עשה היסטוריה: בן 83 - מושתל הכליה המבוגר בישראל

חזי מרום, בן 83 מהיישוב נווה מונסון, טופל בשנים האחרונות בדיאליזה • לאחר ההליך הוא סיפר: "ההרגשה אלוהית, אני מרגיש טוב ומקווה להשתחרר בקרוב לביתי"

צילום: יוסי זליגר // מרום. "הרגשה אלוהית" 

אף פעם לא מאוחר לעבור השתלת כליה: יחזקאל (חזי) מרום (83) מנווה מונוסון עשה השבוע היסטוריה, כשהיה לאדם מבוגר ביותר בישראל שעבר ניתוח השתלת כליה בביה"ח שיבא. 

בחמש השנים האחרונות טופל מרום בדיאליזה בעקבות כשל כלייתי והמתין בקוצר רוח ליום שבו יתבשר כי נמצאה עבורו כליה. כעת, כשאינו זקוק עוד לדיאליזה, מרום הנרגש חש הקלה: "ההרגשה אלוהית. זכיתי לקבל כליה. אני מרגיש טוב ומקווה להשתחרר בקרוב לביתי בבריאות טובה".

פרופ' איתן מור, מנהל מרכז ההשתלות בשיבא, מסביר כי מה שהכריע את הכף היה מצבו הבריאותי והמנטלי הטוב של מרום. לדברי פרופ' מור, "החולה הזה מאוד הרשים אותי. הגיע בעצמו, פעיל פיזית, עושה כושר ושוחה. הוא בעל חוש הומור ומצבו הקוגניטיבי מצוין". בד בבד, הגיעה תרומת כליה מאדם בן 80 שמת מפגיעת טראומה, ולא ממחלה, ושתפקוד כליותיו טוב.

"החיבור של 80 ועוד 83 יוצא 163, וזה נראה לי חיבור מצוין", צוחק פרופ' מור אבל מרצין כשהוא נדרש לשאלה האתית אם לא עדיף היה להשתיל את הכליה באדם צעיר יותר, שצפויות לו אולי שנות חיים רבות יותר: "הוויכוח האתי הוא ויכוח שלא ייגמר. אצל הנפרולוגים יש 'מחסום גיל', אך אין סיבה לחשוב על עניין הגיל כפקטור".

יש לציין כי מאז 2012 הועלה רף הגיל לתרומת איברים, ומתאפשרת בישראל תרומת איברים מנפטרים עד גיל 80, בכפוף למצבם הבריאותי.

כמו כן, ב-2013 בעקבות נסיעתו של ראש מוסד לשעבר מאיר דגן לעבור השתלת כבד בבלארוס מפאת גילו מונתה ועדה שבחנה ביטול של מגבלת הגיל להשתלות ובעקבות המלצותיה אין כיום מגבלת גיל להשתלת כליה.

בהקשר לכך אמר ד״ר קרן צוקרט, יו״ר ועדת כליות במרכז הלאומי להשתלות ומינהלת השירות לטיפול במושתלי כליה בהדסה כי "מפעל תרומות האיברים מנפטר הוא מפעל מבורך וראוי שיזכה להד ציבורי רחב ככל הניתן. השתלת כליה היא הטיפול הטוב ביותר שניתן להציע לחולי כליה, ובלבד שהמועמד להשתלה עומד בקריטריונים רפואיים. בישראל עקרונות הקצאת הכליה קובעים שגילו של אדם לא יהווה מכשול בפני עצמו להשתלת כליה. אין רף עליון של גיל, לא אצל הכירורגים, ולא אצל הנפרולוגים, כך שה"מחסום" שצויין בכתבה אינו קיים במציאות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר