תביעה ייצוגית נגד הממשל הסיני בגלל הקורונה

הארגון האמריקני Freedom Watch הגיש תביעה על סך 20 טריליון דולר נגד הממשל הסיני • אחת הטענות: "הקורונה היא נשק ביולוגי שיצא משליטה"

תביעה ייצוגית על סך 20 טריליון דולר. ביהמ"ש הפדרלי בטקסס // צילום ארכיון: איי.פי

משבר הקורונה והעובדה שהוא התפרץ, כמו מספר מחלות נשימתיות אחרות בעבר, בסין, בתוספת לנזק הכלכלי האדיר שהוא יוצר בעולם, היוו עילה להגשת מספר תביעות ענק נגד הממשל הסיני בטענה להפצת נשק ביולוגי שנוצר במעבדה בסין במטרה להרג המוני, דבר שאין לו עד כה הוכחה. הבסיס לטענה הזו טמון בעובדה שמכון מחקר ביולוגי נמצא סמוך למקור ההתפרצות הראשוני.

בעקבות זאת, הארגון האמריקני Freedom Watch הגיש תביעה ייצוגית נגד הממשל הסיני בסך 20 טריליון דולר לבית המשפט הפדרלי בטקסס. עו"ד לארי קלימן הגיש את התביעה נגד הממשלה הסינית, הצבא הסיני ומכון המחקר ווהאן לווירולוגיה וטוען כי ש"וירוס הקורונה הוא למעשה נשק ביולוגי שיוצר על ידי הרשויות הסיניות" ושהווירוס "עוצב להרג המוני".

עוד בנושא:

ארה"ב: הצעת חוק לגינוי סין בצל משבר הקורונה

סין במגמת התאוששות: נשיא הרפובליקה ביקר בעיר ווהאן

ארצות הברית עקפה את סין במספר הנדבקים בקורונה

אפקט הקורונה: חברות טכנולוגיה נוטשות את סין

התביעה מצטטת דיווחים רבים בכלי התקשורת שגרסו כי רק מעבדה מיקרוביולוגית אחת בסין מטפלת בנגיפים מתקדמים כמו נגיף הקורונה החדש, והיא נמצאת במכון הביולוגי של ווהאן: "זו לא יכולה להיות יד המקרה" נכתב בתביעה.

עו"ד אילן שדי, מומחה למשפט פלילי ודיני סייבר, יו"ר מנהל של הפורום למשפט מדע וטכנולוגיה וסגן יו"ר הפורום הפלילי של לשכת עו"ד סבור שעל פניו הרושם העולה מהתביעות שהוגשו, במספר מדינות בארצות הברית, כי מדובר בגימיק, מעין המשך לתאוריות הקונספירציה האופפות את המגיפה ומקורה.

עו"ד אילן שדי // צילום: עמית שעל
עו"ד אילן שדי // צילום: עמית שעל

לגבי היתכנות התביעות מסביר עו"ד שדי כי התובעים יצטרכו להביא ראיות קבילות ומוצקות ולא השערות, להוכחת עילות התביעה הנטענות. לדבריו "קיימות שתי עילות לתביעה. עילה ראשונה מדברת על רשלנות הממשל הסיני בנקיטת מדיניות ההסתרה וכו׳ שהובילה למגיפה עולמית, ובמידה שהתובעים יצליחו להוכיח זאת, הדבר עשוי להקים עילה לפיצויים.

העילה השנייה מדברת על מעשה מכוון של נשק ביולוגי. כאן מדובר בנושא מאוד קשה להוכחה. צריך משהו חד משמעי, כמו אדם מבפנים שיערוק למערב, יספר ויביא מסמכים שיוכיחו זאת. במצב דברים שכזה, לו יוכח, זהו פשע מלחמה ולא רק עילה לפיצויים.

כך או כך, ספק אם סין תתייצב או תתייחס להליך או תתייחס לפסק דין במידה ויינתן. יחד עם זאת ראוי להזכיר כי בשנים האחרונות בתי משפט בארצות הברית קיבלו תביעות נזיקיות של אזרחים אמריקנים נגד מדינות. כך למשל תביעות נפגעי טרור נגד הרשות הפלשתינית, ותביעות כנגד איראן. אגב, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בעצמו הפנה אצבע מאשימה כלפי הסינים בהפצת הנגיף ולאור התנהלותו יתכן ותביעות אלה ישמשו לו בסיס לחזור ולהפנות אצבע מאשימה כלפי סין גם בעתיד".

ואם בכל זאת התביעה תתקבל ויפסקו כנגד הסינים פיצויים. כיצד ניתן לממש את פסק הדין?

"ניתן להלאים או לחלט רכוש סיני בשטח ארצות הברית, בדומה למה שעשו לנכסים איראניים. אבל זה פותח פתח למעשים דומים על נכסים אמריקאים בשטח שלהם״

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר