תקווה למעשנים: טיפול חדש מאפשר דחיית השתלת ריאות

חולים הזקוקים לריאה חדשה יוכלו להיעזר בטיפול הלא פולשני - ולעתים גם לחסוך את ההשתלה • החולה הראשון שעבר את הטיפול: "קל לי יותר לנשום"

צילום: Getty Images // טיפול חדש ולא פולשני עבור חולי נפחת הריאות

טיפול חדש ולא פולשני עשוי לחסוך או לדחות לחולים קשים את הצורך בהשתלת ריאות ולהוות לראשונה "גשר" עד להשתלה. הטיפול מיועד לחולים במחלת נפחת הריאות (אמפיזמה), מחלה הגורמת להיווצרות "כיסי אוויר" ולפגיעה בריאות ומתרחשת אצל מעשנים.

הטיפול יכול לסייע גם לחולים מבוגרים, בני יותר מ־70, שבשל גילם אינם מועמדים להשתלה, ומהווה למעשה פתרון נוסף עבורם, לאחר שטיפולים תרופתיים לנפחת הריאות במשאפים או במרחיבי סימפונות לא עזרו להם לשפר את תפקוד הריאות.

במסגרת הטיפול שנעשה לראשונה בשבועות האחרונים בבתי החולים בילינסון ומאיר בשלושה חולים, מזרימים אדים חמים בטמפרטורה של 70-65 מעלות דרך אפו של המטופל, האדים צורבים את תאי הריאות הלא מתפקדים ומסייעים לחולים לשפר את תפקוד הריאות.

עוד בנושא:

• מחקרים: נזק בריאות לחלק מחולי הקורונה

• כבד וריאות מקפריסין הושתלו בישראלי

• משרד הבריאות אישר: יחידת השתלות ריאה שנייה בישראל תיפתח בשיב

הטיפול החדש אורך כחצי שעה, נעשה בטשטוש ובשלב זה אינו בסל התרופות. עלותו דרך ביטוחים משלימים או באופן פרטי עומד על כ־25 אלף שקלים.

פרופ' מרדכי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה בבילינסון ומי שעשה את הטיפול הראשון בישראל, מסביר כי "לחולים הצעירים יותר הטיפול עשוי לדחות השתלת ריאות למשך כשנתיים־שלוש ולאפשר 'גשר' עד למועד ביצועה. במקרים מסוימים ניתן אף למנוע השתלה אם חל שיפור מאוד משמעותי. בחולים מבוגרים לרוב אין אפשרות לבצע השתלה, ולכן שיטת צמצום נפח הריאות היא הפתרון היחיד עבורם".

חדד
חדד

אברהם חדד, (50) הוא החולה הראשון בישראל שעבר את הטיפול בבית החולים בילינסון. "חליתי במחלת נפחת הריאות לפני 13 שנים כשהייתי 'ילד' בן 37. התייתמתי מאבי מאותה מחלה כשהייתי בן 27 והוא בן 47. אחותי נפטרה ממנה בגיל 50 לפני יותר משנה והבנתי שאני הבא בתור. מלוחם בגולני הפכתי ללוחם על כל נשימה. כל מאמץ קל הפך לקשה: לדבר, לצחצח שיניים, להתלבש, להתפשט, להתקלח, לאכול. קוצר נשימה הוא חלק מהיומיום שלי. כשפרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך הריאות במרכז הרפואי בילינסון, הציע לי לעבור טיפול להקטנת נפח הריאות, שמחתי מאוד. אחרי הטיפול אני מרגיש יותר טוב וקל לי יותר לנשום", סיפר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר