מקבוצה שולית לגרורה מסוכנת: הכירו את "גדודי חיזבאללה" בעיראק

הארגון השיעי שהותקף על ידי ארה"ב הוא יצירה של האיראנים ֽ• אנשיו התאמנו אצל לוחמיו של נסראללה, וצברו כוח וטילים • פרשנות

מחבלי גדודי חיזבאללה דורכים על דגל ישראל במפגן בעיראק (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

ארצות הברית תקפה הערב (ראשון) חמישה יעדים של ארגון הטרור "גדודי חיזבאללה" בעיראק ובסוריה, ושלחה מסר לגרורותיה של איראן כי מתקפה על אנשיה, כמו זאת שהתרחשה ביום שישי בעיר כירכור בצפון עיראק, לא תעבור ללא תגובה.

אך בעוד ארגון חיזבאללה הלבנוני הוא גוף טרור ששמו מוכר בכל בית בישראל, ארגון "גדודי חיזבאללה" העיראקי הוא ארגון שונה בתכלית שאולי שואב השראה וסיוע מהארגון האח בדאחייה, אך קשור בקשר עמוק לניסיון האיראני לכפות את מרותה על עיראק. 

ארגון גדודי חיזבאללה הוקם בשנת 2003 במטרה להילחם מצד אחד בשרידי משטר סדאם חוסיין והכוחות הסונים בעיראק ומצד שני בפלישה האמריקנית לעיראק, על מנת לייצר במדינה שלטון שיעי פרו איראני. מי שהקים את הארגון היה כוח קודס של משמרות המהפכה. תחת שרביטו של קאסים סולימאני, עברו אנשי הארגון אימונים והכשרה בלבנון.

עוד בנושא:

"50 טילים איראניים מדויקים הושמדו בתקיפת הבסיס צפונית לבגדד"

דיווח: איראן העבירה עשרות טילים לעיראק

דיווח: "ארה"ב ורוסיה אישרו לישראל לתקוף מחסני טילים איראניים בעיראק"

אחרי הכישלון בסוריה, איראן מנסה לשנע טילים לחיזבאללה דרך עיראק

בשנת 2007 פתח הארגון בסדרת תקיפות נגד כוחות הצבא האמריקני בעיראק והסב להם אבדות כבדות. גל התקיפות הביא לפעולה נרחבת נגד הארגון מצד הצבא האמריקני והממשלה העיראקית. האיש שעומד מאחורי הארגון, עיראקי בעל אזרחות איראנית ואיש כוח קודס, אבו מהאדי אל מוהנדיס, נחשב יועץ קרוב של קאסין סולימאני. הארגון שהקים אל מוהנדיס מנה פחות מאלפיים בני אדם בתחילה וספג אבדות כבדות במהלך הלחימה מול צבא ארצות הברית.

משחקן שולי לגרורה מסוכנת

נקודת המפנה שהפכה את גדודי חיזבאללה לכוח משמעותי בהרבה בעיראק התרחשה בשנת 2014, כשמחבלי ארגון דאעש איימו על מרכזי האוכלוסייה השיעית בעיראק ותבוסה נראתה אפשרית. הארגון הוכנס תחת המיטריה של ארגון "הגיוס העממי", חש'ד א-שאעבי, והחל לזכות לתמיכה מוגברת ונשק מתקדם מפטרוניו האיראניים.

תחת המטריה השיעית הרחבה זכה הארגון לגידול חסר תקדים בכוחו. בשנת 2015 התגאה עארגון בלא פחות מ-30 אלף לוחמים פעילים, חלקם נשלחו לסוריה על מנת לסייע למשטרו של בשאר אל אסד במלחמת האזרחים. לצד הגידול בכוחו החל הארגון להצטייד ברקטות לטווח ארוך.

מייסד הארגון, אבו מהאדי אל מוהנדס, בפגישה עם קאסם סולימאני // צילום: ויקיפדיה

בחודש שעבר פרסם ה"ניו יורק טיימס" כי איראן מנצלת את ההפגנות נגד השלטון בעיראק על מנת להעביר טילים מתקדמים לידי המיליציות השיעיות הסרות למרותה, אחת המיליציות שצויינו בדיווח הייתה גדודי חיזבאללה. בשבוע שעבר פורסם כי בעקבות גל תקיפות, המיוחס לישראל, על מתקני הארגון, טהרן הורתה לארגון לרוקן את מחסניו ולשנע את הטילים יקרי הערך ברחבי המדינה במשאיות אזרחיות שימוקמו באזורים הומי אדם, על מנת למנוע פגיעה אווירית.

ארגון גדודי חיזבאללה הוא החשוד העיקרי בתקיפת בסיס צבא ארצות הברית בעיר הצפונית כירכוכ ביום שישי, במסגרתה נהרג עובד קבלן אמריקני ונפצעו מספר חיילים. הארגון פרסם בשבועות האחרונים מספר סרטונים בהם נראו אנשיו משגרים עשרות טילים לעבר יעד לא ידוע. 

בעוד גדודי חיזבאללה מסוגל להטריד את ארצות הברית בתקיפות טילים מקומיות על בסיסים בעיראק, החשש האמיתי הוא שהארגון ישמש כשלוחה של טהרן לשיגור טילים מתקדמים אל עבר אויבותיה של טהרן, במפרץ הפרסי או בישראל. בעוד מצבה הפוליטי של עיראק הוא סימן שאלה גדול, ברור כי חילופי המהלומות בין הארגון לארצות הברית הוא ממש לא סוף הסיפור. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר