חשש: חולות סרטן קיבלו אבחון שגוי

משרד הבריאות הורה על הפסקת ביצוע בדיקות פתולוגיות באחת המעבדות הגדולות בישראל בעקבות ליקויים בנהלי העבודה

מעבדה // צילום אילוסטרציה: אי.פי

חשש כי חולי סרטן ובעיקר חולות סרטן שד, קיבלו טיפול שאינו מתאים לסוג הסרטן שלהם בשל טעות בבדיקות המעבדה: משרד הבריאות הורה על הפסקת ביצוע בדיקות פתולוגיות באחת המעבדות הגדולות בישראל -מעבדת LEM בנס ציונה לאחר שעלה חשד שחולים אובחנו בצורה שגוייה. שתי בקרות שערך משרד הבריאות במעבדות חשפו ליקויים בנהלי העבודה ולכן הוחלט אתמול (שלישי) על סגירת המעבדה לביצוע בדיקות פתולוגיה.

מדובר במעבדה שמבצעת עשרות אלפי בדיקות בשנה בעיקר למבוטחי מכבי ומאוחדת. הליקויים נמצאו בכל שלבי העבודה- תהליך הטיפול בדגימות הפתולוגיות, קבלת החומרים ואימות התוצאות. 

בחצי השנה האחרונה ערך משרד הבריאות שתי בקרות ושימוע למעבדה. במהלכם התבקשה המעבדה כבר בחודש אפריל להפסיק את פעילותה בבדיקות לאיבחון סרטן שד. 

הפסקת הבדיקות האבחנתיות לסרטן שד נעשתה לאחר שבבית החולים יבא אספו נתונים על שבע מטופלות שאובחנו עם סוג סרטן מסויים, אך הוא לא הגיב לטיפול המקובל. בסופו של דבר בדיקת מעבדה פנימית של בית החולים הראתה תוצאות סותרות.

הבדיקות הפתולוגיות שהופסקו הן בעלות השלכה על איבחון סוג הסרטן ובחירת הטיפול. למשל בסרטן שד - האם הטיפול שייבחר עבור האישה - יהיה טיפול כימי הורמונלי או ביולוגי או שילוב.

בביקורות של משרד הבריאות נצפו דגימות של מטופלים שונים מעורבבות יחד ולא נמצאו אמצעים לחיטוי הפינצטות בין בדיקה לבדיקה.

"ממצאי הבקרות שנערכו במעבדה העלו חשש כבד לאבחנות שגויות בבדיקות פתולוגיות הרות גורל ופגיעה בבריאות הציבור", כתבה ד"ר רותי ישי,  מנהלת המחלקה למעבדות במשרד הבריאות.

במשרד הבריאות ציינו שבמעבדה החלו בתיקון הליקויים אך "מעט מדי ומאוחר מדי" והתיקון צפוי להימשך עוד כחצי שנה. לכן ולאור אופי וכמות הבדיקות שנעשות במעבדה וההשלכות של טעויות בבדיקות על בריאות הציבור- הוחלט לאסור על ביצוע בדיקות פתולוגיות אבחנתיות.

ממעבדת lem נמסר: "בהחלטה שהתקבלה במעבדת lem בנס ציונה הודיע משרד הבריאות כי הוא מחדש את תעודת הרישום של המעבדה לחצי שנה בכפוף לתנאים מסוימים. מנהלי המעבדה מקווים שמשרד הבריאות יאשר את המשך ההתנהלות המלאה של המעבדה כפי שהיא מתנהלת שנים רבות.

"מעבדת lem היא מהמעבדות הטובות ביותר בישראל, והיא מובילה בכל הקריטריונים מעבר למקובל בבתי החולים ובקופות החולים. למעלה מעשר חוות דעת של טובי הפתולוגים העובדים כראשי מחלקות ויחידות בבתי חולים קבעו שהמעבדה עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר.

"המעבדה עובדת לפי סטנדרטים בינלאומיים מחמירים, ולפי כל חוק דין ותקנה. הערות משרד הבריאות טופלו ותוקנו לפי מיטב הבנתם של אנשי המקצוע במעבדה. בנוגע לתיקונים שהינם בגדר המלצות בלבד לכלל המעבדות, מעבדת L.E.M הסכימה לאמץ את ההמלצות של המשרד בטווח המיידי. המעבדה עמלה בימים אלו לסיים את הטיפול בתיקונים בהתאם להמלצות, ומקווה להמשיך ולשרת נאמנה את אזרחי ישראל, כפי שעשתה במסירות רבה במשך כ-19 שנה. המעבדה מתייחסת לכל מטופל כעולם מלא, ומשקיעה כל מאמץ לספק את השירות הטוב ביותר".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר