"התרופה המהפכנית": ישונו דרכי הטיפול

בעקבות הניסוי לפיו דקסמתזון יכולה להציל חיי חולי קורונה, ארגון הבריאות העולמי מסר שיעדכן את הנחיות הטיפול בנגיף • "פריצת דרך מצילת חיים"

צילום: רויטרס // התרופה דקסמתזון

ארגון הבריאות העולמי הודיע היום (רביעי) כי הוא מתכנן לעדכן את ההנחיות לטיפול בקורונה, זאת בעקבות תוצאות של ניסוי קליני לפיהן התרופה דקסמתזון יכולה להציל את חייהם של חולי קורונה קשים ומונשמים. 

תוצאות הניסוי הבריטי שפורסמו אתמול הראו כי דקסמתזון, ששימשה מאז שנות ה -60 להפחתת דלקת מסוגים שונים, כמו דלקת פרקים למשל, הקטינו את שיעורי התמותה בכשליש בקרב חולי הקורונה הקשים ביותר. ארגון הבריאות העולמי רואה בתוצאות פריצת דרך משמעותית.

יו"ר הארגון טדרוס אדנום ג'בריוס מסר כי "זהו הטיפול הראשון שהוכח כמפחית את התמותה בקרב חולי קורונה הזקוקים לתמיכה בחמצן או במכונת הנשמה". 

"אנחנו מצפים לניתוח הנתונים המלא בימים הקרובים", הוסיפו מהארגון הבריאות העולמי, לאחר החוקרים חלקו עימם תובנות ראשוניות של תוצאות הניסוי. "אלה חדשות נהדרות ואני מברך את ממשלת בריטניה, אוניברסיטת אוקספורד ואת בתי החולים והמטופלים הרבים בבריטניה שתרמו לפריצת דרך מדעית מצילה חיים", הוסיף ג'בריוס.

על אף שתוצאות המחקר הן ראשוניות, החוקרים שעומדים מאחורי הפרויקט טענו כי יש להכניס את התרופה כחלק מהטיפול בקרב חולים מוכים קשה.

יו"ר ארגון הבריאות העולמי מברך על תוצאות הניסוי // צילום: רויטרס
יו"ר ארגון הבריאות העולמי מברך על תוצאות הניסוי // צילום: רויטרס

בניסוי, שנוהל בידי צוות מאוניברסיטת אוקספורד, נטלו כ-2,000 חולים את הדקסמטזון ואלה הושוו לכ-4,000 אחרים שלא קיבלו את התרופה. התוצאות הראו כי עבור החולים המונשמים הפחית השימוש בתרופה את הסיכון למוות מ-40% ל-28%. עבור חולים שזקוקים לחמצן, הוא הקטין את הסיכון למות מ-25% ל-20%.

עוד בנושא:

דיווח: דקסמטזון מצילה את חולי הקורונה

פריצת דרך במציאת תרופה לקורונה?

תרופות נוספות נמצאו יעילות לקורונה

כלומר, הדקסמטזון מצילה אחד מכל שמונה חולים מונשמים, ואחד מתוך 25-20 חולים הנעזרים בחמצן. עם זאת, התרופה לא סייעה באופן ניכר לאנשים עם תסמינים קלים של הקורונה, שלא נזקקו לתמיכה נשימתית.

שר הבריאות של בריטניה הצהיר היום כי תוצאות הניסוי לפיהן התרופה היא מצילת חיים הן החדשות הטובות ביותר עד כה מאז החלה התרפצות המגיפה.  הנקוק אמר ל- Sky News: "זה אכן מגדיל את סיכויי ההישרדות באופן משמעותי - זו אחת הידיעות הכי טובות שקיבלנו לאורף המשבר".

ארגון הבריאות העולמי יבצע ניתוח מקיף של תוצאות הניסוי כדי להבין בצורה טובה יותר את השפעות התרופה. ההנחיות הקליניות של ארגון הבריאות העולמי יעודכנו וינחו את הצוותים הרפואיים כיצד ומתי יש להשתמש בתרופה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר