דו"ח: 77% מחופי ישראל נקיים

הקיץ כבר כאן - ואיתו מגמת שיפור בניקיון החופים: זינוק של 10% בשיעור החופים שמוגדרים נקיים • השרה גמליאל: "תוצאה של עבודה רבת שנים"

חוף בנתניה // צילום: יהושע יוסף // חוף בנתניה

בשורה לרוחצים בחופי ישראל: מדד חוף נקי של תחילת חודש יוני (לשבועיים שמסתיימים ב־15 ביוני) מציג כי רמת הניקיון בחופי ישראל נמצאת במגמת עלייה: 77.27% מהחופים שנמדדו, דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת 67.69% אשתקד.

כמו כן, מתחילת השנה 57.58% מהחופים היו נקיים לפחות 70% מהזמן. הרשויות החופיות הנקיות ביותר הן: אשדוד, תל אביב־יפו, הרצליה, בת ים, נתניה, עכו, חוף השרון, מטה אשר וחופי רשות הטבע והגנים (בלתי מוכרזים). 

"מדד חוף נקי" הוא כלי המשמש להערכה אחידה ואובייקטיבית של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים בים התיכון ובמפרץ אילת, ומהווה חלק מתוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה. במסגרת זו נשלחים מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד לבדוק את ניקיונן של 66 רצועות חוף לא מוכרזות לאורך כ־153 ק"מ בכלל הרשויות החופיות בים התיכון ובמפרץ אילת. 

ככלל, תופעת הפסולת בים ובחופים מהווה בעיה גלובלית ופוגעת בחופי העולם כולו - וגם בישראל. בישראל נמצא שעד 90% מהפסולת הימית הם פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה. לפי הערכות, בישראל נוצרות מדי שנה כמיליון טונות פסולת פלסטיק, כ־110 ק"ג פסולת פלסטיק לאדם לשנה.

"יש עוד עבודה"

"התוצאות החיוביות של מדד ניקיון החופים והמגמה החיובית של השנים האחרונות הן תוצאה של הפעולות הרבות שביצענו והתקציבים המשמעותיים שהעברנו לרשויות", אמרה השרה להגנת הסביבה, ח"כ גילה גמליאל, "בהובלה נכונה - ניתן לשנות מציאות בשטח. יש עוד הרבה עבודה לפנינו, ואני קוראת לציבור בישראל לגלות אחריות, לא להגיע לים עם פלסטיק חד־פעמי, לא להשאיר פסולת בחופים, וליהנות מחופים וממים נקיים לאורך כל השנה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר