"כשרע לי - לא נוח לי לדבר עם המורה"

סקר שנערך בקרב תלמידים עשוי לערער על הגישה שלפיה יש לפנות למורים בכל גילוי בריונות • 65% מתלמידי חטיבות הביניים חשים חוסר נוחות לספר למורה כשרע להם • משרד החינוך: "רוב מכריע של התלמידים מדווחים שלמחנכי הכיתה איכפת מהם"

אילוסטרציה: GettyImages

תחושת הניכור בבתי הספר: כ־70% מהתיכוניסטיות והתיכוניסטים חשים חוסר נוחות לדבר עם המורה שלהם כשעצוב או רע להם, וכ־55% מאמינים שלמורים בכלל לא אכפת מהם וממה שקורה להם מחוץ לשעות הלימודים. 

כך תזהו שהילד במשבר

כך עולה מסקר שבדק את יחסי הקרבה והאכפתיות בין מורים לתלמידים, שתוצאותיו מתפרסמות כאן במלואן לראשונה. הנתונים המדאיגים האלה עולים מסקרי תלמידים שערך משרד החינוך לכלל הגילאים במסגרת בדיקה של האקלים הבית ספרי. חלקם פורסמו עם תוצאות מבחני המיצ"ב אך לא זכו לזרקור. בסקרי האקלים השתתפו 146,581 תלמידי כיתות ה' עד ט' ו־47,110 תלמידי כיתות י'-י"א במערכת החינוך. מהממצאים עולה כי בגיל הקריטי ביותר, חטיבת הביניים, רק 50% מהתלמידים דיווחו על יחסי קרבה ואכפתיות עם המורים שלהם. 

ככל שעולה הגיל - כך גם גובר הריחוק: רק 47% מתלמידי התיכון דיווחו על יחסי קרבה ואכפתיות עם המורים - זאת לעומת תלמידי בתי הספר היסודיים (ה'-ו'), שם דיווחו 72% מהתלמידים על יחסים טובים עם המורים. 

כ־25% מתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים דיווחו כי לא טוב להם בבית הספר, לעומת 83% מתלמידי היסודי, שדווקא דיווחו שטוב להם בבית הספר. נתון מקומם הוא שלא פחות מ־17% מתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים דיווחו כי מורה שלהם לעג להם, העליב אותם או השפיל אותם. 10% מתלמידי היסודי ציינו שמורה נהג בהם בצורה כזאת.

ככל שמתעמקים בנתונים, מתגלה תמונה מדאיגה:  65% מתלמידי חטיבות הביניים לא מרגישים בנוח לדבר עם המורים שלהם כשרע להם או כשעצוב להם, כך גם 68% מתלמידי התיכון ו־41% מתלמידי היסודי. 

שאלה נוספת הייתה עד כמה מרגישים התלמידים שלמורה שלהם אכפת מהם וממה שקורה להם - לא רק בהקשר הלימודי. התוצאות: 50% מתלמידי חטיבות הביניים (ז'-ט') חושבים שלרוב המורים שלהם פשוט לא אכפת מהם. שיעור גבוה אף יותר (56%) מתלמידי התיכון סבורים כך.   מנגד, 73% מתלמידי היסודי כן חושבים שלרוב המורים אכפת מהם.   

חשוב לציין: יש מורים מסורים שמשקיעים מאמצים רבים ורואים בתלמידים הרבה יותר מאשר ציונים במבחנים. בכל הנוגע למחנכי הכיתה - הנתונים מעודדים הרבה יותר. התלמידים התבקשו לענות עד כמה למחנכת או למחנך הכיתה אכפת מהם וממה שקורה להם (לא רק בקשר ללימודים). כ־85% מתלמידי בתי הספר היסודי (ה'-ו') השיבו שלמורים ולמורות אכפת, אך רק 73% מתלמידי חטיבות הביניים (ז'-ט') סברו כך, ושיעור דומה של התיכוניסטים (י'-י"א) השיבו בחיוב לשאלה. 

יצוין כי לאורך השנים נרשמה עלייה מתונה בדיווחי התלמידים על יחסים טובים בינם לבין המחנכים. 

הנתונים הללו מסקרי תלמידים נערכו לכלל הגילאים במסגרת בדיקה של האקלים הבית־ספרי. חלקם פורסמו עם תוצאות מבחני המיצ"ב אך לא זכו להבלטה. 

כ־80% מתלמידי בתי הספר היסודיים וכ־70% מתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים דיווחו על יחסים חיוביים בין תלמידי הכיתה. 40% מתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים חושבים שלתלמידים כלל לא אכפת זה מזה. 15% אחוז מתלמידי התיכון ציינו כי יש תלמידים שאין להם עם מי להיות בהפסקות - כך גם 16% בחטיבות הביניים.

ממשרד החינוך נמסר: "רוב מכריע של התלמידים בכל הגילים מדווחים שלמחנכי הכיתה אכפת מהם וממה שקורה להם, ולא רק בקשר ללימודים. כך שהמחנכים נתפסים עבורם כדמויות משמעותיות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר