28 שנים לחיסול ששינה את חיזבאללה

אי אפשר להפחית בחשיבותו של מבצע "שעת לילה", שהוביל לחיסולו של מנהיג ארגון הטרור עבאס מוסאווי • אך הצלחת המבצע הובילה דווקא לעלייתו של נסראללה

מכוניתו של עבאס מוסווי לאחר החיסול // צילום: אי.אף.פי

חיזבאללה יציין היום (ראשון) 28 שנה לחיסול מזכ"ל ארגון הטרור עבאס מוסווי, שהתמנה לתפקיד ב-1991. בניגוד לממשיכו חסן נסראללה, מוסווי לא האריך ימים בשבתו בבונקר ושרד בתפקיד פחות מתשעה חודשים.

ב-16 בפברואר 1992 יצא לדרך מבצע "שעת לילה". בעבר נטען כי הכוונה המקורית הייתה לחטוף את מזכ"ל ארגון הטרור ולהשתמש בו כקלף מיקוח לטובת שחרור נווט הקרב הישראלי רון ארד, או קבלת מידע עליו. אלא שמוסווי נאם באותו זמן בכנס לזכר מות אחד ממייסדי חיזבאללה. בשל הקהל הגדול שליווה אותו, העריכו במערכת הביטחון כי לא ניתן להוציא לפועל חטיפה, והוחלט לנצל את ההזדמנות בשביל לחסלו. מנגד, בישראל הצהירו כי המבצע תוכנן מראש כסיכול ממוקד. 

עוד בנושא:

• האם חיזבאללה יחשב מסלול מחדש?

• הרמטכ"ל לשעבר: "חיזבאללה בנה כוח פשיטה של אלפי לוחמים"

• "המנהיגים מושחתים, נסראללה אחד מהם": המחאה בלבנון פונה נגד חיזבאללה

מסוקי צה"ל תקפו את שיירת המכוניות של המזכ"ל כמה שעות לאחר שסיים את נאומו. בתקיפה נהרגו אשתו, בנו ועוד ארבעה אנשים. כנקמה על החיסול, יצאו לפועל פיגועים בשגרירות ישראל בבואנוס איירס ב-1992 ובבניין הקהילה היהודית בעיר כשנתיים לאחר מכן. בפיגוע הראשון נהרגו 28 בני אדם, בהם ארבעה עובדי משרד החוץ וארבע נשים יהודיות. בפיגוע השני נהרגו 85 בני אדם. דו"ח ביון ארגנטינאי מצא כי ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, היה אחת הדמויות המרכזיות מאחורי תכנון הפיגוע בבניין הקהילה, בהם פעילים אחרים בארגון ואישים איראניים.  

מוסווי נולד בדאחיה הדרומית של ביירות ולמד בעיר הקודש השיעית נג'ף שבעיראק. שם הוא בילה זמן רב עם שותפיו העתידיים לארגון הטרור, שיוקם בקיץ 1982 - שלוש שנים לאחר שישוב ללבנון. הוא עסק בין היתר בתעמולה ובהפצת בשורת האסלאם ("דעווה") בקרב האוכלוסייה השיעית במדינה. "בלוטת סרטן במותניי המולדת הגדולה", כך כינה את ישראל. עיקרון שחזר עליו היה: "העמדה היא נשק, לחיצת יד היא הכרה". ב-1985 מונה מוסווי לאחראי מועצת השורא של הארגון בדרום לבנון, אז גם התפרסמה הצהרה ראשונה מטעם חיזבאללה. כמה שנים לאחר מכן הוא נבחר למזכ"ל ארגון הטרור.

היורש שהתעלה על קודמו // חסן נסראללה

עם חלוף השנים, חיזבאללה הפך ל"מדינה בתוך מדינה". ארגון טרור המחזיק בצבא בפועל, תקציב שנתי של עשרות מיליוני דולרים, מערכות רווחה ודעווה ורשת הטלוויזיה "אל-מנאר". כל אלה מקבלים תמיכה וגיבוי איראניים. יציאת צה"ל מלבנון ומלחמת לבנון השנייה שבהן מתהדר נסראללה, הפכו לאבני דרך בתעמולת הארגון. כך גם באשר למלחמת האזרחים בסוריה, שם הגן חיזבאללה בגופות לוחמיו על משטר אסד. לא פחות מכך, נדמה כי דווקא נאומיו הארוכים והגרנדיוזיים של נסראללה, הם אלה שהפכו אותו לדמות בולטת מקודמו.

כזכור, חיזבאללה לא קם כמפלגה שיעית בלבד אלא בעיקר כשלוחה פרו-איראנית. נוכח מבצע שלום הגליל שהפך למלחמת לבנון הראשונה, ברפובליקה האסלאמית שאפו לנצל את ההזדמנות כדי לבסס את אחיזתם באוכלוסייה השיעית. מפלגת אמל, שקמה בעקבות האפליה ארוכת השנים של השיעים בלבנון, לא סיפקה את הסחורה, וקרנה ירד אל מול חיזבאללה. על רקע זה, מיליטנטים נאמנים לאייתוללה רוחאללה ח'ומייני ופרשו מאמל, הפכו לבסיס שממנו הוקם חיזבאללה. אלה אומנו על ידי 1,500 אנשי משמרות המהפכה, שהגיעו ללבנון בקיץ 1982. שנה לאחר מכן התבצע פיגוע בשגרירות ארצות הברית בביירות, שבו נהרגו 63 שני בני אדם. בפיגוע אחר באותה שנה בבסיס הכוח הרב הלאומי בעיר, נהרגו 305 אמריקאים וצרפתים, בהם שישה לבנונים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר