ברגע האחרון: צנתור הציל יולדת עם תסמונת נדירה

כבר בהכנה לניתוח הקיסרי, סבלה קרין אמויאל מכאבי ראש קשים • לאחר שהתברר כי היא סובלת מאנגיופתיה מוחית - עברה היולדת צנתור מוח מציל חיים בבית חולים הדסה עין כרם

קרין אמויאל עם פרופ' חוסה כהן // הצילום באדיבות ביה"ח הדסה

במשך 13 שנים חיכו קרין אמויאל ובעלה קובי ללידת בנם הראשון והיו מאושרים כשקרין נכנסה להיריון. אך מה שהתחיל בלידה רגילה, כמעט הסתיים באסון, אחרי שקרין לקתה בתסמונת קטלנית ובלתי מוכרת המכונה אנגיופתיה מוחית. אלמלא צנתור מוח שבוצע בזמן, קרין היתה עלולה לשלם בחייה - ועוד ביום הברית של בנה. 

כשקרין, תושבת דימונה בת 35, הגיעה לביה"ח סורוקה, הרופאים הבחינו כי העובר נמצא במצוקה ויש צורך בניתוח קיסרי דחוף. לדברי קרין, כבר בהכנה לניתוח היא החלה לסבול מכאבי ראש חזקים שלא הרפו. "אני זוכרת שהתחלתי לצרוח כמו ילדה קטנה. הרופאים לצערי הניחו שזה מהלחץ של הניתוח וממצוקה של העובר והרדימו אותי, אבל גם כשהתעוררתי מההרדמה, כאבי הראש לא הרפו, ומאותו הרגע שהעלו אותי למחלקה, בכל שש שעות נתנו לי כדורים לכאבי ראש. אמרו לי שזה ככל הנראה תופעות לוואי של האפידורל".

כאבי הראש לא עברו גם לאחר השחרור מבית החולים, והיא חזרה למיון כעבור יומיים. "כשהגעתי למיון, נתנו לי שוב משככי כאבים בעירוי והכניסו אותי לבדיקת CT. התברר שבאחד הוורידים בראש יש שינוי וכנראה יש לי דימום. אשפזו אותי לבדיקות, אך לא אמרו לי מה יש לי או מהם הסיכונים", מספרת אמויאל. 

כאב הראש - סימן לבאות 

קרין אושפזה, וכעבור יומיים הגיע יום הברית של בנה. "הדעות בין הרופאים נחלקו. הרופא שטיפל בי אמר שאוכל לצאת לשעתיים ולחזור. רופא אחר, שהעמיק בבדיקות, הפציר בי לא לצאת בשום אופן. הוא עדכן אותי שהעבירו את הבדיקות שלי לביה"ח הדסה עין כרם להתייעצות ושהם ממתינים לתשובה". 

יש לציין שקרין אושפזה במחלקה נוירוכירורגית בסורוקה ואחרי בדיקות והדמיה הועברה להדסה לביצוע צנתור אבחנתי, מאחר ושמצנתרת המוח היחידה שבבית החולים, ד״ר ענת חורב, שהתה  בחו״ל באותה תקופה.

כאמור, תוצאות ה־CT הגיעו לפרופ' חוסה כהן, מנהל היחידה לצנתורי מוח בהדסה. שלוש שעות אחר כך קרין כבר היתה אצלו בצנתור דחוף. "קרין סבלה מתסמונת בשם אנגיופתיה מוחית, שמתפרצת לעיתים אחרי לידה, ובבדיקות שהועברו אלינו זיהינו אצלה דימום במוח. אנגיופתיה היא מחלה של כלי הדם במוח: הם מתכווצים בגלל לחץ דם גבוה, וההתכווצות כל כך חזקה שהם עלולים לגרום לפרכוסים, לדימומים או לאירוע מוחי. אנו יכולים לחזות בתסמונת הזו כתופעה לכמה מצבים רפואיים, אך אחד מהם שלצערי לא מדברים עליו כמעט הוא לידה, כמו במקרה של קרין", מסביר פרופ' כהן. לדבריו נמנע אירוע מוחי שעתיד היה להתרחש בכל רגע 

"חולים שלא מקבלים טיפול בזמן, נמצאים בסיכון לאירוע מוחי שבגללו עלולים לאבד יכולות מוטוריות שונות, לסבול מפרכוסים ואף להגיע למוות", מדגיש פרופ' כהן, "חשוב להעביר מסר ברור לנשים אחרי לידה: אם אתן חוות כאב ראש שהתחיל בפתאומיות, כאב ראש לא שגרתי, או הפרעות כמו טשטוש בראייה, חולשה בפלג גוף עליון, הפרעה בדיבור, הגיעו למיון לבדיקה על ידי נוירולוג. לא כל כאב שאתן חוות קשור ללידה או לאפידורל. הגיעו להיבדק מיידית, זה מה שיכול להציל את חייכן".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר