בית החולים קפלן // צילום ארכיון: יוסי זליגר

טעות מסוכנת: יולדת חוברה לעירוי של נשאית איידס

בעקבות התקרית בבית החולים קפלן, נאלצה היולדת לקבל טיפול תרופתי המונע הידבקות במחלה הקשה, ונאסר עליה להניק את בנה • תביעה בגין רשלנות הוגשה לבית המשפט: "נעשתה טעות מחפירה" • בכתב ההגנה מתנער בית החולים מאחריות - "לא התרשלנו"

טעות חריגה ומסכנת חיים בבית החולים קפלן ברחובות. א', יולדת בשנות ה־20 לחייה מדרום הארץ, אושפזה לאחר ניתוח קיסרי במחלקת היולדות, וחוברה בטעות על ידי אחות לעירוי של יולדת אחרת נשאית נגיף ה־HIV שגורם למחלת האיידס. לאחר שהתגלתה הטעות היא נותקה מהעירוי, אבל במשך חודש נאלצה לקבל את הטיפול התרופתי למניעת ההידבקות בנגיף ונאסר עליה להניק את תינוקה. בנוסף, לטענתה, היא גם סובלת מנזקים נפשיים קשים בעקבות האירוע. רק לאחר כחודש וחצי, כשהגיעו תוצאות הבדיקות, התברר שא' לא נדבקה בנגיף.

התאונה הרפואית, הנחשפת כאן לראשונה, אירעה ב־28 ביוני 2017, והיא תועדה בתיק הרפואי על ידי ד"ר אמיר קנדל ממחלקת יולדות א' ועל ידי מנהל חטיבת היולדות פרופ' אלון בן אריה, שאף דיווח על המקרה מייד לאחר שקרה והגיע בעצמו לשוחח את היולדת. למחרת האירוע, ד"ר יאיר סקורניק, מנהל יחידת הסיכונים בקפלן, דיווח על התקלה למשרד הבריאות.

עיצומים בבתי החולים // צילום: newsenders

בחודש מארס השנה הגישה היולדת תביעת רשלנות רפואית נגד קפלן ונגד קופת חולים כללית, הבעלים והאחראית על בית החולים קפלן. על פי כתב התביעה, העירוי שאליו חוברה היולדת ניתן לה לאחר שקיבלה עוד קודם לכן מנת דם שהתברר שהיא פיתחה אליה תגובה אלרגית מסוכנת. בעקבות זאת החליטו הרופאים לטפל באלרגיה למנת הדם בעירוי נוזלים לגופה, אלא שהעירוי שחובר היה בטעות עירוי של יולדת אחרת באותה מחלקה שכאמור, נושאת את הנגיף שגורם למחלת האיידס.

"טראומה קשה"

בכתב התביעה עולות הטענות על הרשלנות שהביאה לטעות בחיבור, ועל "התנהלותו קלת הדעת של הצוות הרפואי אשר לא דאג לוודא כי מערכת העירוי לא היתה קודם בשימוש של חולה אחרת, ולא דאג להשמיד באופן מיידי את מערכת העירוי שחוברה לנשאית HIV". עוד נטען כי "מדובר בטעות מחפירה ומקרה מצער ומיותר שבבסיסו רשלנות בוטה, שבגינו חוותה יולדת צעירה, סביב לידת בנה הבכור, טראומה קשה". התביעה הוגשה לבית משפט השלום בכפר סבא בדרישה לפיצויים כספיים על ידי עוה"ד דורי כספי ואורין בביץ'־הירש ממשרד עורכי הדין כספי סרור ושות'.

הגיליון הרפואי של היולדת

בכתב התביעה נטען עוד כי "בעקבות החוויה הטראומטית הקשה שעברה היולדת, היא נותרה עם הפרעת חרדה, ולימים אובחנה כסובלת מהפרעה הבאה לידי ביטוי בתחושות מועקה, חרדה לעצמה ולקרוביה, סף גירוי נמוך, התפרצויות ועוד". 

עוד בנושא: 

יש רופאים שמסכנים את בריאות הציבור | דעה

הסתרה וטיוח בחסות משרד הבריאות | פרשנות

"גם ממני ביקשו חוות דעת חשאית - וסירבתי"

שני רופאים הוסמכו על סמך ניתוחים שלא עשו

ואולם, לפני שבוע הגישו בית החולים וקופת החולים כתב הגנה ובו עולות תגובות מקוממות במיוחד ביחס לטעות שאירעה בבית החולים. בכתב ההגנה מעלים הקופה ובית החולים טענה לאשם תורם של התובעת למה שקרה "בשיעור של 100% או בכל שיעור אחר שיקבע בית המשפט". עוד טוענים כי "לא אירעה כל התרשלות בפעולות הצוות הרפואי ובניהול המקרה, וכי הם הפעילו שיקול דעת סביר וכי בוצעו כל הבדיקות הסבירות והנכונות. הטענות המופנות אל הנתבעים כיום הן טענות שבחוכמה שלאחר מעשה, אשר אין להן כל בסיס בפרקטיקה של רפואה סבירה ונכונה. הנתבעים העסיקו צוות רפואי מיומן, מקצועי, סביר, אחראי וזהיר אשר פעל במקצועיות ובמיומנות ההולמת את נסיבות המקרה הנדון". את כתב ההגנה הגישו מטעם בית החולים והקופה עוה"ד יעקב אבימור והדר אדרי, שמרבים לייצג את הקופה בתביעות של רשלנות רפואית.

עוה"ד דורי כספי ואורין בביץ'־הירש, שמייצגים את היולדת, אמרו ל"ישראל היום" כי "פעם אחר פעם אנו נדהמים להיווכח בנכונותה של המערכת הרפואית להגן על פעולותיה בכל מחיר, ובלבד שלא לפצות מטופלים שנפגעו על ידיה. הרשלנות במקרה זה קיצונית, העובדות לגביה אינן במחלוקת, ועדיין מתעקש בית החולים קפלן להכחיש באופן גורף את אחריותו. הדעת אינה סובלת מצב דברים שבו מוסד רפואי, שברשלנותו חיבר למטופלת עירוי של נשאית נגיף האיידס, יגונן על עצמו בטענה שהמטופלת עצמה היא שאשמה בכך שקיבלה אותו".

מבית החולים קפלן נמסר בתגובה: "התייחסותנו המלאה לטענות תינתן באופן מפורט בבית המשפט. חשוב להבהיר כי הפרשנות שניתנת בכתבה לטענות בכתב ההגנה היא שגויה מיסודה. למען הסר כל ספק, יודגש כי לא יוחסה לתובעת כל אחריות לקרות האירוע. בנוסף, שלא כפי הפרשנות שניתנה בכתבה ועל פי פסיקת בית המשפט העליון, לא כל טעות היא רשלנות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו