השכנה רוצה לטרוף אותנו

גלקסיית אנדרומדה השכנה תבלע את גלקסיית שביל החלב, כך לפי מחקר שהתפרסם באחרונה • אבל בלי תבהלה: זה יקרה רק עוד 4 מיליארד שנים

השכנה רעבה. גלקסיית אנדרומדה // צילום: NASA

במסגרת תרחישי האימה של סיום החיים על כדור הארץ, אנו עוסקים לא פעם במגפות, בפגיעת אסטרואידים או במלחמה גרעינית שתחסל את האנושות. אולם קיים תרחיש אחד וודאי למעשה שיסיים לא רק את החיים על כדור הארץ אלא את כל העיר – קרי, גלקסיית שביל החלב.

לפי מחקר שפורסם לאחרונה ב-Nature, הגלקסיה כולנו כולה, נמשכת לעבר גלקסיית אנדרומדה הענקית שבסופו של דבר תבלע את הגלקסיה שלנו כולה. אגב זו לא תהיה הגלקסיה ראשונה שהשכנה הרעבתנית שלנו זללה לאורך 10 מיליארד השנים האחרונות. תצפיות אל צבירי הכוכבים בגלקסיה הזו הראו כי היא לאורך חייה בלעה גלקסיות קטנות רבות שניתן לזהות את שרידיהן כיום בתוך הגלקסיה הזו כמו שמזהים שכבות של מאובנים על כדור הארץ.

כך מצאו חוקרים מבית הספר לאסטרונומיה ולאסטרופיזיקה באוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה. במאמר שהתפרסם מסביר ד"ר מק'קיי כי "שביל החלב נמצאת במסלול של היבלעות על ידי גלקסיית אנדרומדה. זה יקרה אולי עוד 4 מיליארד שנים אבל ראוי לחקור את זה, כדי להבין מה יהיה הגורל הסופי של הגלקסיה שלנו. המחקר שלנו על השאריות של הגלקסיות הקטנות שנבלעו על ידי אנדרומדה אפשרו לנו לזהות את התהליך במסגרתו היא גררה אותן אליה ובלעה אותן", הוא אומר, כאשר אנדרומדה זכתה לתיאור של מה שנקרא "צבירים בולעניים", כסוג מסויים של גלקסיות שמספח אחרות.

פרופסור לואיס מאוניברסיטת סידני שכתב את המחקר עם ד"ר מקקיי אומר כי "שנראה כי הגלקסיה אכלה גלקסיות אחרות ממספר כיוונים, ויש מסתורין סביב הדרך שהיא גררה אותן אליה. יש כמה גילויים מעניינים סביב התהליך שבמסגרתו נבלעו הגלקסיות האלו והתגלו שקשורות לתקופות הקדומות ביקום ולקשר שבין החומרים השונים ביקום. כרגע יש לנו רק השערות, כדי להסביר כיצד נמשכו הגלקסיות האלו לאנדרומדה מכמה צדדים וכיצד פעל התהליך".

עוד ציין פרופ' לואיס כי "המוטיבציה לחקור תהליכים כאלו היא כדי להבין כיצד נוצרות גלקסיות וכיצד גם נוצרה שביל החלב. קל לנו יותר להביט החוצה מעבר שביל החלב כי את הגלקסיה שאנו חיים בה יותר קשה לנו לחקור".

מקור:

Independent