קופות החולים השקיעו בגיוס פי 3 מהמותר בחוק

משרד הבריאות: ב-2019 ארבע הקופות הוציאו 132 מיליון שקלים • מחלוקת בין הצדדים: האם פרסום מוגדר כמידע למבוטחים? • הקופות: "פועלים בשקיפות"

צילום: יהושע יוסף // קופ"ח לאומית

ארבע קופות החולים - כללית, מאוחדת, לאומית ומכבי - השרויות בגירעונות כבדים זמן רב לפני הקורונה, הוציאו 132 מיליון שקלים ב-2019 על פעולות שיווק, והגדירו הוצאות נוספות על שיווק עצמי בסך 130 מיליון שקלים תחת סעיף תקציבי של "מוקדי שירות". כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום".

לקופות מותר להקצות מתקציבן סכום מוגדר לפרסום ולשיווק בזמן שגרה - שמסתכם ב-40-30 מיליוני שקלים בלבד.

פרט לכך, חרף האיסור שהשית עליהן משרד הבריאות במארס האחרון, להעביר מבוטחים זו מזו עד ספטמבר הקרוב, המשיכו הקופות בגיוס מבוטחים. מסרטונים שהגיעו לידי "ישראל היום" עולה כי מאוחדת ומכבי ערכו מופעי תזמורות חסידיות על במות ממותגות מחוץ למלונות הקורונה. הכללית קיימה מופע וירטואלי ובו מיטב כוכבי הזמר במגזר החרדי בערב ל"ג בעומר. מאחורי המופיעים היו כרזות ועליהן הדרכה בעניין חשיבות עטיית מסיכה ושמירת היגיינה ומרחק. לטענת הכללית ההילולה הווירטואלית היתה דרך להעביר מידע בריאותי לציבור ולא היתה מיועדת לגיוס מבוטחים.

קופ"ח מכבי // צילום: יהושע יוסף
קופ"ח מכבי // צילום: יהושע יוסף

גורם במערכת הבריאות מסביר: "לקופות החולים מותר להוציא לפי חוק כסף על פרסום ושיווק. אך לאורך השנים הן טענו במקרים רבים, שלא מדובר בפרסום ושיווק אלא במסירת מידע למבוטחים. כך היה גם כאשר הן הקימו מוקדים טלפוניים לגיוס מבוטחים. גם אם נניח שכל ההוצאות כשרות והן על פרסום ושיווק, מידע למבוטחים חייב להיות פרופורציונלי לגודל הקופה. לא הגיוני שמאוחדת, שקטנה פי ארבעה מכללית - מוציאה יותר ממנה. בנוסף, ניתן לראות גידול מהיר בהוצאות על פרסום ושיווק".

מהנתונים שנחשפים כאן ניתן לראות שההשקעה בפרסום ושיווק היא פי שלושה מהמותר, הולכת וגדלה לאורך השנים ועומדת ביחס הפוך לגודל הקופה כפי שציין המקור. דווקא הקופות הקטנות מוציאות יותר מהקופה הגדולה ביותר (הכללית) על פרסום ושיווק.

קופ"ח מאוחדת // צילום: יהושע יוסף
קופ"ח מאוחדת // צילום: יהושע יוסף

השיאנית: מאוחדת

שיאנית ההוצאה על שיווק ב-2019 היא קופת חולים מאוחדת. הקופה, שמבטחת כ-15% מהישראלים, השקיעה 40.7 מיליון שקלים על פרסום ושיווק. אחריה מכבי, שכרבע מהאוכלוסייה בישראל מבוטחת אצלה, עם 38.3 מיליון שקלים. כללית הוציאה כ-31 מיליון שקלים, ולאומית שמבטחת פחות מ-10% מהישראלים הוציאה 21.5 מיליון שקלים. בסך הכל, כאמור, 132 מיליון שקלים.

מדובר בעלייה בהשוואה ל-2018, אז הסתכמו הוצאות הקופות על שיווק פרסום וגיוס מבוטחים ב-120 מיליון שקלים וב-2017 - 108 מיליון שקלים.

לקריאה נוספת:

• הנחיות חדשות של משרד הבריאות: יצומצמו הבדיקות לאנשים ללא תסמיני קורונה

• קורונה? בקופות החולים לא מוותרים על השיווק

• אילו תרופות קופות החולים לא מממנות?

ב-2020 פרסם האגף לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות הבהרה עבורן, שלפיה אי הכללת כל הוצאות השיווק בדו"חות הכספים מהווה עבירה פלילית. בעקבות ההנחיה, הקופות הוסיפו הוצאות שבשנים קודמות נרשמו בסעיפים תקציביים אחרים. התברר מכך שהן לא דיווחו למשרד הבריאות על הוצאות של 73 מיליון שקלים ב-2018 ו-57 מיליון ב-2017 שיועדו למוקדים רפואיים.

קופ"ח כללית // צילום: יהושע יוסף
קופ"ח כללית // צילום: יהושע יוסף

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "אנו פועלים על פי כללי הרגולציה תוך שקיפות מלאה וביקורת מתמדת של משרד הבריאות".

ממאוחדת נמסר: "הנתונים שבידיכם אינם נכונים".

מלאומית מסרו: "השקעת משאבי עתק בשיווק ומכירות במקום במבוטחים היא בזבוז כספי ציבור". 

ממכבי לא נמסרה תגובה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר