האהבות שנולדו בתקופת הקורונה

תקופת הריחוק החברתי הגבירה את הרצון של הרווקות והרווקים למצוא זוגיות יציבה, ויש גם לא מעט יוזמות חברתיות חדשות שפועלות לקירוב הלבבות

שקד ויניב. הכירו בקבוצת "רווקים ורווקות בעידן הקורונה"

דייטים עם מסיכות, מפגשים על ספסל ברחוב במרחק שני מטרים זה מזה, ביטולי דייטים בגלל כניסה לבידוד, וארוחות ערב רומנטיות בזום - אלה הם רק חלק מהאתגרים החדשים שיצרה הקורונה בגזרת מחפשי האהבה. וזה לא שלפניה היה שם קל. בחסות השפע הווירטואלי והאפליקציות שהרגילו את כולם לדפדף זה את זה לדעת ימינה ושמאלה, הגזרה די בערה גם קודם, וזימנה לחבריה לא מעט מתחים, אכזבות, תסכולים וחששות. 

"אני לא יודע מה יותר קשה עכשיו, למצוא עבודה או למצוא זוגיות", אומר בהומור שי חדד (33), סטנדאפיסט רווק מקריית ביאליק. "בחוויה שלי חצי מהנשים חוששות מפגישות ומעדיפות להיפגש בזום, והרבה בחורות פוחדות להכיר, מחשש להידבקות. אני לא מאמין בדייטים בזום, כי זה כמו להופיע בזום. אני רוצה להיפגש במציאות ולא בזום, ולא אכפת לי לבוא מצויד בחרמונית, שכפ"ץ, כפפות, ניילון נצמד על כל הגוף וצנצנת של אקווריום על הראש. אני מוכן גם להביא חוצץ זכוכית מהדואר שנשים בינינו, אבל העיקר שזה לא יהיה דייט בזום..."

"...גם לא קרה שבנות הציעו לי להיפגש בים או בפארק, וחבל, הייתי מביא איתי רמי או דומינו שנשחק כמו קשישים... מאז הקורונה עוד לא פגשתי מישהי שהרגשתי שהקשר איתה יכול לעלות שלב. אני מאמין שכשזה יקרה, אני אקח את זה יותר לאט מבחינת מעבר למגע ואינטימיות, ואולי אני אבדוק לה חום לפני כן". 

"אין ספק שהקורונה היא בעייתית עבור מחפשי הזוגיות", אומרת הדייטולוגית לי תום דותן. "למרות הפופולריות של היכרויות באינטרנט, מחקרים מראים שרק כ־25 אחוזים מהזוגות הנשואים הכירו ברשת, כך שעדיין רוב האנשים מכירים אוף ליין: בצבא, בעבודה, בלימודים, בחדר כושר, במסיבות ובאירועים חברתיים. הקורונה צמצמה מאוד את המפגשים המקריים שמתרחשים בחיים האמיתיים, כי תקופה ארוכה היינו סגורים בבתים, וגם עכשיו הדברים לא ממש חזרו לקדמותם.

מפגש רווקים ורווקות ביקב רימון // צילום: עמית אוסקר
מפגש רווקים ורווקות ביקב רימון // צילום: עמית אוסקר

"יצא שהדרכים להכיר הצטמצמו לאפליקציות ואתרי היכרויות, והוקמו יוזמות פרטניות של מפגשים בזום. אבל בזום הדייט הופך ממש לראיון ממוקד, ולא מאפשר חוויה משותפת כמו סרט, הופעה, משחק באולינג או סנוקר. כל הלחץ הוא על המילים, ולא כולם יכולים לייצר שיחה קולחת ונעימה. נוסף על כך, בתקופת הקורונה גברים נטו יותר להזמין אליהם הביתה, גם לדייט ראשון, כי הראש הגברי מאוד פרקטי - יש סגר, אז מה, נשב על ספסל עם מסיכות? הם לא מבינים שעבור הנשים, הזמנה אליהם הביתה נחווית כהזמנה לסטוץ או מעוררת חששות".

יעל שפירא, מנכ"לית חיבורים, מיזם חברתי המסייע לפנויים ופנויות למצוא זוגיות בליווי מנטורים אישיים, מוסיפה כי בתקופת הסגר התגבר מאוד הצורך של הפנויים והפנויות, בעיקר בני ה־30 עד 45, בזוגיות ובאהבה. "משיחות שקיימנו איתם ציינו רבים את התחושה שכאילו סוף העולם הגיע, והם לא רוצים לעזוב בלי לחוות זוגיות. לכן, כבר בשבוע הראשון של הסגר התחלנו לייצר מפגשי זום שהעלו מאוד את המורל וגם הובילו ליצירת מפגשים וירטואליים אישיים. סיפקנו להם כלים ורעיונות לניהול שגרת דייטים בזום, תוך יצירת אווירה אמיתית של קשר רומנטי מתפתח - מארוחה לאור נרות, דרך סיור וירטואלי במוזיאון באפליקציה, ועד משחקי קלפים באפליקציות". 

"הצורך בוער בי"

תקופת הקורונה גרמה גם למוריה כהן (36), מורה לגיאוגרפיה רווקה מרמת גן, לחשב מסלול מחדש. "ביומיום שלי אני פוגשת עשרות אנשים, ובסגר פתאום הייתי כל הזמן לבד. פתאום הצורך באהבה מאוד בער בי. הבנתי שאני מבזבזת זמן באתרי ההיכרויות שבהם גברים מתכתבים במקביל עם כמה נשים, שיכורים משפע לכאורה של אפשרויות, ולא רציניים. 

"החלטתי, למרות שאני חילונית, להירשם לאתר הפונה לדתיים ומסורתיים, מתוך תקווה ששם אוכל לפגוש בחורים רציניים יותר שרוצים להקים משפחה. כתבתי שאינני דתייה, ולמרות זאת קיבלתי פניות רציניות מגברים איכותיים. כשקבעתי דייט, אמרתי מראש שנהיה מרוחקים שני מטרים זה מזה, ואת הפגישות קיימתי על ספסל במתחם פתוח בראשון לציון. לא ישבנו עם מסיכות, אבל גם לא התקרבנו. די מהר הכרתי את אסף, גם הוא אינו דתי, שנרשם לאתר כדי להכיר בחורה טובה עם ערכים. אנחנו ביחד כבר חודש וזה מרגיש מאוד רציני ושונה מבעבר". 

מוריה ואסף, מתברר, אינם החילונים היחידים שפנו בתקופת הקורונה לחיפוש אהבה באתר הפונה למגזר הדתי. "אנו עדים לעלייה דרמטית, שאותה לא ראינו בכל שנות הפעילות שלנו, בקרב מחפשי זוגיות המשתייכים  למגזר החילוני באתר שלנו", אומר אסף נבון, מנכ"ל אפליקציית ואתר ההיכרויות "שליש גן עדן" הפונה למגזר המסורתי־דתי על כל גווניו. "מתחילת תקופת הקורונה ועד עכשיו נרשמו באתר כ־30 אלף נרשמים חדשים, עלייה של יותר מ־25 אחוזים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד".  

גם באתר ההיכרויות "גרינדייט", המיועד לצמחונים וטבעונים, מדווחים על עלייה של 450 אחוזים במספר המבקרים באתר מאז התחיל משבר הקורונה. "מתוך שיחות שניהלנו עם חלקם, הבנו כי בתקופת הקורונה רבים מהם הרגישו את העול של הרווקות והבדידות באופן חזק יותר, והקורונה הביאה איתה כמיהה למשהו יציב כמו בן זוג אוהב ומשפחה", אומרת תמר אוטמזגין, מנהלת האתר. "בהיעדר אפשרות למפגשים בפועל, עברה סצנת ההיכרויות אל העולם הווירטואלי, ואפשרה לייצר ריגושים וציפייה בתוך הקושי והשעמום שיצרו הסגר והמשבר בכלל.

אור ואלחנן. הכירו במהלך הסגר באתר "שליש גן עדן"
אור ואלחנן. הכירו במהלך הסגר באתר "שליש גן עדן"

"בתקופת הדייטים מרבית הפגישות התקיימו בזום ובווטסאפ, אך גם לאחר היציאה מהסגר אנשים המשיכו להיפגש בזום, בשל הפחד מהידבקות במחלה. במידה מסוימת, הקורונה נטרלה את האפקט השלילי של אתרי ההיכרויות, שבו יוצאים לאינספור דייטים, בלי לעצור ולחשוב על הבנאדם שמולך. הפחד מההידבקות מיתן זאת, ואנשים בוררים יותר בקפידה". 

גם באפליקציית ההיכרויות OkCupid מדווחים על שינויים בשימוש בתקופת הסגר, ומציינים כי עד אמצע מארס ישראלים ניהלו חצי מיליון שיחות יותר ביחס לאותה תקופה אשתקד, חלקן באמצעות וידאו צ'ט. נוסף על כך, מאז משבר הקורונה נצפתה עלייה של 25 אחוזים במענה על שאלות אישיות שעוזרות לאלגוריתם לדייק את ההתאמה בין זוגות פוטנציאליים על בסיס תחביבים, תרבות והעדפות. נתון מעניין נוסף הוא שנצפתה ירידה של 20 אחוזים במספר האנשים שציינו במטרת הקשר כי הם מחפשים סטוצים, ועלייה של עשרה אחוזים במספר האנשים שמחפשים חברים חדשים. ב־OkCupid העולמי מסרו כי כ־85 אחוזים ממשתמשי האפליקציה בעולם בני דור ה־Y וה־Z, ציינו שחשוב להם ליצור קשר רגשי חזק עם בן הזוג או בת הזוג, לפני יצירת הקשר הגופני. 

מייצרים חברויות 

ויש גם יוזמות חדשות שהתחילו בקורונה, כמו מיזם date by date, מיזם המשלב היכרות עם נטוורקינג אישי, שהקימה ענת וילוז'ני. "הריחוק והניתוק נכפו עלינו, ובעולם ההיכרויות זה מייאש. רציתי ליצור קבוצת חברים שתתגבש סביב הצורך המשותף שלהם בהיכרות, מסוג שלא קיים באתרים ובאפליקציות. באתרים כל אדם דואג לעצמו, ומחליט בשברירי שנייה לדפדף אנשים ימינה או שמאלה, על פי הנראות בלבד. כל אחד מגיע עם כל פחדיו וניסיון עברו, ויש המון חששות וחוסר אמון. רציתי לייצר קודם כל חברות בין אנשים ממקום אמיתי וכן, כדי שיוכלו גם להכיר זה לזה חברים וחברות פנויים ממעגלים שניים ושלישיים, כפי שעושים במפגשי נטוורקינג עסקי".

עד כה התקיימו תשעה מפגשי זום ושני מפגשים פרונטליים בחוף הים, בהתאם לכללי התו הסגול. "נוצרו בעיקר חברויות, היו כאלה שיצאו לדייט בנפרד, והיו גם חברים שהכירו לחברים מהקבוצה בני זוג פוטנציאליים מחוץ לקבוצה. במפגשים גם מועברים תכנים מעולם ההיכרויות והיחסים, והמשתתפים יכולים להתייעץ באשר לפגישות שהיו להם ולא צלחו, ומתחילים להבין גם את הצד השני". 

"בחוויה שלי מאפליקציות ואתרי היכרויות תמיד היה רב הנסתר על הגלוי, ורבים מהגברים הצהירו בגלוי שהם רק מחפשים לעשות חיים", מספרת עופרה פוגל (59), אלמנה מפתח תקווה. "כשפרצה הקורונה הייתי עדיין באתרים, היו הרבה יותר פניות מבדרך כלל, כי אנשים היו בבית ופנויים לכך יותר. במקביל הצטרפתי גם למיזם date by date והייתי במפגש זום ראשון, שבו כל אחד הציג את עצמו בכמה מילים. לא מצאתי שם מישהו, אבל צירפתי לקבוצה בחור שיצאתי איתו פעם לדייט ונשארנו חברים. 

מיכל ואוריאל. הכירו באמצעות "חיבורים" // צילום: אוריאל בארי
מיכל ואוריאל. הכירו באמצעות "חיבורים" // צילום: אוריאל בארי

"בסוף דווקא הכרתי בן זוג באחד האתרים. דיברנו ונפגשנו בבית קפה, וכבר חודשיים שאנחנו ביחד. למרות זאת נשארתי בקבוצת הזום, כי לא מדובר רק בחיפוש זוגיות אלא גם בעזרה לאנשים למצוא זוגיות, ואני תמיד שמחה לעשות זאת. יש לי חברה שסיפרה לי על חברה שמחפשת מישהו, והיה מישהו בקבוצה שחיפש דברים דומים, אז חיברנו ביניהם, ונוצרה לי גם חברות טובה עם אחת הבנות". 

יוזמת קורונה נוספת היא קבוצת הפייסבוק "רווקים ורווקות בעידן הקורונה" שהקימה באישון לילה מיואש במיוחד אורטל נחמיאס, רווקה בת 35 מכרם בן זמרה בגליל. "אני עובדת כמנהלת שיווק דיגיטלי בעסק המשפחתי שלנו, יקב רימון. עם פרוץ הקורונה נאלצנו לסגור את העסק והרגשתי שאני כמעט שוקעת לתוך הכאוס והדכדוך של הקורונה. באחד הלילות בתחילת הסגר החלטתי לפתוח קבוצה להיכרויות לבני 25 פלוס, שבאופן מפתיע מאוד צברה תאוצה, וכבר מונה כ־8,000 חברים. 

"אני מעודדת את החברים להעלות פוסט היכרות שבו הם מספרים על עצמם, אבל עם תוכן איכותי וערכי, ולא בתמונות עם ביקיני ומסר שטחי. בתקופת הסגר עשינו מפגשי זום, והיו שגם קיימו זומים אישיים. הקורונה חידדה את הבדידות עוד יותר, התחושה היא שכולם מעלים פוסט היכרות כדי להכיר מישהו לפני שהעולם ייפול. עכשיו אני שואפת לייצר שיתופי פעולה עם עסקים במשבר שרוצים חשיפה בקבוצה, בתמורה למתן הטבות למפגשים של חברים".

די מהר מצאה גם נחמיאס אהבה בקבוצה, אך זו לא שרדה את הריחוק ואת הקורונה. "פגשתי בקבוצה באחד ממפגשי הזום בחור ישראלי שגר בניו יורק, ודי מהר נוצר בינינו חיבור. המשכנו לשיחות אישיות בווידאו, שניהלנו כל יום במשך חודשיים. זה מאוד קירב בינינו וכבר היינו אמורים להיפגש. אבל ממש לפני שהיה אמור לטוס לארץ, התברר שהוא חלה בקורונה, ונאלץ להישאר בניו יורק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר