הסרטים שהילדים שלכם חייבים להכיר

בין אטרקציה לחופשה, הילדים נמרחים על הספה ובוהים במסכים? זה הזמן להכיר להם כמה קלאסיקות שהם לא ראו • ישי קיצ'לס בחר עבורכם עשרה סרטי ילדים ונוער שיעזרו לכם להעביר עוד כמה שעות באוגוסט - וגם יעניקו לילדים שלכם חוויה מענגת

סצנת הפסנתר הבלתי נשכחת. "ביג"

ביג (1988) 

למרות שחלפו כבר 31 שנים מאז שיצא לאקרנים, השפעתו של "ביג" עדיין מורגשת בתרבות הפופולרית, ורק בשנה האחרונה ניתן היה לחוש את עקבותיו בסרט גיבורי העל "שאזאהם" ובסרט האימה "אנחנו". ילד בן 12, שנתקל במכונת מזל ישנה שמגשימה משאלות, מביע משאלה "להיות גדול", ומתעורר לחרדתו בתוך הגוף של טום הנקס. פנטזיית ההתבגרות המקסימה והממזרית של הבמאית פני מרשל, שהניבה להנקס את המועמדות הראשונה שלו לאוסקר, עדיין מצחיקה ומעוררת הזדהות. והסצינה עם הפסנתר היא קלאסיקה כמובן.

מזהים את אביבית בר זוהר?

• אופס: מפלגת נעם קידמה ספר ליברלי

מי הפליל את רוג'ר ראביט (1987)

בזמן אמת, "מי הפליל את רוג'ר ראביט" היה שיחת היום ופלא טכנולוגי. כיום הוא ללא ספק נראה מיושן, אבל מפתיע ומשמח לגלות שהוא עדיין אחלה כיף. הבמאי רוברט זמקיס, שהגיע לפרויקט ישר אחרי שעשה את "בחזרה לעתיד", מגיש כאן פילם נואר שאפתני ואנרכיסטי המשלב בין אנימציה ללייב אקשן. בוב הוסקינס המנוח מגלם בלש פרטי שמסתבך בפרשה אפלה ב"Toon Town", העיר הצבעונית שבה גרות כל הדמויות מהסרטים המצוירים. תוך כדי, הוא מאחד כוחות עם רוג'ר הארנב שהופלל ברצח; נתקל ברעייתו הסקסית של רוג'ר, ג'סיקה (קת'לין טרנר); וגם דמבו, דונלד דאק ובאגס באני מגיחים להופעות אורח. 

אבוללה (2015)

סרטו של יוני גבע מציע טוויסט מקומי מוצלח ביותר על "אי.טי" של סטיבן ספילברג, ונעזר בשילוב בין אפקטים דיגיטליים לבין שחקן בתחפושת כדי לברוא את אבוללה - יצור פרוותי חביב וגדול ממדים שכמותו טרם נצפה בסרט ישראלי. במרכז הסיפור ניצבת מערכת היחסים שנרקמת בין ילד ירושלמי בן 10, שסובל מהתנכלויות בבית הספר, לבין המפלצת הידידותית, והעלילה עוסקת  בעיקר בניסיונותיהם של השניים להימלט מפני היחידה המשטרתית הסודית שצדה את המפלצת. יואב סעדיאן רוזנברג ובר מיניאלי מככבים, ולצדם ניתן למצוא את מכרם חורי ואת רותם קינן.

הרפתקאות טינטין (2011) 

"הרפתקאות טינטין" הוא אמנם אחד מהסרטים הפחות פופולריים בפילמוגרפיה של סטיבן ספילברג, אבל ילדים מתים עליו, ולא קשה להבין מדוע. טינטין, העיתונאי הבלגי בעל הבלורית המפורסמת, יוצא כאן להרפתקה מסעירה ועתירת אקשן בחיפוש אחר אוצר עתיק. בדרך הוא פוגש את חברו הטוב, קפטן האדוק, ונוטל חלק בשורה ארוכה של מרדפים ומאבקים, שמגיעים לשיאם בסיקוונס ארוך ומסחרר שמכיל אופנוע עם סירה, טנק, בזוקה, סכר וחבל כביסה שעליו גיבורנו עושה אומגה. הבעיה היחידה: הסרט נגמר ב"המשך יבוא", בשיא המתח, וסרט ההמשך כנראה לא יופק לעולם.

הוגו (2012)

סרט הילדים היחיד בפילמוגרפיה של מרטין סקורסזה משתמש בסיפורו של יתום מסכן ובודד בשם הוגו כדי להציג עולם קסום, מענג ומלא תופינים שמשלב בין היצירות הקולנועיות שנעשו בידי חלוצי הקולנוע בתחילת המאה שעברה (ובייחוד יצירותיו של ז'ורז' מלייס) לבין הטכנולוגיה הכי משוכללת שבנמצא. הסיפור מתרחש בתחנת רכבת גדולה והומה בפריז, אי אז בשנות ה־30 של המאה הקודמת, ובמרכזו ניצב המפגש של הוגו עם הבעלים המסתוריים של חנות צעצועים. שיר הלל לדמיון, ליצירתיות ולקסם הזה שנקרא קולנוע. עם בן קינגסלי וסשה ברון כהן.

ספיי קידס (2001)

מעשייה מלבבת בסגנון "ג'יימס בונד לילדים" שבה שני ילדים צעירים יוצאים להציל את הוריהם המרגלים (אנטוניו בנדרס וקרלה גוגינו), שנחטפו בידי פסיכופט המעוניין להשמיד את העולם. ניתן לטעון שרוברט רודריגז ("אל מריאצ'י", "היו זמנים במקסיקו") איבד את זה מזמן, אבל כשהוא עשה את "ספיי קידס", עדיין היה לו את זה, ובשפע. זהו סרט מושקע, מבדר ומבריק לפרקים, שמתנייד בקלילות ושמתהדר באינספור המצאות משעשעות. שלושת סרטי ההמשך פחות מוצלחים, אך אפשריים לצפייה גם הם.  

מכושפת (2007)

ז'אנר סרטי הנסיכות של דיסני מקבל את טיפול "שושנת קהיר הסגולה" ב"מכושפת" - מיוזיקל פארודי־רומנטי טיפהל'ה נשכח מ־2007 שבו שחקנית העל איימי אדאמס ("המאסטר") מגלמת נסיכה שנזרקת מעולם האנימציה שלה היישר אל תוך גרסת לייב אקשן של ניו יורק סיטי. הסרט גדוש ברפרנסים לסרטים הקלאסיים של דיסני ומתהדר בכמה שירים לא רעים בכלל. אל תופתעו יותר מדי אם גם הוא יזכה לסרט המשך מתישהו. פטריק דמפסי, ג'יימס מרסדן וסוזן סרנדון מופיעים בתפקידי משנה.

אנני (1982)

הבמאי ג'ון יוסטון אמנם היה בחירה משונה עבור "אנני", המיוזיקל המקסים והאלמותי על אודות היתומה הג'ינג'ית התמיד אופטימית, אבל הסרט המעט הזוי שיצא תחת ידיו ב־1982 עדיין עדיף בעיניי מהרימייק הריקני שהופק לפני כמה שנים. הסיפור מתרחש במהלך המשבר הכלכלי הגדול בארה"ב, ובמרכזו מערכת היחסים שמתפתחת בין אנני לבין מיליונר קר וחסר רגשות בשם דאדי וורבאקס (אלברט פיני הגדול). מפה לשם, אנני ממיסה לו (ולצופים) את הלב בעזרת כמה שירים בלתי נשכחים (כמו "Tomorrow", "Maybe" ו"It's a Hard Knock Life", למשל).

גברת דאוטפייר (1993)

חשוב שילדיכם יכירו את רובין וויליאמס, והדרמה הקומית הזאת - שמערבבת בין "קרמר נגד קרמר" לבין "טוטסי" - מספקת הזדמנות לא רעה לכך. וויליאמס מגלם גבר גרוש וחסר פרוטה שמתחפש לעוזרת בית בריטית כדי לבלות עם שלושת ילדיו. ההומור אולי נמוך ורמת הסנטימנטליות אולי גבוהה, אבל את הצופים הצעירים זה לא ממש יעניין. סרטים נוספים עם רובין וויליאמס שעובדים חבל על הזמן: "הפרופסור המפוזר", "הוק" ו"אלדין". 

הנסיכה הקסומה (1987)

אני רוצה לחשוב שאין מישהו שאינו מכיר את הסרט המושלם־מושלם־מושלם הזה (שאף זכה לאחרונה למחווה משעשעת של גיבור העל דדפול), אבל בואו לא ניקח סיכונים מיותרים. האגדה המופלאה של התסריטאי וויליאם גולדמן והבמאי רוב ריינר היא ממתק רומנטי־קומי עם קרבות אדירים, דיאלוגים אגדיים והברקות שאינן פוסקות לרגע. קרי אלווס מגלם את ווסלי נער החווה, רובין רייט מגלמת את באטרקאפ אהובתו האצילית, ולצדם תוכלו למצוא גלריה חד־פעמית של דמויות גאוניות (כמו איניגו מונטויה, ויזיני ופזיק). "הנסיכה הקסומה" הוא מסוג הסרטים שיופיעו ברשימות מסוג זה גם בעוד 50 שנה.   

• הזמר אריק סיני בדרך לפשיטת רגל

• האקסטרים המאולץ של "המירוץ למיליון"

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר