בט מידלר: מה לא בסדר בתמונה?

הכוכבת בט מידלר העלתה לטוויטר תמונה וביקשה מעוקביה להגיב מה לא הגיוני בה • הגולשים לא השתעשעו מהביקורת ואף ענו לזמרת בביקורת משלהם

צילום: מתוך הטוויטר של בט מידלר // התמונה ממוזיאון המטרופוליטן

הזמרת והשחקנית היהודיה-אמריקנית בט מידלר, פרסמה השבוע בחשבון הטוויטר שלה תמונה ממוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, עם השאלה: "מה לא בסדר בתמונה הזאת?". אף אחד מהעוקבים של הזמרת לא תפס מה הבעיה.

בתמונה, שפורסמה בחשבון הטוויטר של מידלר, נראות שלוש נשים צעירות יושבת במרכז חדר שקועות בסמארטפונים שלהן, כשגבן מופנה לאחת היצירות המפורסמות מהמאה ה-18, "יופיטר מבקר את אגינה", מאת הצייר ז'אן בפטיסט גרוז.

הכוונה של מידלר הייתה להתלונן על העובדה שהמילניאלס ובעיקר דור ה-Z, שקועים לגמרי בעולם שלהם ולא נחשפים למה שסביבם גם כשהם כבר נמצאים במוזיאון. אבל במקום לזכות בתמיכה בעמדתה, הגולשים הצעירים ענו לה "תנו לי להיות מה שבא לי" ו"כל מה שאני עושה זה בסדר כל עוד אני לא פוגע באיש".

"אין שום דבר לא בסדר בתמונה הזו, אין לנו מושג בכלל מה הסיפור מאחוריה, אולי הן ראו עד עכשיו יצירות אמנות ועכשיו הן נחות ויוצרות קשר עם ההורים", הגיבה בציוץ נגדי הסופרת האמריקנית קתרינה ריי סאוליס, שהוסיפה "אולי הן בכלל קוראות מידע על התמונה מתוך האפליקציה של המוזיאון?". מישהי אחרת חיזקה את דבריה כשכתבה "זו תמונה ישנה והוצאת אותה מהקונטקסט שלה. הבנות מסתכלות על האפליקציה של המוזיאון וקוראות על הציור. זה משהו שהובהר לכולם כשהתמונה הזאת התפרסמה בציבור". מישהו אחר ענה: "מה שלא בסדר זה מישהי שמצלמת תמונות של נערות במקום ציבורי". 

<!-- //-->

הקומיקאי האמריקני הצעיר ג'קובי יאנג-וייט, המככב בתוכנית הטלוויזיה "הדיילי שואו", הגיב גם הוא ואמר: "אולי השלוש מסתכלות בטלפונים כי אמנות עתיקה מזדקנת מהר מדי ולא מעניינת אותנו בכלל?". רבים אחרים גם מיהרו להגן על הצעירות וציינו כי ייתכן שהן נחות באמצע סיור או שמלכתחילה אמנות ישנה לא מדברת אליהן. עוד מישהו הגיב: "ואם הן באמת לא מתעניינות? הגיע הזמן שנלמד לתת לאנשים להיות מה שהם כל עוד עם לא עושים רע לאף אחד", ו"את מנסה לעשות שיימינג?"

הצילום הנוכחי מזכיר סערה דומה שהתחוללה ב-2016 במוזיאון רמברנדט באמסטרדם. אז פורסמה תמונה המראה קבוצת תלמידי בית ספר שקועה בסמארטפונים שלהם, כשגבם ליצירה האייקונית והמפורסמת של הצייר "משמר לילה". גם אז נחלקה הרשת סביב השאלה האם מדובר בהפגנת בורות קשה או שאסור לבקר אנשים בגלל פריים אחד בצילום, בלי ההקשר הכללי שלו. 

בט מידלר עצמה, שלא נרתעת מלצייץ ביקורת נגד טראמפ או בכל נושא אחר, לא ענתה בעצמה על התגובות לציוץ שלה, אבל דווקא פרופסור סרי סריניווסן, מומחה לחדשנות דיגיטלית בתקשורת המרצה באוניברסיטת ברוק, ציין כי "לנו כאנשי אמנות אין בעיה עם התמונה הזאת. הצעירות לא לוקחות סלפי עם התמונה, לא מפריעות לאחרים לראות אותה וכל עוד הן במוזיאון, יש סיכוי שהן יראו אותה בסופו של דבר. מוזיאון הוא מקום להפוגה והרחבת הדעת, וכל עוד אתה כאן יש סיכוי שתקבל מידע. אגב זו לא תופעה של בני דור ה-Y או ה-Z, גם מבוגרים יותר עושים זאת". כך או כך, יש לציין כי מוזיאונים רבים החליטו שלא להילחם ברוח התקופה ויצרו אפליקציות בהן אפשר לקבל מידע ולדון ביצירות האמנות שלהם

2010-2019 | מסכמים עשור:

• תוכניות הטלוויזיה המביכות של העשור

• אלבומי העשור של כתבי "ישראל היום"

• עידן הבינג': הסדרות הגדולות של העשור

• סיפורי האהבה הגדולים של העשור

• בחנו את עצמכם: מה לא קרה?

• 20 הסרטים הגדולים של העשור

• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר