היו בפולין - ותלו כרזות שלועגות לשואה

תלמידות באולפנה בגבעת שמואל עיצבו קיר פורים עליו כתבו: "כשאת בוכה במיידנק" • עד למיצג: "חוסר רגישות גדול" • משרד החינוך: "הביעו חרטה"

תלמידים במסע לפולין, צילום: יוסי זליגר

תלמידות באולפנה בגבעת שמואל עיצבו קיר פורים, אלא שבמקום ליצנים ושירי חג, הופיעו שם בדיחות שואה מבישות. מדובר בקבוצה שהיתה במסע לפולין, שהכינה קיר עם כרזות ("ממים") ובדיחות על האולפנה, אלא שלכמה מהבדיחות היה טעם רע. בכרזות השתמשו בציטוטים שהופיעו במערכונים שונים ובסדרות טלוויזיה.  

כך, למשל, התלמידות לקחו צילום של כוכב הרשת לאון שניידרובסקי שאומר את המשפט "אני יכול להזדהות וכיף לי", והוסיפו לו את הכיתוב "כשאת בוכה במיידנק". לצד תמונה אחרת ממערכון של גורי אלפי, שבו הוא אומר "אתה לא יודע מה לבחור", כתבו התלמידות: "מחנה השמדה או בית קברות". דוגמה נוספת מתייחסת לזונדרקומנדו (כך כונו יחידות לטיפול בקורבנות ההשמדה בתאי הגזים, שעימן נמנו אסירים יהודים). התלמידות השתמשו בתמונת הדמויות שאולי ואירנה מ"ארץ נהדרת" וכתבו את המשפט "אל תשפוט, אל תשפוט".  

המיצג הפוגעני
המיצג הפוגעני

"אני פשוט בהלם", אמר אזרח שנחשף לקיר המביש. "זה חוסר רגישות גדול, הגעתי לשם במקרה ולא האמנתי שבדיחות כאלה תלויות על קיר בבית ספר בישראל. בבית הספר הזה הוצבו קלפיות ביום הבחירות - כלומר, הגיעו להצביע בו תושבי השכונה, ובהם אולי גם ניצולי שואה. מה היה עובר להם בראש אם הם היו נתקלים בתכנים כאלה? חבל שכבר אין פרות קדושות, לא חסרים נושאים לצחוק עליהם. פשוט עצוב".

מרשת אמית נמסר בתגובה: "האולפנה והתלמידות מבקשות להתנצל בפני כל מי שנפגעו מהמודעות, שהוסרו באופן מיידי, שכן הן אינן הולמות את רוח האולפנה. בקרב התלמידים השבים מהמסע בפולין יש דרכים שונות לעבד את החוויה המורכבת, אך יש לעשות זאת ברגישות הראויה. הנהלת האולפנה תקיים שיח חינוכי עם התלמידות על הנושא. אולפנת אמית משקיעה רבות בזיכרון השואה והתלמידות משקיעות מזמנן החופשי בהתנדבות עם ניצולי שואה בגבעת שמואל".  

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מדובר בתלמידות ערכיות אשר לוקחות חלק פעיל בקהילה. עם זאת, הן הביעו חרטה, בית הספר הסיר את השלטים, ובכוונת המנהלת לקיים שיח על הנושא עם כלל תלמידות השכבה כדי למנוע הישנותם של מקרים מעין אלה בעתיד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר