הסתגלות קצרה בגנים וצמצום חומר הלימוד בבגרויות: כך תיפתח שנת הלימודים תשפ"א

משרד החינוך פרסם את תוכניתו לשנה הקרובה • הפיקוח על מנהלי בתי הספר יופחת והיקף המשאבים והסמכויות שלהם יורחב משמעותית • בגנים, הילדים יגיעו בקבוצות שונות בימים הראשונים, לפי לוח זמנים שיקבעו הגננות • כל הפרטים

צילום: דודו גרינשפן // חיטוי גני ילדים בנתיבות

ניסיון לצמצם בפערים הלימודיים מהגל הראשון של הקורונה, ימי הסתגלות לגני הילדים, מיקוד בחומר לבגרויות וחיזוק מעמד המנהלים, אלו חלק מהדגשים בתוכנית הפדגוגית לשנת הלימודים תשפ"א שפרסם היום (שני) משרד החינוך. 

במסגרת התוכנית לקראת ה-1 בספטמבר, משרד החינוך שואף לחזק את מעמד המנהלים ולאפשר להם להוביל את המוסדות בדרכם. בין היתר מתכננים בשנים הקרובות להפחית את הבקרה על בתי הספר ולהרחיב את היקף הסמכויות והמשאבים שיעמדו לרשות כל מנהל.

צילום ארכיון: דוברות הדסה

בנוסף, משרד החינוך מתכוון להניח תשתית ארוכת טווח למערך הלימוד הדיגיטלי והפיכתו לחלק מרכזי בהוראה. 

מטרה אחרת של משרד החינוך היא "לחזק את הקשר, הזהות ואהבת המולדת של התלמידים לארצם ולמורשתם", נוסף לבקיאות שלהם בהיסטוריה של מדינת ישראל. משרד החינוך מתכוון לחזק את ערך הגיוס לשירות משמעותי לצה"ל. 

על פי התוכנית, במערכת החינוך מתכוונים לבצע מיפוי של פערי הלימוד ולחזק את מיומנויות הלמידה הדיגיטלית ולמידה שיתופית. 

הסתגלות בגני הילדים

משרד החינוך פרסם גם תכנון של חלוקת התלמידים בכיתות השונות לנוכח מגבלות וירוס הקורונה. בגנים, ההגעה תהיה מדורגת ולפי קבוצות קטנות של בין חמישה לשישה ילדים כל פעם, לפי לוח זמנים שתפרסם הגננת. הורים יתבקשו להיפרד מילדיהם בפתח הגן תוך חבישת מסכות. ביום השני ההגעה תתנהל לפי שתי קבוצות שונות בהתאם ללוח זמנים שתקבע הגננת. ביום השלישי לתחילת הלימודים, הגנים יפעלו בין 8:00 ל-14:00. בגילים ארבע עד חמש, הפעילות תתנהל כרגיל. 

גני הילדים עדיין סגורים // צילום: דודו גרינשפן
גני הילדים עדיין סגורים // צילום: דודו גרינשפן

בכיתות א', ההגעה ביום הראשון תהיה מדורגת בקבוצות של עד עשרה תלמידים. לכל תלמיד יתלווה הורה אחד. ואילו קבלת התלמידים בבית הספר תתקיים במתחמים נפרדים. כמו כן נקבע כי במתחם לא ישהו יותר מ-20 אנשים. תוכנית הלימודים תכלול בתחילתה השלמת תהליכים חסרים מתקופת הגן – ומיד בהמשך הקניית מיומנויות של קריאה וכתיבה. 

בכיתות ז' וח' התכנון הוא לקיים פעילות הסברה שתנסה לאתר קשיים ומצוקות. בכיתות י' התוכנית קובעת פעילויות גיבוש, היכרות עם אמצעים דיגיטליים והכנות לבחינות הבגרות, כמו גם היערכות למעורבות חברתית. 

בחינת הבגרות – בשישה מקצועות שונים

משרד החינוך מתכנן בחינות בשישה מקצועות חיצוניים שיכללו את שלושת מקצועות החובה (מתמטיקה, אנגלית ושפת אם), שני מקצועות הומניים כמו ספרות, תנ"ך, היסטוריה ואזרחות. וכן מקצוע אחד מבין המקצועות המוגברים לבחירה (פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי המחשב, אומנות, גיאוגרפיה, מחול, תקשורת, שפות, תאטרון, חינוך גופני ועוד). 

בחינת בגרות הקיץ // צילום: יוסי זליגר
בחינת בגרות הקיץ // צילום: יוסי זליגר

בנוסף, נקבעו מועדי בגרויות נוספים, עבור תלמידים חולים או בבידוד, ובכל מקצוע יתקיימו שני מועדים (מועד רגיל ומועד השלמה). 

מיקוד חומר הלימוד לבגרויות

משרד החינוך קבע כי בבחינת הבגרות במתמטיקה ב-5-4 יחידות, חומר הלימוד יצומצם בכ-10%. בכיתה י"א תתאפשר בחירת 5 מתוך 8 שאלות, ובכיתה י"ב בחירת 3 מתוך 5 שאלות.

בבגרות במתמטיקה 3 יחידות, תתאפשר צבירת ניקוד כדי להגדיל את סיכויי התלמיד להצליח בבחינה. בנוסף, בבגרות במקצועות עברית, ערבית, אנגלית, ואשכול הומניסטיקה (היסטוריה, ספרות, תנ"ך, אזרחות), חומר הלימוד צומצם ב-30%.

בבגרות העיונית והטכנולוגית (5 יחידות), חומר הלימוד צומצם ב-20%.

בגזרת הלמידה מרחוק, נקבע כי לימוד רצוף בכיתות ה'-ו' יימשך עד חצי שעה ויתקיים מעבר מדורג ללמידה מהבית תוך הסתגלות של המורים והתלמידים. כמו כן ייערכו פגישות ברמת הכיתה, בקבוצות קטנות ובאופן פרטני. 

בהינתן סגר והפסקת הלימודים במוסדות החינוך (גן-כיתה ד'): משרד החינוך ממליץ על פעילות מקוונת של 20 דקות בגנים ו-30 דקות לשיעור ביסודי. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר