צילום: יחצ // "ברור שלא אדבר גסויות". קפח

סטנדאפיסטית ושמה יונה

בשבוע הבא, במסגרת פסטיבל הומור בראשל"צ, תעלה על הבמה סטנדאפיסטית דתייה בת 31 בשם יונה קפח • קפח לא האמינה כששמעה שעדי אשכנזי תעזור לה לכתוב מופע

בשבוע הבא (11-8 במארס) יתקיים בראשל"צ פסטיבל הקומדיה וההומור ע"ש ספי ריבלין, שבו ישתתפו מיטב הסטנדאפיסטים והקומיקאים, אבל מי שמסקרנת במיוחד היא סטנדאפיסטית צעירה דתייה בשם יונה קפח (31), שעדי אשכנזי היא המנטורית שלה. 

קפח, במקור מפתח תקווה וכיום מתגוררת במושב נחלים, מתפרנסת מעבודה במחלבת בוטיק שמייצרת גבינות, אבל במקביל היא כוכבת רשת שמנהלת דף פייסבוק עם 40 אלף עוקבים ומריצה בימים אלה מופע סטנד־אפ משלה, שאותו כתבה עם עדי אשכנזי.

"למדתי משחק בבית הספר של ענת ברזילי", מספרת קפח, "כשסיימתי, לפני שלוש שנים בערך, שמעתי שנפתח קורס של קומיקאים ושיש תחרות שמי שזוכה בה מקבל מלגה. הייתי צריכה להופיע בקטע סטנד־אפ. אלה היו שלוש דקות הסטנד־אפ הראשונות שכתבתי אי פעם. כתבתי על עצמי, על המשפחה, על ההתמודדות עם היותי קציצה, כי אני שמנמונת - וזכיתי. נרשמתי לקורס ונפתח לי התיאבון". 

תמיד היית המצחיקה של החבר'ה? 
"כן, תמיד הייתי המצחיקה של החבר'ה. הייתי השטותניקית, זו שעושה שטויות, שכל השכבה מכירה. לא העזתי לחשוב על סטנד־אפ, זה תמיד הצטייר כמשהו גדול ומפחיד, אבל אחרי שלוש הדקות בתחרות - התעורר הרעב. נכנסתי למסלול של קורס, וכשזה נגמר - התחלתי לגשש. ראיתי שיש ערבי במה פתוחה והגעתי לערב של מרתון בסטנד־אפ פקטורי. עליתי לארבע דקות וזה היה מדהים. מפחיד בטירוף אבל ברוך השם צחקו, והבנתי שזה לא קורה לכולם בפעם הראשונה. ככה המשכתי להירשם לבמות פתוחות, עד שהגיע 'נשי ותהני', ליין של סטנדאפיסטיות שהקימה חגית גינזבורג, וככה נהייתה לי במה קבועה".

העובדה שאת מגיעה מבית דתי משפיעה על בחירת החומרים שלך?
"אני מבית דתי־לאומי, כיפה סרוגה, וגדלנו על 'חיה ותן לחיות'. ההורים שלי לא פנאטים. אני אמנם שומרת שבת וכשרות, אבל ההורים שלי דוחפים, מפרגנים ובאים להופעות. אני כן מודה שלא אדבר גסויות ולא אדבר על מיניות. אני לא מאמינה בלנבל את הפה". 

איך נוצר החיבור עם עדי אשכנזי?
"עדי ואני מיוצגות אצל אותו משרד, משה קול, ויפית המנהלת שלי חיברה בינינו. הייתי בהלם שהיא הסכימה לכתוב איתי. התרגשתי בטירוף בפעם הראשונה שפגשתי אותה. לא העזתי לחלום שפאקינג עדי אשכנזי, שהיא האורים ותומים של הסטנד־אפ, תכתוב איתי. כשפוגשים סלב ענק - תמיד תוהים איך הוא, ומצאתי נסיכה אנושית וחמה. נפגשנו בכל שבוע במשך שנה. המופע כרגע בהרצה במקומות קטנים ויעלה בבכורה בפסטיבל ההומור. זה כבוד גדול עבורי להשתתף בפסטיבל ע"ש ספי ריבלין. כל מה שקורה עכשיו עדיין לא נתפס, זה הזוי". 

עדי אשכנזי מספרת על המפגש עם קפח: "יונה עשתה אודישן לתוכנית שלי ולא לקחנו אותה, כי היא לא התאימה, אבל היא מצאה חן בעיניי וזכרתי אותה. כשבמשרד הראו לי קטע סטנד־אפ שלה - מייד נדלקתי עליה. ראיתי שיש לה המון יכולת וכישרון. הצעתי שאפגש איתה כי חשבתי שאולי אוכל לתרום לה בפגישה או שתיים, אבל זה זרם כל כך ומשך אותי להמשיך ולעבור את המסע הזה יחד איתה. נפגשנו בכל שבוע והיה נורא כיף ומצחיק. זה גרם לי להתפתח כקומיקאית וסידר גם לי את הראש. אני מאוד גאה בה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו