כך תחסום המשטרה שיחות של מטרידים טלפוניים

מוקדי החירום של המשטרה מוצפים בשיחות מטרידים המשבשים את פעילותם • השר ארדן: "היכולת להציל חיים תשתפר"

מוקד משטרה , צילום: גדעון מרקוביץ

המשטרה חוסמת טלפונים של מטרידים למוקדי החירום, גם בלי לדעת את זהות המתקשר והמספר שממנו בוצעה השיחה, באמצעות טכנולוגיה ייחודית ומתקדמת. 

בשנת 2019 נחסמו 4,837 טלפונים של מטרידים ביחס ל־1,294,407 שיחות שסווגו כשיחות הטרדה. במוקד 110 בוצעו 68 חסימות מתוך 6,053 שיחות הטרדה, ובמוקד 105 בוצעה חסימה אחת מתוך 406 שיחות כאלה. ל"ישראל היום" נודע כי כ־80% משיחות ההטרדה מתבצעות מהרשות הפלשתינית, מצרים וירדן. כ־60% מהן מתבצעות מרצועת עזה.

במשטרה פועלים כיום שלושה מוקדים. מוקד 100 למסירת מידע, מוקד 110 לקבלת מידע ומוקד 105 להגנה על קטינים ברשת. אלא שבשנים האחרונות שלושת המוקדים הללו מוצפים בשיחות של מטרידים המשבשים את פעילותם.

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, היה זה שהוביל בשנים האחרונות את מדיניות חסימת מספרים של מטרידים, כשברקע פיגוע הטרור המצמרר שהתרחש ביוני 2014 עם חטיפת שלושת הנערים גיל־עד שער, יעקב פרנקל ואיל יפרח זיכרונם לברכה והטיפול בשיחה של שער למוקד, שם סברו שזוהי שיחת הטרדה ולא פעלו. לאחרונה העביר ארדן ליו"ר הכנסת נתונים לגבי פעילות המשטרה בנושא, וזאת בהתאם לחוק מוקדי החירום שקידם, המחייב אחת לשנה לדווח על אודות הפעילות. 

לדברי ראש תחום מרכזי השליטה באגף המבצעים של המשטרה רפ"ק שאולי בזק, מדובר ב"הטרדה לאומנית כדי לפגוע בנו וביכולת המבצעית". כחלק מהפקת הלקחים, במשטרה בליווי משרד המשפטים וחברות הסלולר פותחו יכולות טכנולוגיות המאפשרות כיום לחסום גם מספרי ברזל של טלפונים וכרטיסי סים על פי מספרם - דבר שהוריד דרמטית את מספר השיחות. 

ארדן התייחס אתמול לנתונים ואמר "החוק שקידמתי חסך יותר ממיליון שיחות הטרדה למוקדי המשטרה ושירותי הכבאות ושיפר את יכולת הגופים הללו להציל חיים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר