"הפרסומת לשוקו טרה עושה שיימינג"

הורים ותזונאים התלוננו לרשות השנייה, וביקשו להסיר את הפרסומת בטענה שהיא שמה אותם ללעג • "הפרסומת פוגעת בבריאות הילדים ולועגת להורים"

צילום: צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של חברת טרה // מתוך הפרסומת החדשה לשוקו טרה

תלונה לרשות השנייה: הפרסומת לשוקו טרה פוגעת בהורים שמקפידים על תזונה בריאה. כ-11 דיאטנים והורים פנו לאחרונה לרשות השנייה בטענה שהמסר העולה מהפרסומת החדשה שם אותם ללעג ודרשו להוריד אותה מהמסך.

התלונה נגד הפרסומת חושפת את הקושי של משרד הבריאות להעביר מסרים לתזונה בריאה, כשמנגד חברות המזון מנסות לעודד צריכת מזון ממותק.

בפרסומת המדוברת נראות שתי אימהות באירוע חברתי, כשאחת מהן מוזגת שוקו לבן שלה. השנייה מתפלאת על כך ושואלת אותה: "שוקו? מוסיפים לזה מלא סוכר. אני לטוהר שלי לא מרשה".

האם השנייה מסבירה: "זה שוקו טרה, ללא תוספת סוכר. הילדים מתים על זה".

בהמשך הפרסומת, הורים נוספים פונים לאם שמתעקשת על תזונה בריאה ושואלים אותה: "את לא מרשה? באיזה קטע?".

האם הנבוכה מביטה בהורים שמסביב - ומייד מתעשתת ומוזגת כוס שוקו לבן שלה, שמתפלא ושואל: "מותר?". בתגובה האם משיבה לו: "ברור, מצחיקול. תשתה. גם אמא שותה".

אחר כך היא פונה ליתר ההורים ומצהירה: "שותים את זה אצלנו בבוקר, בערב ובקידוש".

המסר שעולה מהפרסומת הוא שאם המציבה מגבלות תזונה לילד שלה לכאורה נתפסת כחריגה ושונה. "הפרסומת פוגעת בבריאות הילדים ועושה שיימינג להורים שמצליחים להציב גבולות בנושא השתייה המתוקה", אומרת הדיאטנית תרצה שני, אחת מהפונים לרשות השנייה.

היא מוסיפה: "הפרסומת מלגלגת על אמא שנוהגת להגביל את צריכת השתייה המתוקה על ידי הילדים שלה, בין השאר גם את שתיית השוקו. האמא שמודעת לכך שצריכה מרובה של סוכר פוגעת בבריאות של הילד נוהגת נכון. כדיאטנית שעובדת עם ילדים, שמתי לי למטרה להגביר את המודעות של ההורים לבריאות כבר בילדות. בסביבה מעודדת השמנה, שמאוד מקשה על כך וכוללת מאכלים רבים עם כמויות סוכר גדולות - המטרה שלי היא לחזק את ההורים ביכולת שלהם לעמוד מול סביבה זו ולשים גבולות בצריכה של מאכלים ומשקאות עתירי סוכר. בפרסומת מלגלגים על הסמכות ההורית הזו, מקטינים אותה וגורמים להורה שכבר הפנים את המסרים להרגיש מבויש".

לטענת שני, בפרסומת יש גם משום הטעיה של הציבור: אמנם השוקו עצמו ללא תוספת סוכר, אך כל כוס של משקה שוקו בכמות של 200 מ"ל מכילה בתוכה 2.5 כפיות סוכר שנמצאות במרכיבים של השוקו. בנוסף לכך, המשקה של חברת טרה מכיל תחליפי סוכר, שלפי נייר עמדה של משרד הבריאות מיוני, "מעודדים ומשמרים את ההרגל הלקוי של העדפה לטעם המתוק".

"שיווק ופרסום של מזון מזיק - תחום עתיר תקציבים"

ברשות השנייה ציינו כי התקבלו 11 פניות בבקשה להסיר את הפרסומת לשוקו טרה. התלונה הועברה לתגובה של חברת טרה ולבדיקה של תחום הפרסומות ברשות השנייה.

יש לציין כי ב-2019 סיימה את עבודתה ועדה להגבלת פרסום מזון, שהמליצה לאסור שיווק של מזון מזיק בשעות שמיועדות לצפיית ילדים ובמדיה שמיועדת לילדים, וכן למנוע שימוש בידוענים לצורך פרסום מזון מזיק לילדים. ההמלצות לא יושמו ומשרד הבריאות הסתפק בהתחייבות מצד תעשיית המזון להימנע מפרסום מזון מזיק בשעות צפיית ילדים.

שורת מומחים מתחומי בריאות הציבור והתזונה פנו בימים האחרונים למשרד הבריאות בנושא. מנהלת אגף התזונה פרופ' רונית אנדוולט, שהשיבה לפנייה, הודתה כי משרד הבריאות מתקשה לפעול מול חברות המזון.

פרופ' אנדוולט ציינה בתשובתה כי "שיווק ופרסום של מזון מזיק בארץ ובעולם הוא תחום עתיר תקציבים. תאגידי הענק משקיעים בפרסום ובאמצעי שיווק מתוחכמים סכומי כסף גדולים, ומפעילים כוחות חזקים מאוד כדי למנוע חקיקה שתגביל את הפרסום - הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובלית. תמיכתכם ועידודכם המקצועי חשובים לנו מאוד, אני מבקשת מכם להמשיך ולסייע לנו ככל שתוכלו. אנו מקווים שכאשר הנושא יגיע לדיונים בוועדות הכנסת, תמשיכו לעמוד לצידנו במאבק חשוב זה".

פרופ' אנדוולט הדגישה כי יש להמשיך ולהיאבק למען שמירה על בריאות הציבור והגנה על בריאותם של הילדים.

מטרה נמסר: "מדובר במוצר פורץ דרך בתחומו, המציע לצרכנים שוקו ללא תוספת סוכר וללא סימון אדום. מיותר לציין כי מדובר בסצנה הומוריסטית שאין בה כל כוונה לפגוע. הפרסומת קיבלה, טרם עלייתה, את אישורה המלא של הרשות השנייה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר