הקורונה בישראל: שמירת מרחק ורחיצת ידיים - כך תישמרו מהנגיף

עד כמה המחלה קטלנית? • לאילו תסמינים צריך לשים לב? • מהן ההנחיות לגבי מגע עם בני משפחה המחויבים בבידוד? • ואיך לדעת אם באנו במגע עם התיירים מדרום קוריאה שאובחנו כחולים? • כל התשובות לשאלות הבוערות בעקבות הגעת נגיף הקורונה לישראל

צילום: שאול גולן

מה המשמעות של ההתפתחויות האחרונות? אפשר לומר שהנגיף הגיע לישראל?

אפשר לומר בוודאות שנגיף הקורונה חדר לישראל: ההוכחה המעבדתית של קיום הנגיף בנוסעת הישראלית שהובאה מיפן, שהיתה במשך תקופה ארוכה עם ישראלים נוספים, והתיירים מדרום קוריאה ששהו בישראל - כל אלה הופכים את האפשרות להתפשטות הנגיף בישראל למאוד מעשית.

עד כמה המחלה מסוכנת או קטלנית ומי נמצא בסיכון?

הנגיף גורם לזיהום של דרכי הנשימה עם אפשרות לדלקת ריאות ואף לתמותה. לפי הנתונים של ארגון הבריאות העולמי, שיעור התמותה הוא כשני אחוזים. אולם התמותה גבוהה יותר באנשים הסובלים ממחלות רקע, ותלויה בגיל. במבוגרים מגיל 80 ומעלה התמותה עומדת על 15%, ובקשישים בגילי 79-70 התמותה עומדת על 8%. כיוון שאצל מרבית החולים המחלה קלה, פוטנציאל ההדבקה וההתפשטות של הנגיף גבוהים.

לאילו תסמינים צריך לשים לב?

התסמינים של המחלה כוללים בעיקר חום, שיעול, קושי בנשימה שיכול להיות חמור.

למחויבים בבידוד: מה ההנחיות לגבי מגע עם בני המשפחה?

בהיעדר חיסון או טיפול - הדרך היחידה למנוע את התפשטותו היא על ידי איתור מוקדים של חולים שנדבקו בנגיף, בידודם ומניעת הדבקה. דרושים היערכות מערכתית והקפדה ברמה האישית. מבחינה אישית, מומלץ לשמור על מרחק של מטר לפחות מחולים עם תסמינים נשימתיים, לרחוץ לעיתים קרובות את הידיים במים ובסבון ואף לחטא אותן בספוגיות או בג'ל המכילים אלכוהול, ולהימנע ככל האפשר מנגיעה בריריות האף והעיניים. אם יש בן משפחה שנמצא בבידוד בית, ילדיו או בן/בת הזוג יכולים להמשיך ללכת ללימודים או לעבודה.

 

האם מסיכות הן יעילות?

מסיכות לאף ולפה יכולות לעזור למניעת הידבקות לשעות ספורות, בתנאי שאינן רטובות.

 

האם לצמצם שהייה במקומות הומי אדם? במקומות סגורים גדולים? האם להימנע מטיסות לא הכרחיות?

לאור תמונת המצב בישראל, אינני רואה כעת הצדקה להימנע משהות במקומות ציבוריים הומי אדם, באירועים או בכנסים.

לגבי טיסות: יש לשקול באופן פרטני את חיוניות הטיסה לעומת הסיכון הכרוך בה, ולהביא בחשבון את משך הטיסה, יעד הנסיעה, אופי הנסיעה, תנאי השהות במדינת היעד וכולי. בעת הטיסה - להקפיד על קיום כללי המיגון האישיים שפורטו.

איך אני יודע אם באתי במגע עם התיירים מקוריאה שחשודים כחולים?

באתר משרד הבריאות מתפרסמת רשימת המקומות שבהם ביקרה הקבוצה. מי שבא במגע עם התיירים הוא לפי ההנחיות מי ששהה בקרבתם במרחק של פחות מ־2 מטר ולמשך 15 דקות לפחות.

אם שהיתי בקרבתם מה עליי לעשות?

להיכנס לבידוד בית לפי הנהלים שבאתר משרד הבריאות ולדווח על כך למוקד "כלהבריאות" 5400*. אם מתפתחים סימני מחלה (חום, שיעול או תסמינים נשימתיים), יש לפנות לטיפול תוך הודעה מראש לצוות המרפאה. 

בהכנת הכתבה סייע פרופ' שי אשכנזי, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים ומומחה למחלות זיהומיות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר