בכיר בחיזבאללה: "ראש הביטחון הכללי העיראקי סייע בחיסול סולימאני"

במיליציות הפרו-איראניות מתקשים להתאושש מחיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה • מפקד הזרוע הצבאית של חיזבאללה מאשים את ראש הביטחון הכללי בעיראק במעורבות בחיסול

קאסם סולימאני // צילום: איי.אפ.פי

מאז חיסולם של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, וסגן מפקד "אל חשד א-שעבי", אבו מהדי אל-מוהנדס, נסובו ידיעות ושמועות רבות בנוגע למעורבות רבים בחיסולם, מאנשים בדרגים שונים ועד למדינות.    

האירוע היווה מפנה עבור כל ציר הטרור השיעי שיצר סולימאני. מאז חיסולו של מפקד כוח קודס, יש הסכמה בקהילת המודיעין כי סגנו בעבר ומחליפו בהווה, איסמעיל קאאני, מתקשה להיכנס לנעליים של המפקד הקודם - איש השטח הכריזמטי והממולח. 

ועתה, במסגרת סגירת החשבונות של המיליציות הפרו-איראניות עם המעורבים בחיסולו של סולימאני ואל-מוהנדס, מאשים מפקד הזרוע הצבאית של  "גדודי חיזבאללה", אבו עלי א-עסקארי, את ראש הביטחון הכללי העיראקי במעורבות ישירה בחיסולם של שני הבכירים.

לפי דיווחים זרים, תוכנית החיסול האמריקנית כוונה נגד סולימאני, וחיסולו של אל-מוהנדס התבצע משום שהוא הגיע לקבל את פניו בנמל התעופה של בגדד, נסע עימו משם - ועל כן חוסל עם כל השיירה. אל-מוהנדס היה בטרם חיסולו בכיר יותר מא-עסקארי, שהרי חשד א-שעבי הוא ארגון הגג של המיליציות, בהן גדודי חיזבאללה.   

הרקע לטענות א-עסקארי הוא התפטרותו שלשום של ראש ממשלת עיראק מוחמד עלאווי - לאחר כחודש בלבד בתפקיד. השפעתו הרבה של סולימאני על הממשל בבגדד היתה ידועה עוד בחייו - ובקרב המיליציות הפרו-איראניות קיים חשש שמפקד הביטחון הכללי א-קאזמי יקבל את שרביט הרכבת הממשלה, מה שעשוי לפגוע בהשפעת טהרן על בגדד. "א-קאזמי מואשם בסיוע לאויב האמריקני בחיסול סולימאני ואל-מוהנדס", האשים א-עסקארי.     

מפקד הזרוע הצבאית של גדודי חיזבאללה אף הביע את שאיפת המיליציות לחזרתו לתפקיד של ראש הממשלה הקודם, עאדל עבד אל-מהדי, שהודיע על התפטרותו בסוף חודש נובמבר. בפועל, הוא עזב את התפקיד רק לאחר חיסול סולימאני בינואר. אל-מהדי היה בגדר חותמת גומי במסגרת ההשפעה של מפקד כוח קודס, שלדעת רבים היה המנהל בפועל של עיראק בסיטואציות שונות. במסגרת תקיפות אוויריות עלומות נגד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, הוא מיהר לשרת את פטרונו סולימאני ולהאשים את ישראל. ומכאן, שאיפת בכירי חשד א-שעבי ככלל וגדודי חיזבאללה בפרט לחזרתו של אל-מהדי לתפקיד ראש הממשלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר