגרם לו להתפטר. ארבעה חודשים לאחר מכן הוא חוסל. 

מה קרה ביום החיסול? 

שיירתו של חרירי חלפה סמוך למלון סנט ג'ורג' בביירות ב-14 בפברואר 2005. מכונית תופת במקום התפוצצה וגרמה למותו של חרירי ושמונה ממאבטחיו. באירוע נהרגו מלבד חרירי 21 בני אדם ונפצעו 226 אנשים נוספים. ובלבנון, האצבעות הופנו לסוריה שבחשה בארץ הארזים. 

האם היו השלכות לפעולה? 

החיסול עורר סערה והוביל למחאה שגרמה להתפטרות הממשלה. בהמשך, הכוחות הסוריים נאלצו לעזוב את המדינה במה שנודע כ"מהפכת הארזים". כך הסתיים "הכיבוש הסורי" במדינה שנמשך מאז שלהי שנות ה-80. 

מה הקשר לחיזבאללה?

ארגון הטרור השיעי היה בעל בריתו של אסד בלבנון ונחשד במעורבות באירוע. לפני יותר מתשע שנים, הועברו ללבנון מספר כתבי אישום מבית הדין הבינלאומי בהאג. בעקבות כך, התובע הכללי במדינה הוציא צווי מעצר לארבעה פעילי חיזבאללה. חשדות רבים נקשרו למשפט לאור השנים שבהן נדחה וסירוב חיזבאללה להעביר את הנאשמים למעצר. ארגון הטרור הכחיש את ההאשמות והדגיש כי הוא לא מכיר בבית המשפט. 

מלבד מוסטפא בדר אל-דין, המפקד הצבאי של חיזבאללה שנהרג בסוריה ב-2016, המידע על ארבעת הנאשמים האחרים מוגבל למה שבית המשפט מספק ולא ידוע על מקום הימצאם. דובר בית המשפט טען כי ייתכן ויפרסמו צווי מעצר נוספים ושמי שיורשע יהיה זכאי להגשת ערעור. 

מי הם הנאשמים? 

סלים עיאש, חסן מרעי, חסן עניסי ואסד סברא נאשמים בהשתתפות במעורבות באירוע הטרור, ברצח בכוונה תחילה ובניסיון לרצח. בדר אל-דין נחשב לחשוד העיקרי בחיסול ולמוח המתכנן, אך הוא חוסל בעצמו.

בית המשפט מאשים את עיאש בן ה-56, שנאמר כי הוא בכיר צבאי בחיזבאללה, בהנהגת הקבוצה שביצעה את פעולת החיסול. גם מרעי הואשם במעורבות בפיגוע הטרור. יתרה מכך, בספטמבר 2019, בית המשפט הבינלאומי האשים את עיאש בשני אישומים של "טרור ורצח", בגין השתתפותו בשלושה פיגועים נוספים שכוונו לפוליטיקאים בין 2004 ל-2005, אחד מהם נגד פוליטיקאי לבנוני אחר. 

עניסי בן ה-46 וסברא בן ה-43 נאשמים בהקלטת תיעוד מזויף שהועבר לרשת "אל-ג'זירה", שבמסגרתו קבוצה מזויפת, שלכאורה הייתה קשורה לארגון אל-קאעידה בלבנט, לקחה אחריות על האירוע.  

 מה הן הראיות?

למרות האישומים, התביעה מודה כי הם מסתמכים על ראיות נסיבתיות. עיקר הראיות הן שיחות טלפוניות בנייד שהוקלטו וכרטיסי SIM. ראיות אלו העלו כי הנאשמים היו במעקב אחר חרירי עד לרגע פיצוץ מוכנית התופת.

מה המשמעות של ההחלטה? 

מוקדם לדעת מה יהיו ההשלכות של הרשעה של ארבעת הנאשמים או זיכוי כלשהו. עם זאת, זיכוי עשוי להתפרש כטיוח נוסף בלבנון על רקע הזעם על השחיתות ומחדלי הממשלה, ולעורר גל חדש של הפגנות, כזה שיופנה יותר מתמיד נגד חיזבאללה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר