קרובה ורחוקה: 5 שירים על ביירות

לעיר הלבנונית שעלתה לכותרות בהקשר של אובדן יש לא מעט שירים שנכתבו אודותיה - אוהבים, מתגעגעים וגם מבקרים • תנו הצצה אל השירים שעוסקים בה

צילום: Getty Images // ההרס בביירות

אין כמעט מקום בעולם שבו ערים לא נזכרות בשירים. נסו לחשוב בעצמכם כמה שירים אתם מכירים על פריז, ירושלים או ניו יורק. כשעיר מוזכרת בשיר היא מעצבת את האווירה ואת הטון שבו, שולפת כמעט באופן מיידי מתוך הזכרונות שלנו את הנופים, המבנים, הריחות והאנשים, ובכך מעצימה את החוויה שבהאזנה.

ביירות, שעלתה כעת אצלנו ובעולם לכותרות, בהקשר של אובדן ומאבק - איננה שונה מכל עיר בירה אהובה ויש לא מעט שירים שנכתבו בה ואודותיה.

על אף שבתודעה הישראלית לבנון בכלל וביירות בפרט נצרבה כמקום של פצע ועימות, תנו הצצה אל חמישה שירים שעוסקים בה ואוהבים אותה, מתגעגעים אליה, מבקרים בה וגם אותה לפעמים. העיר שנמצאת קצת מעל 200 ק"מ בקו ישיר ממרכז הארץ, ועדיין רחוקה מאיתנו כל כך.

פיירוז - "לביירות"

את פיירוז (84) אין צורך להציג. מי שמזוהה ברחבי המזרח התיכון ובעולם כולו כסמל הלאומי של לבנון, שגרירה של ממש של מולדתה, הקליטה עשרות אלבומים שבהם הופיעו לא אחת שירים העוסקים במולדת ובעיר בירתה. בשנת 1983 הקליטה פיירוז את הביצוע לשיר "לביירות", המבוסס על הלחן המפורסם של רודריגו (מתוך קונצ'רטו דה ארנחואז) ולמילים שהתאים ג'וזף חרב.

יסמין חמדאן - "ביירות"

נציגה בולטת ועדכנית יותר של הזמרות מלבנון היא יסמין חמדאן, שהתפרסמה בתחילה כסולנית של צמד האלקטרוני Soapkills. בשנת 2012 יצאה חמדאן לקריירת סולו מצליחה, ובאלבום הבכורה "Ya Nass" נכלל השיר "ביירות" שמילותיו נודדות מאהדה וגעגועים אל ביקורת על מצבה הכלכלי והפוליטי של העיר כיום.

סבאח - "הלו ביירות"

דיווה ענקית אחרת, שהפציעה בשמי המוזיקה והקולנוע בלבנון כבר משנות ה-40 של המאה הקודמת היתה סבאח, שנחשבה בעיני רבים כנציגה של דור פורץ גבולות ובועט בשמרנות הדתית של ארצה. סבאח היתה סמל לשמחה, לחופש ולשחרור, אולי בעיקר בזכות מוצאה הנוצרי. בתוך שורה של להיטי ענק בכל העולם הערבי, הקליטה סבאח גם את השיר "הלו ביירות".

מרסל חליפה - "יא ביירות"

מרסל חליפה (70) הוא מלחין, זמר ונגן עוד יליד לבנון ממוצא פלשתיני, שהרבה לעסוק בנושאים פוליטיים הקוראים לעצמאות ולשחרור. בשנת 1980 הוציא את אלבומו "At The Border", ובו בעיקר שירי ילדים שהקליט במרוצת השנים יחד עם הסולנית אומיימה ח'ליל וחברי האנסמבל "אל-מייאדין", המשתפים עמו פעולה כבר שנים רבות. בין היתר הופיע באלבום גם השיר "יא ביירות".

• "אין לאן לברוח": עלייתו ונפילתו של דני מזרחי

• מי מנסה למצוא שידוך למור מחתונמי?

• איך ילדה בת 6 מרוויחה 18 מיליון דולר בשנה?

איברהים מעלוף - "ביירות"

אחד המוזיקאים הבולטים בסצנת הג'אז באירופה הוא החצוצרן, יליד לבנון, איברהים מעלוף (39). עם פרוץ מלחמת האזרחים בארצו, עזב עם משפחתו הקרובה לפריז, אך במרוצת השנים הגיע תכופות לביקורים במולדת. באחד הביקורים הללו, כשהיה נער מתבגר, יצא לשוטט לבדו ברחבי ביירות כשהוא מאזין ללד זפלין במכשיר הווקמן שלו. כשמצא את עצמו לפתע באחד האיזורים מוכי המלחמה בעיר, נצרב הרגע בזכרונו וכך הולחן הקטע המופתי "ביירות", שהופיע באלבומו "Diagnostic" שיצא ב-2011 (והיה גם אלבום העשור שלי).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר