רוצים לשמור משקה קר? תשיגו אננס

חוקרים מסינגפור וויטנאם תהו מה אפשר לעשות עם קליפות אננס • לאחר הליך כימי הם יצרו קצף טבעי המבודד פי 3 מקל-קר

אננסים (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

כשהטבע נותן לכם אננסים - תעשו מהם צידנית: חוקרים מווייטנאם ומסינגפור הצליחו למצוא שימוש לשאריות פרי האננס, באופן שיפתור את אחת הבעיות המרכזיות שהוא מחולל: פסולת. האננס הוא אחד מהפירות הטרופיים הנמכרים ביותר בעולם, אלא שקליפתו העוקצנית והעלים הגסים שבקודקודו, המהווים כמחצית ממשקלו הכולל, הופכים לשיירי זבל שנזרקים לשווא והופכים למפגע סביבתי.

כשהטבע נותן לכם אננסים // צילום: רויטרס

לאור זאת, החליטו החוקרים שיש לנצל את הקליפות והעלים. הם אספו את השיירים, טחנו אותם, ערבבו אותם בבלנדר עם אלכוהול פוליוויניל כחומר מגבש, והמיסו הכל במים מזוקקים כממס. את התערובת אפו החוקרים בתנור תעשייתי למשך שעתיים בחום של 80 מעלות ואת התוצר קיררו, ואז ייבשו בהקפאה.

התוצאה הייתה קצף צהבהב, שכל שטח הפנים שלו מלא נקבוביות. החומר התגלה כחומר מבודד טוב יותר מחומרים תעשייתיים רבים אחרים, כשהצליח לשמור על מימיית מתכת צבאית עם מים שהוקפאו לשלוש מעלות מתחת לאפס באזור האפס מעלות למשך 6 שעות. ואילו מים שהורתחו ל-90 מעלות, נותרו בטמפרטורה של מעל 40 מעלות במשך שעתיים וחצי. כלומר כלי הבידוד שעוצב משאריות האננס הציג ביצועים דומים או טובים יותר מכוסות תרמיות סטנדרטיות בשוק. 

ועל הדרך, הוא התגלה גם כחומר טוב לבידוד רעשים. אז אם אתם מתופפים שאוהבים משקאות קרים - תתחילו לצבור קליפות של אננסים.. 

מקור:

Science

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר