צעיר בן 19 מת מסיבוך של שפעת

הצעיר, הלל דחבש, הגיע לביה"ח במצב אנוש והרופאים נאלצו לקבוע את מותו • ילדה בת 14 נפטרה בנסיבות דומות

הלל דחבש, נפטר מסיבוך של שפעת // צילום: באדיבות המשפחה

למרכז הרפואי שערי צדק הגיע אתמול (שני) צעיר בן 19 במצב קשה ללא דופק תוך כדי החייאה, ככל הנראה כתוצאה מסיבוך של מחלת השפעת. מבירור המקרה עולה כי הצעיר היה חולה מזה מספר ימים, וטופל בתוך הקהילה. 

למרכז הרפואי שערי צדק הגיע אתמול (שני) צעיר בן 19 במצב קשה ללא דופק תוך כדי החייאה, ככל הנראה כתוצאה מסיבוך של מחלת השפעת. מבירור המקרה עולה כי הצעיר היה חולה מזה מספר ימים, וטופל בתוך הקהילה.

צילום: משה בן שמחון

בנוסף, ילדה בת 14 נפטרה היום מסיבוך של המחלה למרות שחוסנה. היא הייתה מאושפזת במוסד סיעודי לפני כן משום שסבלה מבעיות בריאותיות קודמות. הזן שבו נדבקה הוא זן של שפעת החזיריםH1N1  הכלול בחיסון נגד שפעת.

הצעיר שנפטר, הלל דחבש מהיישוב נריה, בחור ללא מחלות רקע, הגיע במצב קשה ללא דופק תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים שערי צדק. רופאי המיון וטיפול נמרץ הצליחו להחזיר את הדופק וחיברו את דחבש למכשיר האקמו שמחליף את פעולת הלב, אולם מצבו הידרדר עד לאי ספיקת מערכות כללית, ולאחר מספר שעות הוא נפטר.

דחבש הוא בן לוותיקי היישוב נריה שבבנימין, בנם של ידידיה וישראלה. הוא למד בישיבה הגבוהה שבאלון מורה, ובתיכון למד בישיבה בנווה. הוא היה אהוב על כולם, הדריך ילדים ובני נוער ביישוב. דחבש התנדב בתחומים שונים והיה מדריך בתנועת הנוער אריאל. 

64 חולים אושפזו השנה בעקבות סיבוכי שפעת

פרט למקרים אלו מאושפזת בשיבא ילדה נוספת כבת 10 בטיפול נמרץ ילדים שסובלת מסיבוכי שפעת ובהם כשל כלייתי. מדובר בילדה ללא מחלות רקע קודמות שחוסנה לשפעת.

כמו כן מאושפז בשיבא גבר בן 40 ללא מחלות רקע במצב קשה מאוד, גם כן מסיבוכי שפעת. הגבר סובל מכשל בתפקוד הלב וחובר למכשיר אקמו המחליף את פעילות הלב והריאה. מדובר בגבר ללא מחלות רקע ולא ידוע אם הוא חוסן לשפעת.

אלו מתווספים לעוד 62 חולי שפעת במצב קשה, בהם ארבע נשים הרות, שסבלו מסיבוכי שפעת ונזקקו להנשמה או לאשפוז בטיול נמרץ. מדובר בעלייה משמעותית בהשוואה לנתוני השנים הקודמות. לכל החולים היו מחלות רקע או מצבי בריאות המציבים אותם בסיכון לסיבוכי שפעת בהם עישון, עודף משקל, מחלות בדרכי הנשימה, דיכוי חיסוני ועוד. 

כאמור השנה דווח עד כה על 64 חולים קשים ושבעה נפטרים, לעומת 35 חולים קשים ו-15 נפטרים בחורף שעבר ו-51 חולים קשים ו-25 נפטרים לפני שנתיים.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "עדיין מוקדם להגיד אבל יש מספר סימנים לכך שהשפעת השנה התחילה מוקדם ועלולה להיות עונת שפעת קשה במיוחד. חיסון שפעת יכול להציל חיים. דיין אפשר להתחסן נגד שפעת".

מנתוני המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות עולה כי נכון לשבוע שעבר הייתה עליה במחלות בדרכי הנשימה. שיעור הפניות למרפאות בשל מחלות אלו נמצא במגמת עלייה חדה וגבוה לעומת התקופה המקבילה בחורפים הקודמים. כמחצית מהחולים (53%) שהתלוננו על חום ותסמיני שפעת אכן אובחנו בבדיקות מעבדה כחולי שפעת, כאשר הזן הדומיננטי בכ-90 אחוזים מהמקרים הוא שפעת החזירים (H1N1) הכלולה בחיסון.

עד כה התחסנו כ-1.584 מיליון ישראלים, מתוך כשני מיליון מנות חיסון שנרכשו. שיעור ההתחסנות באוכלוסייה עומד על כ-16 אחוזים, בהשוואה ל-17 אחוזים בתקופה המקבילה אשתקד.

בכללית חוסנו כ-900 אלף איש, במכבי חוסנו כ-412 אלף איש (66 אחוזים מהם משתייכים לקבוצות הסיכון) במאוחדת חוסנו 196 אלף איש, בלאומית חוסנו 76 אלף איש.

 איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית: "המקרים הטרגיים של תמותה משפעת ממחישים לנו כי שפעת היא מחלה מסוכנת הגורמת לתמותה ולתחלואה חמורה ומאיימת על בריאות הציבור. אנו קוראים לציבור למהר ולהתחסן. ניטור השפעת של משרד הבריאות מצביע על התחלה מוקדמת של עונת השפעת ואפשרות לעונה קשה במיוחד. מערכת הבריאות סובלת ממחסור אדיר במשאבים שלא יאפשר לה לתת מענה הולם לתחלואה הצפויה בחורף הקרוב. לא ניתן לחכות לבחירות ויש צורך לתת טיפול חירום לבתי החולים, מרפאות הקהילה ושירותי בריאות הציבור".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר