אורן ברזילי: "השירים שלי יותר מפורסמים ממני"

הסינגל של סולן מופע הארנבות של ד"ר קספר, "קיץ ישראלי", מככב בקמפיין משרד התיירות, אבל השיר עצמו לא נועד להיות קליל • "יש פה אדמה בוערת ששייכת ליהודים ומוסלמים ונוצרים" • ראיון

צילום: מאיר כהן // "כל דור הרבה יותר מתוחכם מהדור שלפניו". אורן ברזילי

ממש כמוכם, גם אורן ברזילי דמיין את 2020 שלו אחרת. הוא תכנן לציין עשר שנים לאלבום הסולו הראשון והמוערך שלו עם הוצאה מחודשת (פלוס שיר חדש מאותה תקופה, שגילו הוא והמפיק תמיר מוסקט), להוציא שלושה סינגלים חדשים בעברית ולעלות עם שני מופעים חדשים לגמרי.

האחד כולל רפרטואר שלם שאסף ב-27 שנות קריירה, לבד וכחלק ממופע הארנבות של ד"ר קספר. השני משותף לו ולישראל אהרוני, מעין פראפרזה מודרנית של גפן וברוזה, נניח. ואז אתם יודעים מה קרה, שעשה שאפל ענק במציאות כפי שאנחנו מכירים אותה. משל הייתה צעצוע כדור שלג שיד נעלמה ניערה היטב, מותירה אותנו להתמודד עם כאוס ומטח של נגיפים מסביבנו. את הפתגם של ג'ון לנון על החיים שקורים בזמן שאתה עושה תכניות אחרות ברזילי מכיר היטב. מספיק כדי לדעת להתכונן מראש ולשפר את יכלות התמרון שלו הרבה לפני המשבר הנוכחי.  

"אני, ואני רוצה להדגיש - לצערי הרב, הפכתי לבן אדם מאוד יצירתי בפתרונות קומבינה", הוא אומר, מלכלך את המונח המכובס "פתרונות קריאייטיבים". "היה ראיון בטלוויזיה בתקופת הסגר, שבו בעל עסק עצמאי התעמת עם מישהו ממשרד האוצר. הוא אמר לו את המשפט הכי מדויק בעולם: 'אין לכם פתרונות ואתם סומכים על הקריאייטיביות של העצמאים". וזה כל כך נכון. אני לא מנהל את מאבק העצמאים, הוא מנוהל כרגע בירושלים על ידי אנשים שהם מלאכים מבחינתי, שעולים לשם כמעט על בסיס יומי ונלחמים את המאבק הזה. אבל אני לא הייתי רוצה להיות קריאייטיבי, אני בסך הכל כותב שירים.

"זו השנה שחשתי בה שסופסוף אוכל שניה להמתח אחורה", הוא מספר. "אבל מה שקורה כרגע זה שכולם מנסים רק להרים את הראש מעל למים. לשדר עסקים כרגיל כדי שנגיע לנורמליזציה ולא נצטרך להתחיל מאפס. זאת אומרת שאני היום, כיזם מוזיקלי, מעדיף לספוג הפסדים ולהגיע לחורף עם פורמטים שכבר עומדים ולא להתחיל רק אז".

ובתוך כל זה היו גם דברים טובים שהמצב הזה לימד אותנו. אנשים גילו על עצמם דברים שהם לא ידעו.

"קרו בקורונה גם דברים נפלאים. למדתי בפעם הראשונה לנגן את כל השירים שלי ואת רוב השירים של קספר. לא ידעתי לנגן אותם בכלל! אחרי 27 שנה פתאום אני יודע לגן את השירים שלי. זה שינה לי את כל הפרספקטיבה והבנתי 'אה, ככה כתבתי בגיל 20, ככה כתבתי בגיל 36'. רק עכשיו למדתי את האקורדים של 'הכל יהיה בסדר', 'תראו אותי'. מי ידע מה האקורדים של הדבר הזה בכלל? הגעתי למסקנה שכל דבר הכי חשוב והכי מצליח שקרה לי בחיים קרה בדרך המקרה. כל החיים שלי, מקספר ועד עכשיו".

איפה עוד זה בא לידי ביטוי?

"האלבום שלי באנגלית הצליח בזכות הופעות הבית שעשיתי, אבל הוא הושמע לבת-שבע ואחר כך לבלט המלכותי של שוודיה ואחר כך לבלט הישראלי. יצא שהוא התגלגל בין בתי מחול. אם מסתכלים על השירים שלי, הם מתפרסמים בטלוויזיה ולא ברדיו. אני לא יכול להגיד שהרדיו לא מפרגן לי אבל אני לא אמן רדיו כמו רייכל, עידן עמדי או נתן גושן. אני יותר אמן של טלוויזיה, יש כזה דבר? 'תראו אותי' הושמע שלוש פעמים בגמר 'האח הגדול', בפעם הרביעית זה היה 'עולם שקט'. זה פסיכי. לוקחים אותם לפרסומות אבל זה בעוכריי, כי השירים יותר מפורסמים ממני וזה משהו שאני לא יכול להתווכח איתו. יודעים מי זה אורן מקספר או 'מחוברים' או וואטאבר, אבל לא מחברים את הפנים לשם. זו המטרה שלי בשלוש השנים הקרובות, לחבר את כל הרפרטואר לפנים ושם".



בדיוק את כל הנקודות עליהן הוא מדבר מוכיח הפעם הסינגל החדש שלו, "קיץ ישראלי". שיר שכתב לפני שש שנים לאמן אחר בכלל, שוויתר עליו. ברזילי בסוף שר אותו בעצמו, ובימים אלה מככב בקמפיין של משרד התיירות בשווי 2.3 מיליון שקל, הקורא לבני ישראל לגלות את ארצם מחדש - בהעדר אופק חו"לי או שמיים פתוחים מדי. על פניו המנון בשבח הישראליות מזן "כביש החוף", שמדבר על שמש ללא קץ, מדינה קטנה עם נשמה ותפילה שיהיה טוב. אבל ממש כמו המחברות האלה מהניינטיז שהתפקסות של העיניים, קירוב וריחוק גילה בהן תלת מימד - נבירה במילים מגלה גם לא מעט ביקורת על תרבות "יהיה טוב, אולי" ואדמה חמה כל כך שהיא בוערת. מבלי שהתכוון, שוב הכניס אורן ברזילי סוס טרויאני למערכת. הסוד, מתברר, הוא במלודיה העליזה.  

זה שיר נורא עצוב. 

"'קיץ ישראלי' הוא שיר על המציאות הישראלית, שאיכשהו תמיד בקיץ כל הרפש עולה. כל שנה אומרים 'בקיץ תהיה מלחמה', רחשים מלבנון. תחושת הרדיפה, יש פה אדמה בוערת ששייכת ליהודים ומוסלמים ונוצרים. זה שיר מאוד טעון".

שוב יצא שהתכוונת למשהו אחד אבל יצא משהו אחר. 

"אותו הדבר קרה גם עם 'אחלום לנצח' (של הקספרים. ע.פ) זה ציטוט של מכתב התאבדות, שהפך לשיר הכי שמח, מרים".

"אני בסך הכל כותב שירים". אורן ברזילי // צילום: מאיר כהן
"אני בסך הכל כותב שירים". אורן ברזילי // צילום: מאיר כהן
יש שם גם את השורה "אולי תיסע אולי תחזור, אבל אף פעם לא תעזוב". אתה בעצמך חיית באמריקה במשך כמעט עשור וחזרת. 



אורן ברזילי מתקרב לדת

התפילה שלו: אורן ברזילי בהופעה מיוחדת

יש גם קנאה כלפי הדור החדש, שמנסה בעצמו לפרוץ החוצה באמצעים יותר יעילים? נועה קירל, סטטיק ובן-אל. 



יש שיטענו שהיו להם יותר אמצעים. אינטנט, רשתות חברתיות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר