30 שנה לנפילה: המוזיקה על חומת ברלין

הלילה של ה-9 בנובמבר שינה את ההיסטוריה ובזכותו קיבלנו יצירות מופת מוזיקליות • קבלו את השירים שאתם חייבים להכיר

צילום: AP // חומת ברלין

שלושה עשורים חלפו מאז נפילת חומת ברלין, האירוע שסימל יותר מכל את קיצה של המלחמה הקרה. הלילה הקר ההוא של ה-9 בנובמבר שינה לעד את ההיסטוריה, ומלבד המשמעויות הפוליטיות וחברתיות שלו, מרסיסי החומה ההיא צמחו גם כמה יצירות בלתי נשכחות. אספנו את אלו שאתם חייבים להכיר:

• "בושה!": הרשת נגד אורלי וגיא

• הוא משלנו: אלברט של אסי קיבל אזרחות ישראלית

• בהשראת מדי צה"ל: הלוק המחאתי של נועה קירל

חגיגות נפילת חומת ברלין בשנת 1989 // צילום: רויטרס

"תחנה סופית" 1988

"כן גם פה המלחמה צועקת/ בתוך שקט דמיוני/ כמו מתפאורה של סרט/ ברלין נראת לי כמו חלום/ לפעמים או שנדמה לי/ לאנשים פה אין פנים/ רק חומה דקה חותכת/ את מה שיש להם בפנים". במילים אלו נפתח השיר "תחנה סופית" של רמי פורטיס וברי סחרוף שיצא שנה לפני נפילת החומה. החומה הייתה מחזה של אבסורד מודרני, והכתיבה של פורטיס צומחת במיטבה בצל האבסורד. השיר נכתב לאחר שהשניים שהו במלון בברלין, שמחלונו ניתן היה לראות את החיץ שיצרה החומה בין הניאון והמרצדסים בצד המערבי, והחשכה מהצד השני. 

 1977  "Heroes" 

באמצע שנות השבעים התמכר דיוויד בואי לקוקאין, הקריירה שלו קיבלה תפנית לרעה ושמו נקשר בכמה התבטאויות מביכות. לכן הוא עשה מה שכל אדם שרוצה להיגמל ולצאת מדיכאון עושה, ועבר לגור בדירת שותפים בברלין עם איגי פופ. בואי תמיד היה אדם חצוי, חצי גבר חצי אישה, חצי אדם חצי חייזר, עין אחת כחולה ועין אחת חומה, וברלין השסועה התאימה לו מאוד. שם הוא יצר את הטרילוגיה הברלינאית עם שלושי אלבומי מופת, שבתוכם בלט השיר "Heroes" המספר את סיפורם של שני נאהבים משני צידי העיר, שמתנשקים בזמן שכדורים עפים מעל ראשם. עשור לאחר צאת השיר, בשנת 1987, ערך בואי מופע מיוחד בבניין הרייכסטאג, והביצוע הזה החל ליצור תסיסה בקרב הצעירים בגרמניה שראו בשיר הזה קריאת קרב להפלת החומה. אי אפשר באמת להעניק את הקרדיט לנפילת החומה לשיר אחד, אבל בשנת 2016, לאחר מותו של בואי, הוציאה ממשלת גרמניה הודעה רשמית שהיא מודה לו על חלקו בהפלת החומה. 

"חיים של אחרים" 2006

הרבה לפני שהשטאזי עלה לכותרות בתמלולים מחקירותיו של יאיר נתניהו, הבמאי הגרמני פלוריאן גראף הנקל פון דונרסמארק טיפל בצורה מבריקה במשטרה החשאית של מזרח גרמניה, בסרטו זוכה האוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר לשנת 2007 "חיים של אחרים". הסרט מצליח בקרירות גרמנית סדורה וכמעט חסרת רגשות להביא את הצופה לשיאים של דרמה, ולהתאהב בדמותו של סוכן השטאזי שמופקד על ההאזנה סתר למחזאי ובת זוגתו במזרח ברלין. על אף חוסר המאמץ לייצר דרמה רגשית, הרגע שבו נודע לדמות הראשית על נפילת החומה מצליח לעורר שיאים אמיתיים של התרגשות.  

"הדוויג והשארית העצבנית" 2001

חומת ברלין הייתה הסמל האולטימטיבי להפרדה ופילוג במלחמה הקרה, אבל מלבד 155 קילומטר של בטון, תיל ושומרים חמושים, היא גם היוותה מטפאורה, ובסרט "הדוויג והשארית העצבנית" גיבורת הסרט הדוויג, טרנסג'נדרית רוקיסטית ממזרח ברלין, מזדהה עם החומה - שכן כפי שהחומה נתפסה כסמל של המזרח מצד מדינות המערב, מעבר למסך הברזל היא הייתה הגבול לעולם של הדקנטיות הקפיטליסטית. אותה חומה פיזית שמסמלת את ההפך הגמור לאנשים שונים, וכזאת גם הדוויג. הסרט לא רק חכם, משעשע ומרגש, הוא כולל את אחד הפסקולים היפים ביותר שנכתבו אי פעם למחזמר. 

Looking for Freedom" 1989"

אם תשאלו את כוכב "משמר המפרץ" בדימוס דיוויד האסלהוף מי הפיל את חומת ברלין, הוא יענה בלי טיפה של ספק שהוא האחראי לאחד האירועים ההיסטוריים הגדולים במאה שנים האחרונות. ולא רק זה, הוא עוד יטען שבזכותו אירוע נפילת החומה שודר בכל רחבי העולם וקיבל את ההכרה העולמית בתקשורת. בקיץ שקדם לנפילת החומה הוא שחרר חידוש לשיר "Looking for Freedom", והגיע לראש מצעד הפזמונים במערב גרמניה למשך שמונה שבועות. בתרשים הזרימה המשונה בתוך ראשו האסלהוף השתכנע שהוא הכניס לגרמנים את הרעיון והשאיפה לחרות, ולכן החומה הופלה. השאלה היחידה שעדיין מהדהדת היא האם האנשים מהצד השני של החומה היו כל כך נלהבים לעבור, אם היו יודעים שבצד השני מחכה להם זמר בינוני עם צעיף קלידים ומעיל עור זוהר? 

  • שיתוף הפעולה הבא של סטטיק ובן-אל

• הדרת נשים או כפייה חילונית? אנחנו שאלנו, אתם עניתם

• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר