במותו ציווה מתן את הכליה לחברו הטוב

צירוף מקרים מדהים: בני משפחת מתן שאלתיאל ז"ל מנתניה תרמו את אבריו לחמישה חולים • אחד מהם, זיו גבעתי, הוא שכן ובן בית אצלם

צילום: צילום באדיבות המשפחה // אחים בדם. המושתל זיו ובני משפחתו, בתמונה הקטנה: נתן שאלתיאל ז"ל

יש אנשים שבחייהם מבקשים לתרום כליה או אונת כבד לבן משפחה או לחבר קרוב, אבל המקרה של משפחת שאלתיאל מיוחד ומרגש הרבה יותר.

מתן שאלתיאל (30) מנתניה אושפז במצב קשה בסוף השבוע שעבר וביום שבת נקבע שהוא מת מוות מוחי.

 בני משפחתו החליטו לתרום את אבריו, ורק לאחר ההלווייה גילו שאחד הנתרמים - זיו גבעתי (43), שקיבל תרומת כליה, הוא חבר המשפחה, בן בית אצלם ומי שגר איתם באותה השכונה בנתניה.

אתמול, במפגש המרגש שבו נכחו מרסל שאלתיאל, אמו של מתן ז"ל, דודו יריב חסון ומתאמת מוות מוחי בבילינסון תמי פינק, עם זיו ובני משפחתו - אי אפשר היה לעצור את הדמעות.

עוד בנושא:

• שיא בתרומות כליה מתורמים חיים 

• לראשונה מזה עשור - תרומת איברים במגזר הדרוזי

• "כל כליה שנתרמת מאחדת את העם"

"ביום ראשון בצהריים התקיימה ההלוויה של מתן. ואחר הצהריים כשישבנו שבעה הגיע אח של זיו לנחם אותנו. כשהוא אמר לי, לא ידענו שתרומת הכליה היא ממתן. התפללתי שהתרומה הגיעה לזיו ורצה הגורל וזה זיו", מספר הדוד יריב. "שבוע שהיינו במתח לדעת שההשתלה עברה בשלום והיום כשראינו את זיו אחרי ההשתלה זו היתה שמחה שמהולה גם בעצב".

הקשר בין שתי המשפחות כל כך חזר עד שיריב עצמו החל לפני שנה בביצוע בדיקות התאמה משום שרצה לתרום כליה לחברו זיו. אך הוא נפסל מסיבה רפואית. "זו שכונה של עולי תימן שאנחנו מגיל אפס ביחד. אז בשנה שעברה רציתי לעשות בדיקות ואולי אמצא מתאים לעזור לזיו.

מתן שאלתיאל ז"ל // התמונה באדיבות המשפחה
מתן שאלתיאל ז"ל // התמונה באדיבות המשפחה

" זו יד הגורל שהאחיין שלי תרם אברים ומתוך מאות ממתינים זיו קיבל את הכליה. כשמתפללים ומאמינים זה מצליח. הוא היה בן משפחה ובן בית אצלנו ועכשיו הוא ממש דם מדמנו".

פינק, שעוסקת בנושא תרומת האיברים כבר שנים מעידה שלא פגשה עוד בצירוף מקרים שכזה בכל שנותיה. 

לדבריה, "המשפחה של מתן רצו למלא את הצוואה של מתן שהיה חתום על כרטיס אדי ויש לזה משמעות אדירה. מקרה כזה הוא פשוט יד הגורל".

בנוסף לזיו ניצלו חייהם של עוד ארבעה: הכבד של מתן הושתל באדם בן 56 וכליה ולבלב הושתלו בבת 28 באיכילוב, הלב הושתל בבן 58 שהמתין להשתלה במשך שנתיים בבית החולים שיבא ושתי הריאות הושתלו בבן 57 בבילינסון. 

ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון: "זיו חיכה להשתלת כליה שהיתה הכרחית על מנת להציל את חייו. מעגל החיים, בזכותו זכה זיו בהשתלה הוא מעגל כואב. כלל צוות המחלקה ואני התרגשנו יחד עם זיו כשנמצא לו תורם מתאים, וכשהניתוח עבר בהצלחה.

ד"ר תמר אשכנזי מנהלת המרכז הלאומי להשתלות: "מרגש בכל פעם מחדש לפגוש במשפחות אצילות נפש, שבשעותיהן הקשות חושבות על הצלת חייהם של האחרים. צוותי ההשתלות בכל הארץ עבדו כרגיל גם בתקופת הסגר ומגבלות הקורונה האחרות. צוותי תאום ההשתלות  לא נחו והמשיכו לפנות למשפחות שיקירהם אובחנו במוות מוחי ולהציע להם את הזכות לתרום איברים.

כיום ממתינים מעל אלף איש להשתלה, ומספר החותמים על כרטיס אדי נושק למיליון. כאשר לנפטר יש כרטיס אדי למשפחה קל יותר לקבל החלטה לתרום מאיבריו ולהציל חיים. אחדים המושתלים מהתרומה הנוכחית קודמו בתור מאחר והיו חתומים על כרטיס אדי"

לחתימה על כרטיס אדי חייגו 6262* או דרך האתר של המרכז הלאומי להשתלות .

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר