שרי החקלאות והכלכלה סיכמו: ביטול מכסות החמאה

המכסים, בשיעור 160%-144% על היבוא, הובילו למחסור מתמשך • המדפים עלולים להיות ריקים גם ב־2020 • השר אריאל: "המטרה - הפסקת המחסור"

המחסור בחמאה מחריף // צילום: משה שי

שר החקלאות אורי אריאל שלח היום (ראשון) מכתב לשר הכלכלה אלי כהן, שבו הוא מביע תמיכה בהצעתו לבטל כליל את המכס על יבוא חמאה, וכן את מכסות היבוא, לתקופה של חצי שנה

מה שהוביל למכתב הוא המחסור החמור בחמאה, וכן המחסור שצפוי בשנה הבאה. "נושא המכס במוצרי החלב השונים, ככל נושאי מכס אחרים, הוא בסמכות בלעדית של משרד האוצר. אופן ושיטת הקצאת המכסות הנ"ל הם בסמכות בלעדית של משרד הכלכלה", כתב במכתבו השר אריאל.

השר הוסיף וכתב כי "לאור המחסור החמור בחמאה בשנה הנוכחית ולאור המחסור הצפוי בשנה הבאה, הוצע על ידי משרדך לבטל את המכס והמכסה על יבוא החמאה, וזאת למשך כחצי שנה, כניסיון, שבסופו תיבדק השפעתו על המשק ותתקבל החלטה להמשך. לנוכח כל הנסיבות, ולאחר התייעצויות עם גורמים שונים בענף, הריני להשיבך כי הנני תומך בהצעתך". מכתב זה הוא תגובה להמלצת משרד הכלכלה למשרד החקלאות על פתיחת שוק החמאה ליבוא ללא סייגים. 

השר אלי כהן // צילום: מרים צחי

בד בבד, דני טל, ראש מינהל היבוא במשרד הכלכלה, כתב מכתב לגלעד אלירז, מנהל תחום בכיר של סחר חוץ במשרד החקלאות, ולפיו "בהמשך לדיונים בין משרד החקלאות למשרד הכלכלה על הוספת מכסות חמאה פטורות ממכס ל־2020, ולאור המחסור בשוק המקומי, נבקשכם לשקול בחיוב את המלצתנו להמיר את שיטת חלוקת מכסות החמאה הנוכחיות, הפטורות ממכס, בביטול גורף של שיעורי המכס על חמאה ובפתיחת השוק ליבוא חופשי.

שיעורי המכס על יבוא חמאה נעים בין 126% ל־140% לחמאה שולחנית ובין 144% ל־160% לחמאה תעשייתית. מדובר בשיעורי מכס גבוהים מאוד, המעלים את מחיר המוצר הסופי. בהתאם לכך, המלצתנו היא ביטול מיידי של המכס, וכתוצאה מכך ביטול שיטת המכסות ופתיחת השוק באופן מלא". 

השר אורי אריאל // צילום: דודו גרינשפן

ממשרד החקלאות השיבו כי "הרעיון שעולה ממכתב משרד הכלכלה הוא מעניין וצריך להיבחן ברצינות, אך שינוי במדיניות מכסות לא ניתן ליישם בתקופת ממשלת מעבר. הנושא יובא להחלטת השר הבא. כל דיון בשינוי המדיניות יעכב את חלוקת המכסות הנדרשות כעת ליבוא".

שר החקלאות אורי אריאל אמר אתמול כי "משרד החקלאות הוא הממליץ על מכסות החלב, משרד האוצר הוא האחראי להורדת המכסים ומשרד הכלכלה הוא האחראי לחלוקה וליבוא. לאור המחסור, ולאחר שיחות שקיימתי עם שר האוצר ועם שר הכלכלה, ראיתי לנכון לתמוך בהצעת כהן, אף שהמחירים עלולים להיות גבוהים מהרגיל. זאת, כדי להביא לפתרון בעיית המחסור בחמאה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר