עדות נגד הרב ברלנד: "הובטח למשפחת הנפטר שתמורת תשלום יקום ראשון בתחיית המתים"

חקירת פעילות הרב וחסידיו העלתה כי הם הבטיחו מרפא ועזרה לאנשים במצוקה, ביניהם חולה סופני, תמורת עשרות אלפי שקלים • בנוסף, נחשד שניהלו תשתית שביצעה עבירות מס בשווי מאות מיליוני שקלים

הרב ברלנד // צילום: מתוך האתר Chornicle

פרטים נוספים על חקירת הרב אליעזר ברלנד שהובילה למעצרו לפנות בוקר: במהלך החקירה הסמויה נגד מנהיג קהילת "שובו בנים" וחסידיו, המשטרה אספה כ-200 תלונות של אנשים שפנו אל הרב על מנת לבקש ברכה. על פי החשד, הרב ברלנד פעל באמצעות גובים ומקורבים, שהעניקו בשמו ברכות לפדיון נפש, לרפואה, לבריאות, לזיווג וכדומה. לכל ברכה היה תעריף שונה. כך למשל, אדם אשר חולה במחלה סופנית, ורצה ברכה להחלמה - נדרש לשלם לעיתים אלפי שקלים. 

בידי המשטרה עדות של בני משפחה של אדם שחלה במחלה סופנית ובני משפחתו ביקשו לקבל ברכה מהרב ברלנד. לשם כך הם גייסו עשרות אלפי שקלים ולקחו הלוואות. אולם גם לאחר שהברכה לא עזרה ומצבו של האיש הלך והידרדר, דאגו מקורבי הרב להבטיח לבני המשפחה כי הוא יחלים אם קרוביו יוסיפו כסף. לאחר שהאיש נפטר, החסידים הבטיחו לבני משפחתו כי אם ישלמו סכום כסף נוסף, הוא יקבל ברכה כך שיהיה הראשון לקום בתחיית המתים. 

על פי גורמים המקורבים לחקירה, הרב ברלנד ואנשיו ניצלו את מצוקתם של האנשים ואת תמימותם. עוד עלה מהחקירה כי הרב ברלנד למעשה אינו רב ומעולם לא עבר ולא קיבל הסמכה מהרבנות הראשית. 

צילום: מחאות החרדים הקיצונים

ג', שאחיו ומשפחתו, על שבעת ילדיו, הם בין חסידי ברלנד, מברך על מעצרו של מנהיג הקהילה, אותה הוא מכנה "כת". 

"אחי נמצא בכת של ברלנד כבר 15 שנה ואנחנו כבר שנים מנסים להוציא אותו משם", אומר ג'. "מהרגע שהוא נכנס חייו הידרדרו. הוא מכר את הדירה שלו בקריית ספר והוא אוסף כספים בשביל ברלנד, מעשיר את קופתו, בעוד שאחי חי בעוני מחפיר. אנשי ברלנד משתמשים באנשים כמו אחי, חסידים פשוטים, בתור קופים ומריונטות. הוא שבוי בכת הזו. מאז המעצר של ברלנד, אני ומשפחתי מנסים ליצור איתו קשר ולשכנע אותו שישתף פעולה עם החקירה ויציל את עורו. המעצרים האלו היו צריכים לקרות מזמן. המדינה הייתה צריכה למנוע את זה לפני שנים ולסגור את הכת הזו מזמן. זה (ברלנד; א"פ) בן אדם רשע שדואג להשאיר את האנשים שפונים אליו מסכנים ומרודים וחסרי כל. ככה הוא אוהב אותם. מסכנים, נזקקים, עלובים ונצרכים. הוא אוהב להנמיך אנשים כדי שהוא ירגיש גבוה. הוא חי חיי פאר ומותרות בעוד שהקהילה שלו חיה חיי עוני".

בנוסף לכך, שתי נשים שבעליהן חלו ופנו כדי לקבל ברכה, מספרות כי הן נדרשו על ידי ברלנד ומקורביו לשלם 30 אלף שקלים, כל אחת.

לפנות בוקר המשטרה פשטה על בתיהם של הרב ברלנד ושל שישה אנשים נוספים במאה שערים בחשד שביצעו עבירות של הלבנת הון, עושק, וקבלת דבר במרמה. 

הרב ברלנד // צילום ארכיון: אורן בן חקון

הפשיטה הגיעה בעקבות חקירה סמויה שבוצעה בשיתוף עם רשות המיסים והמוסד לביטוח לאומי ובליווי הפרקליטות, והחלה לפני חודשים אחדים. במהלך החיפושים בבתיהם של החשודים, נתפסו כסף מזומן ועשרות קופסאות כדורים שחולקו כתרופות פלא אך בבדיקת מעבדה התגלה שחלקם טבליות מנטוס או טיפות אנטיביוטיות. גורמים המקורבים לחקירה כינו את הכדורים הללו "תרופות אליל". במהלך החיפושים והמעצרים התפרעו עשרות מחסידי הרב, יידו אבנים על השוטרים ופוזרו באמצעות אמצעים לפיזור הפגנות. 

על פי החשד, הרב ברלנד פעל בשני מישורים: האחד, במישור הפלילי - בעושק ובניצול של אזרחים ובני משפחותיהם בעת שהיו במצוקה ודרישה כי ישלמו עשרות אלפי שקלים עבור ברכות ומרפא; במישור השני, המישור הכלכלי, חשפה החקירה תשתית לביצוע מגוון עבירות של הלבנת הון, השמטת הכנסות ועבירות מס בשווי מאות מיליוני שקלים אשר, על פי החשד, הולבנו על ידי החשודים באמצעות שימוש בעשרות חשבונות בנק. 

החקירה עדיין נמשכת ובשעות הצהריים צפויים החשודים להגיע לבית המשפט לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם. במשטרה קראו לכל מי שחש כי נפגע מדפוס פעולה דומה של החשודים - להגיש תלונה.

פרקליטתו של הרב ברלנד, עו"ד רותם טובול: "מדובר בפרשה שנחקרה בעבר. חשודים נחקרו, נעצרו ושוחררו. מאמינה שמדובר בטענות לא מבוססות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר