דיקטטורה, מהפכה או פלישה רוסית? בלארוס על סף התהום

מועמדת אופוזיציה מפתיעה שסוחפת עשרות אלפים לרחובות, ניהול הרה אסון של משבר הקורונה וחשש אמיתי מהתערבות רוסית הפכו את מערכת הבחירות בבלארוס למאתגרת במיוחד עבור הנשיא לוקשנקו, השולט במדינה מאז 1994

עקרת הבית ששינתה הכל // צילום: רויטרס // עקרת הבית ששינתה הכל // צילום: רויטרס

בעוד פחות משבוע יצאו אזרחי בלארוס, מדינה בת עשרה מיליון נפש הממוקמת בין המדינות הבלטיות לאוקראינה ורוסיה, להצביע בבחירות לנשיאות במדינה. 

הבחירות לנשיאות בבלארוס היו עד לאחרונה סוג של אות מתה, הליך פורמלי בו מקבל נשיאה הנצחי של המדינה, אלכסנדר לוקשנקו, גושפנקה ציבורית וצילומי יחסי ציבור. אלא שטעות בחישוב מצד הנשיא אפשרה לתנועת אופוזיציה לצבור מומנטום לקראת ההצבעה שתתקיים ביום ראשון.

צילום: רויטרס

לוקשנקו, שעמד מול שלושה מתמודדים פופולריים מהאופוזיציה השתמש בשליטתו המוחלטת בוועדת הבחירות על מנת לפסול את כולם מלהשתתף, על מנת להימנע ממבוכה בקלפי. על אף זאת, אישתו של אחד המועמדים, עקרת בית בשם סבטלנה טיחנובסקיה, החליטה להציג את מועמדותה במקום זו של בעלה שנפסל. לוקשנקו, שלא ראה באישה איום, נמנע מלפסול את התמודדותה. 

טיחנובסקיה התבררה כדוברת מוכשרת וקול נדיר עבור האופוזיציה במדינה, שנרמסה ב-26 שנים של דיכוי ביד ברזל. יחד עם שתי נשותיהם האחרות של המועמדים שנפסלו היא הקימה חזית משותפת מאחוריה שדורשת שלושה דברים בלבד, תיקון החוקה על מנת ליצור משטר דמוקרטי אמיתי, הפסקת האלימות כלפי מפגינים במדינה ושחרור האסירים הפוליטיים ויציאה לבחירות כלליות חדשות בתוך חצי שנה.



ברית נשות האופוזיציה בבלארוס // צילום: איי.פי
ברית נשות האופוזיציה בבלארוס // צילום: איי.פי

המסר הפשוט והקו הנקי, במדינה הפושה בשחיתות ואלימות משטרתית, נקלט היטב והוציא עשרות אלפים לעצרות תמיכה המוניות ברחבי המדינה. שישי םאלף הפגינו בבירה מינסק, במדינה בה הפגנות מדוכאות ביד ברזל, היה זה מפגן בלתי רגיל של עוצמה עבור האופוזיציה. מפגינים מניפים את דגלה המסורתי, האדום לבן, של בלארוס, הופיעו כמו מקסם ברחבי המדינה, בכל כיכר וצומת. 

בלארוס נמצאת כבר למעלה מרבע מאה תחת שלטונו של לוקשנקו, שמחזיק חלקים גדולים מהמשק המקומי בתנאים הדומים לאלו ששרו בברית המועצות ומנהל את המדינה כמו רפובליקה סובייטית בברית מועצות שאיננה קיימת יותר. הוא נוהג לוהפיע במדי צבא למצעדים צבאיים והמשטרה החשאית מדכאת כל סימן של חוסר הסכמה ציבורי לשלטון.  

הדוב ממזרח

אך משב הרוח הפוליטי המרענן בדיקטטורה האחרונה באירופה עלול להפך בקלות רבה מידי לסופה שתגבה מחיר דמים כבד. במשך יותר משני עשורים תמרן הנשיא לוקאשנקו בין ברית צמודה עם השלטון ברוסיה, השוכנת על גבולה המזרחית של בלארוס, לבין עצמאות ארצו ויחסים מסויימים עם האיחוד האירופאי ממערב.

אך כעת, משגדלים הסיכויים לחילופי שלטון במדינה ולעלייתם של כוחות פוליטיים פרו דמוקרטים ופרו אירופאים, רוסיה עלולה להגיב בפעולה צבאית חסרת רחמים נגד מינסק. לןקאשנקו מודע לסכנה ועלול לזייף באופן בוטה את תוצאות הבחירות ולדכא באמצעות הצבא והמשטרה את המחאה שתבוא בעקבות פיברוק התוצאות. 



מעצר "שכירי החרב" הרוסים בבלארוס // צילום: רויטרס
מעצר "שכירי החרב" הרוסים בבלארוס // צילום: רויטרס

למעשה, הנשיא מכין את הקרקע לפעולה כזו כבר במילים אלו. לוקשנקו מאשים את האופוזיציה בקשרים לרוסיה ובתכנון פעולה רוסית בשטחה של ארצו. הנשיא הבלארוסי העביר כוחות צבא לגבול המזרחי והחל בגל מעצרים נגד מי שהוא מכנה "שכירי חרב רוסים". רוסיה הגיבה בזעם למהלך שכן רבים מהעצורים הם אזרחיה.  לוקשנקו משתמש באיום האמיתי של פלישה רוסית לארצו לוודא שלא תתקיים נגדו הפיכה שלטונית. 

אזרחי בלארוס יצאו ביום שבת להצביע בבחירות שכמעט כל הסיכויים שתוצאותיהם יזויפו, אך מהוות לראשונה מזה רבע מאה סוג של חלון הזדמנויות לשינוי לכיוון דמוקרטי מצד אחד, ולפלישה רוסית, כאוס פוליטי ומרחץ דמים מצד שני. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר