ניסו שחם הורשע בהטרדה מינית ובמרמה

בית המשפט המחוזי החמיר בעונשו של מפקד מחוז ירושלים בעבר במשטרה • "התנהלותו פגעה פגיעה חמורה בכבוד האדם של השוטרות"

ניסו שחם // צילום: רוני שיצר // ניסו שחם // צילום: רוני שיצר

הרכב שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב, בראשותה של מרים דיסקין, החמיר היום (שני) בצהריים בעונשו של ניצב בדימוס ניסו שחם, מפקד מחוז ירושלים בעבר והמועמד למפכ"לות, שהואשם בעבירות מין, במרמה ובהפרת אמונים. הוא דחה את ערעורו ושחם מתכוון לערער לבית המשפט העליון.

על פי כתב האישום שהוגש נגדו, שחם קיים מערכות יחסים מיניות בהסכמה עם פקודות שלו, חלקן צעירות ממנו בהרבה, ואותן שוטרות קודמו על ידו. למרות שמדובר היה בניגוד עניינים, שופט בית משפט השלום בתל אביב, בני שגיא, זיכה את שחם מרוב העבירות שבהן הואשם והרשיע אותו בעבירה אחת של מעשה מגונה בשוטרת בניגוד לרצונה וגזר עליו 240 שעות שירות לתועלת הציבור, כשהוא מדגיש בגזר הדין: "נתתי משקל לנתונים הבאים: תרומתו המשמעותית לציבור במסגרת שירותו רב השנים במשטרה, הפער בין האופן בו החלה החקירה לבין שיוחס לנאשם בכתב האישום, והפער בין שיוחס לנאשם בכתב האישום לבין הרשעתו".

לאחר גזר הדין, שחם תקף בחריפות את המשטרה ואת הפרקליטות ובפרקליטות החליטו לערער על הזיכוי החלקי, לאחר שראו בו פגיעה קשה בנורמות ההתנהגות המצופות מקצינים בכירים במשטרה. "התנהלותו של ניסו שחם בכל הפרשות כולן - בין בניצול מעמדו לצורך קשירת יחסים אינטימיים עם שוטרות הכפופות לו, ובין בפועלו במצבים של ניגוד עניינים ביחס לאותן שוטרות עצמן - פגעה פגיעה חמורה בכבוד האדם של השוטרות, ביכולת התמרון החופשית שלהן מול מאוויו של מפקד בכיר מהן ובחירותן לבחור את בחירותיהן באופן אוטונומי מוחלט", כך נכתב בערעור.

 

השופטים הציעו לשחם עבודות שירות

 

שופטי ההרכב בערעור הציעו לשחם לקבל אותו ולהסכים להרשעה במרמה והפרת אמונים והעונש שייגזר עליו יהיה עבודות שירות ללא כלא, כשהם הדגישו כי אם יכתבו פסק דין, הם יביעו דעתם על התנהגותו של שחם. "אנחנו מוצאים טעם רב ברוב הטענות המשפטיות של הפרקליטות", אמרו שופטי ההרכב.

פסק הדין משתרע על פני למעלה ממאה עמודים ובית המשפט הרשיע אותו בעבירה של הטרדה מינית, במרמה ובהפרת אמונים. "יחסיו של שחם עם שוטרות זוטרות ומבלי שטרח למשוך ידיו בענייניהן מהוות הפרת אמונים ומהווה פגיעה באמון הציבור. אין במישור המשמעתי כדי לתת מענה למעשים. מעשיו מביאות את הדברים מהמרחב האפור למרחב השחור", כתבה השופטת מרים דיסקין.

עוד היא הוסיפה כי "בשל תפקידו הבכיר של שחם חובה עליו היה להקפיד ביתר שאת על מעשיו. ראוי שאנשים במעמדו יעמדו בנורמות גבוהות". השופטת מרים דיסקין לא חסכה מילים קשות, בין השאר לדבריה מדובר בתמונה קשה וסידרתית. השופטת דיסקין גם כתבה בפסק הדין כי היא לא רואה עין בעין את האמירות שפעולותיו של שחם היו מינוריות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר