סופי טרנר בתפקיד ג'ין גריי ב"אקס מן: הפניקס האפלה"

"אקס מן - הפניקס האפלה": סיום לא ראוי

מבקר הבית חושב ש"אקס מן: הפניקס האפלה", הסרט שחותם את סדרת סרטי המוטנטים, הוא סרט עייף, מפוהק וחסר כל חשק, גדוש בכוכבים שנראים משועממים לחלוטין • נותר רק לחכות לאתחול שיעשו אולפני דיסני

אקס מן: הפניקס האפלה", ארה"ב 2019

"אקס מן: הפניקס האפלה" הוא ההפך המושלם מ"הנוקמים: סוף המשחק". רוצה לומר, בשני המקרים מדובר בפרק החותם של סדרת סרטים שנמשכה לא מעט שנים. אך בעוד ש"סוף המשחק" עשה כבוד לדמויות, קשר את הקצוות באלגנטיות וסיפק למעריצים שיא אמוציונלי בלתי נשכח, ב"פניקס האפלה" שוררת אווירה של מכירת סוף עונה. 

זה כנראה היה בלתי נמנע. שכן מאז שנודע שאולפני דיסני עומדים לרכוש את אולפני פוקס, הדיבור סביב גורלה של סדרת ה"אקס מן", שהושקה אי אז בשנת 2000, לא בישר טובות, וההנחה הרווחת היתה שדיסני יאתחלו את כל העסק מחדש עם שחקנים וקווי עלילה חדשים. היות ו"אפוקליפסה" - הסרט הקודם בכיכובם של ה"אקס מן" שיצא לפני שנתיים - היה אחד הגרועים בסדרה (אם לא הגרוע מכולם), לא נשמעו עד עתה יותר מדי התנגדויות לכך מצד המעריצים (או מצד אף אחד אחר, לצורך העניין).

אך לפני שדיסני ואולפני מארוול הורסים הכל ומתחילים מחדש, נותר עוד סרט אחד שצריך לצלוח, ולסרט הזה קוראים "הפניקס האפלה". היוצרים אמנם יכלו לקחת כאן סיכונים חסרי תקדים, כי בכל זאת, מה כבר היו עושים להם אם היו נכשלים? מפטרים אותם? אך מאחר שהמשכורת שלהם היתה נותרת בעינה בין אם היו בוחרים להשקיע את הנשמה ובין אם לאו - נדמה שכולם ניאותו לבחור באפשרות השנייה. לראיה, זהו סרט עייף, עצל, מפוהק וחסר כל חשק, שעושה את מה שהוא עושה על אוטומט ושלא מנסה בכלל להגיע לשיאים שאליהם הורגלנו. מדובר במוצר מהוה, ממוחזר ונטול השראה, שישכיח מלבכם את העובדה שהסדרה הזאת היתה פעם חלוצית, משמעותית ופורצת דרך. 

העלילה הדלה עוסקת בסיפורה הטראגי של ג'ין גריי (סופי טרנר), המוטנטית הרגישה שמאבדת שליטה על הכוחות שלה ופוגעת באלה שהיא אוהבת. קו העלילה הזה הוא אמנם אחד הפופולריים והאהובים על מעריצי חוברות הקומיקס של האקס־מן, והרציניים שביניכם בוודאי יזכרו שהוא כבר הופיע ב"אקס מן 3" הכושל, אך גם העיבוד הקולנועי השני שלו מתפספס לגמרי. קנה המידה של הסיפור נותר פצפון, הקונפליקטים המאולצים בין הדמויות מיצו את עצמן כבר מזמן, והסתמיות של המיזם כולו זועקת לשמיים. חבל, כי לסדרה הזאת הגיע סיום מכובד יותר.

"הפניקס האפלה" מתהדר בליין־אפ מרשים של כוכבים שכולל את ג'יימס מקאבוי, ג'ניפר לורנס, מייקל פאסבנדר, סופי טרנר וג'סיקה צ'סטיין, בין השאר. אבל כולם נראים הפעם משועממים ומבואסים לחלוטין, ואין ספק שהדבר היחיד שגרם להם להתייצב על הסט הוא הפחד שיתבעו אותם על הפרת חוזה. 

טרנר, שגילמה את סנסה סטארק ב"משחקי הכס", אולי תצליח לארגן לעצמה קריירה קולנועית בסופו של דבר, אבל אם לשפוט על־פי עבודתה הלא מרשימה כאן, לא הייתי בונה על זה. צ'סטיין, שמגלמת חייזרית מרושעת שיכולה לשנות את צורתה, מגישה הופעה מונוטונית להפליא, ולורנס, מצדה, נראית כמו מישהי ששאבו ממנה את כל שמחת החיים עם שואב אבק תעשייתי. בשלב מסוים מייקל פאסבנדר, ששב לגלם את מגנטו, אומר בחוסר סבלנות לחברו־יריבו פרופסור אקסבייר (מקאבוי): "אתה תמיד אומר שאתה מצטער, ותמיד יש נאום. לאף אחד כבר לא אכפת". בדיוק. 

ציון: 4

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו