האם להכריח את הילדים לאכול בבוקר?

אומרים שארוחת בוקר היא הארוחה החשובה ביום, אך מה עושים אם הילד מסרב לאכול ארוחה לפני בית הספר? המומחה עונה

ארוחת בוקר. אל תדלגו עליה, צילום: Getty Images

כולנו מכירים את ההדרכה הבריאה לפתוח את הבוקר בארוחה עשירה ומגוונת. הרמב"ם הציע לאכול בבוקר כמו מלכים, ובערב כמו אביונים, אך מה עם הילד לא מסוגל לאכול בבוקר? האם להכריח אותו?

תוצאות מחקר שנעשה על השפעת ארוחת הבוקר על תפקודי הקשב והריכוז לימדו שילדים שאכלו ארוחה מזינה עבדו טוב יותר לטווח הארוך מאשר ילדים שאכלו סוכרים והראו תוצאות מעולות הדילמה בולטת עוד יותר בקשר לתלמידים הסובלים מהפרעת קשב ומטופלים בתכשירים תרופתיים שאחת מתופעות הלוואי השכיחות להם כוללת ירידה בתאבון.

כמו רוב הדברים בחיים, התשובה מורכבת ומתייחסת לשתי נקודות חשובות,– חשיבות ארוחת הבוקר לגוף האדם ולמקצב הביולוגי של הילד. ההליך הביולוגי של גוף האדם מוכר לכל, במהלך היום הילדים אוכלים, והלבלב, באמצעות הורמון האינסולין, מפיק אנרגיה מהפחמימות שנכנסו לגוף. 

שינת לילה משרה על הגוף תנאי צום ממושך של שש שעות ויותר. בזמן זה הלילה הגוף נכנס למערכות צום, והסוכרים הנדרשים לעבודה בזמן שינה מופרשים באמצעות הכבד. ארוחת הבוקר עוצרת את הצום ומתניעה תהליך של שימוש בפחמימות להפקת אנרגיה.

ממחקרי הדמיה ידוע לנו כי במהלך למידה המוח צורך כמות גדולה מאוד של סוכר וחמצן, כך שארוחת הבוקר חשובה לא רק לריכוז אלא לאיזון הגוף כולו. בנוסף, לכל אדם ישנו מקצב ביולוגי מעט שונה. כולנו לרוב מגיבים ברמות אנרגיה גבוהות במהלך היום ופחות אנרגטיים במהלך הלילה. ישנם אנשים שהמקצב הביולוגי שלהם שונה והמעבר מהשינה לערות ארוך יותר. בנוסף, ישנם ילדים שהמקצב הביולוגי שלהם הופך את היום והלילה, הדבר שכיח יותר בקרב ילדים עם הפרעות קשב.

התשובה לשאלה האם לכפות על ילדים ארוחת בוקר, מחייבת התייחסות לשני הרכיבים וגם בהבנת הילד וצרכיו. ארוחת הבוקר חשובה כדי להפעיל ולאזן את מערכות הגוף, אך אם בשל המקצב הביולוגי של הילד הוא אינו מסוגל לאכול בבוקר, אנו עלולים ליצור הפרעות אכילה ואכילה רגשית. מאידך, כהורים אנו רוצים שלילדינו יהיו התנאים הטובים ביותר לתפקוד בבית הספר, ובמידה שהם לא יאכלו ארוחת בוקר, נקודת הפתיחה שלהם תהיה נמוכה יותר.

רצוי שילד יאכל עם תוכנית אכילה יומית מסודרת. אם הילד מסוגל לאכול בבוקר ונהנה מזה, רצוי לאכול ארוחה קלה עד שעה לפני למידה, היות שגם תהליכי העיכול עשויים להכביד. לצד זה, כדאי לדאוג לארוחת עשר הכוללת כריך מזין שמכיל ויטמינים ופחמימות מורכבות המועילים לגוף לאורך היום. אם הילד אינו מסוגל לאכול ארוחה מלאה בבוקר, רצוי לאפשר לו משהו קל מתוק להתחלת עבודה מיידית של המוח, שיספק אנרגיה מהירה וזמינה לשעות הבוקר, ורק בארוחת העשר להקפיד על ארוחה מזינה. ביתר שעות היום ובמהלכו רצוי להקפיד על אכילה מאוזנת ומזינה שתספק אנרגיה טובה לגוף. ארוחת בוקר היא מועילה וחשובה עד מאוד, אך אם היא מושגת באמצעות עימות ומאבק אז שכרנו בהפסדנו.

 

הכותב הוא ד"ר גיל מאור, מרצה בחוג לחינוך ובחוג ללקויות למידה באקדמית גליל מערבי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר