צילום: אפרת אשל, איפור: ורד בדוסה רוטרו

"עם הבשורה שגילו לי גידול בראש עליתי לתת הופעה, כולי בוכה"

הוא התמודד עם טלטלה בריאותית שאיימה על חייו, אוהב לאכול הכל, מבזבז כסף בלי חשבון וחושב שאנשים שטוענים שיש להם כוחות על־טבעיים הם נוכלים • אמן החושים שימי אטיאס שולף קלף חזק

שימי אטיאס || בן 41, קוסם ואמן חושים. נולד בקריית אתא וגר בתל אביב. נשוי לליאת, עורכת דין, ואב לשני בנים. החל במופעי הקסמים בגיל 13 ופרץ בתוכנית "אורי גלר מחפש את היורש" ב־2006. השתתף ב"המופע הבלתי נתפס" וב"מי יפיל את המאסטר" ויצר את הסדרה "הזוי" בכיכובו בערוץ ZOOM. מעלה את המופע "סטנד־אפ על־חושי" בזאפה ת"א (27 במאי) ובזאפה חיפה (7 ביולי)

 מתי בפעם האחרונה פחדת מאוד?

"לפני שנה, כשרופא אמר לי שיש לי גידול בראש, ובתוך שבוע־שבועיים היה ברור שיוציאו לי אותו ושיש סיכון שאני הולך למות. אני טפלון, כלום לא נוגע בי לאורך השנים, וזאת היתה הפעם הראשונה שמשהו זעזע לי את החיים. המוות של אמיר פיי גוטמן, שהיה חבר שלי, פירק אותי לגמרי, במשך שבועות לא תפקדתי, ואז קיבלתי את הבומבה של החיים שלי. ביום שקיבלתי את הבשורה על הגידול היתה לי הופעה גדולה בירושלים. זה היה מטורף. אני כולי בוכה וצריך להגיב לקהל, לאלתר. אני זוכר כל שנייה מההופעה הזאת. חשבתי שאולי זאת הפעם האחרונה שאקרא מחשבות ושאולי בעוד שבוע אמות. אלה היו חודש וחצי מהקשים ומהמתסכלים שהיו לי בחיים. לשמחתי, אחרי בדיקות נוספות הרופאים אמרו לי  שזה לא גידול, אלא זעזוע מוח שכנראה חוויתי, ואני למעשה בריא".

 מתי בפעם האחרונה ביקשו ממך כישוף? 

"בכל שעה. אני אראה לך מייל שקיבלתי הבוקר. אני מקבל כל הזמן בקשות: 'אתה יכול להוציא לי את הבחורה מהראש?', 'אתה יכול לומר אם בעלי בוגד?', 'אפשר לרפא את הכלב שלי שחולה בסרטן?' וכמובן מבקשים את המספרים של הלוטו ותוצאות הווינר. אני ישיר בתשובות. אין לי כוחות על־טבעיים, ומי שאומר שיש לו כוחות על־טבעיים הוא נוכל. לא מעיק עלי כשפונים אלי, גם אם זה קורה בזמן לא נעים. זה מה שרציתי כאמן, שיפנו אלי. פעם אמרתי לצביקה הדר שהוא עובד קשה. הוא ענה לי, 'זה לעבוד קשה? להרים לבנים כל היום זה לעבוד קשה'. והוא צודק. אני לא עובד בכלל, לא עבדתי יום בחיי". 

 מתי בפעם האחרונה חזרת לבית ילדותך?

"כמעט בכל שבוע אני חוזר לקריית אתא, בשישי או בשבת. ההורים עוד גרים שם, ואני מאוד קשור לאמא שלי ולבית. אני נורא נוסטלגי, וכל כניסה לשם מחזירה אותי לתיכון. הייתי ילד דיסלקטי, חסר קואורדינציה וחסר ביטחון, אבל תמיד הייתי מקובל, אהבתי כדורגל והיכולות החברתיות שלי היו טובות. תמיד גם התעניינתי בקסמים, עוד לפני הטלפתיה. מגיל 6 הייתי מופיע בכל יום הולדת שלי, מכניס גולות לפה ומוציא אותן, כמו ליצן".

 מתי בפעם האחרונה יצאת לדייט?

"אני וליאת, אשתי, לא יוצאים הרבה לצערי. יצאנו בפעם האחרונה להופעה לפני חודש וחצי. הכרנו ב־1998. היה לי יום מעפאן ונסעתי מוזנח ולא מגולח לרואה החשבון שלי, ובדרך חזרה עצרתי בחנות ספורט, לקנות נעליים. ראיתי אותה עובדת ורציתי להתחיל איתה, אבל הייתי ביישן. מוכר אחר קלט אותי ואמר לה 'זה שימי', אבל לא עניין אותה. רק כששילמתי על הנעליים ביקשתי את הטלפון שלה, והיא נתנה לי את המספר - אבל טעתה בכוונה בשתי ספרות. בכל זאת הצלחתי לנחש אותן והתקשרתי אליה וקבענו דייט. לדייט השני היא כבר באה להופעה שלי". 

 מתי בפעם האחרונה עשית ספורט? 

"רצתי במרוץ בבלי לפני חודש. רוב חיי אני עושה ספורט, אבל בשנה האחרונה לצערי לא יוצא לי הרבה. אני עובד סביב השעון, ואם אני לא עושה ספורט בבוקר, אני לא עושה בכלל. כילד הייתי שוער, וישראל איבדה כדורגלן מחונן כשפרשתי בגיל 13. התחלתי ללמוד את תחום הקוסמות באופן מקצועי ונגלה לי עולם מטורף של אמנות עתיקה, פסיכית, והתחלתי להופיע. אני עדיין מרגיש פספוס לפעמים שלא המשכתי בכדורגל, ואז אני אומר לעצמי, 'אתה אידיוט?' אני מפרנס משפחה, מגשים את רוב החלומות שלי, גר בגן עדן ליד פארק הירקון. רק שימשיך ככה".

 מתי בפעם האחרונה חשת אפליה?

"אני מזמן לא שם, אבל כנער אמרו לי 'תחליף את השם, תחפש משהו לא אטיאס'. זה פגע בי טיפה, ודפדפתי את זה. תמיד האמנתי בעצמי, וזה לא משנה מאיזו עדה אני ולא כלום. יש לי בעיה מאוד קשה: אני לא יכול לראות עוול, שפוגעים בחלש. זה מטריף אותי. לכן גם בבית הספר הילד הכי חלש בכיתה היה חבר שלי, וכל מי שצריך עזרה הוא חבר שלי. לפעמים אתה רואה מוכר בחנות שילד פונה אליו והוא לא עונה לו. אני מתחרפן מזה. תתייחס אליו למרות שהוא ילד, הוא בן אדם! ואגב, במשפחה יודעים שלא שולחים אותי לתוך פקקים ותורים". 

 מתי בפעם האחרונה הופתעת מאוד? 

"עשו לי מסיבת הפתעה בגיל 20, אבל האמת שידעתי. אני תמיד יודע מראש. מעולם לא הופתעתי עד הסוף, אני קולט שפת גוף. אי אפשר לשמור סודות לידי. רק אשתי יכולה לשמור ממני סוד, ואני לא קורא את המחשבות שלה. רק כשהיא חושבת 'תוריד את הזבל' - אני שומע".

 מתי בפעם האחרונה התרגשת כמו ילד? 

"לפני שמונה חודשים. עשיתי המון פרויקטים לטלוויזיה, אבל ברגע ההשקה של 'הזוי', עם החותמת שלי, הייתי מאוד גאה בעצמי. עמדתי על הבמה בסינמה סיטי, אחרי ששנים התכוננתי לרגע שבו אודה לאנשים, וממש התרגשתי. לא ישנתי כל הלילה שלפני. הרגשתי שם שזו אחת הפעמים שמגיע לעצמי לומר, 'ליצן קטן, תחייך עכשיו, תעצור הכל - שיחקת אותה, מה קרה?' באופן רגיל אני לא נותן את זה לעצמי, וזה אושר עילאי. כאמן תמיד הרגשתי לא מוערך, ובהשקה הרגשתי שאני מקבל חותמת גם מהאנשים בתעשייה וגם מהקהל. אחר כך הגיעו הופעות סולד אאוט והבנתי שעשיתי את זה". 

 מתי בפעם האחרונה עשית משהו נועז במיוחד? 

"החודש השתתפתי בסרטון רשת של קווין רובין (אושיית רשת ויוטיובר ישראלי; ש"ז). עשיתי קטע שבו סיכנתי את החיים שלי ושל אדם אחר - שברתי בלוק של בניין על הראש שלו. אלה דברים שיכולים להשתבש, עלולות לקרות פשלות, וזאת סכנה גדולה. אני בלחץ, לא בטוח, מזיע מאוד - עד שזה מצליח. לקח לי שנים לשנות את המיתוג ולהבין שאני חצי בדרן, וגם נולדו לי ילדים, ויש לי מה להפסיד. אני לא יכול לתלות את עצמי בכיכר העיר, לא רוצה להסתכן".

 מתי בפעם האחרונה נגמלת מהתמכרות?

"לא זוכר. אני מכור להכל, בעיקר לאוכל. אני אקורדיון, עולה ויורד קילוגרמים. אני שומר על המשקל אבל בקושי רב, אני אוהב לאכול הכל, הכל טעים לי. אני לא יכול לאכול עוגייה, אלא חבילה. לאחרונה השווארמה חזרה לי לחיים, ובכל שבוע אני אוכל שווארמה".

 מתי בפעם האחרונה דיברת עם אמא שלך?

"אתמול בלילה. אנחנו מדברים לפחות פעם ביום. אמא שלי מרותקת לכיסא גלגלים אחרי השתלת ריאה, ואבא שלי מטפל בה במסירות שראויה להערצה. אמי היתה האמרגנית הראשונה שלי והיתה מסיעה אותי לכל מקום, סוגרת לי הופעות, סוחבת ציוד, מרימה יונים, וגם כיהנה כיחצנית הכי טובה שהיתה לי. היא נתנה לי הכל, כולל שיעורים פרטיים בקוסמות והסעות לתל אביב לחוג קוסמים. בזבזה את כל כספה על קניית ציוד עבורי. מהר מאוד הופעתי בימי הולדת ובקניונים, ובגיל 15 הייתי בערוץ 2. אני חייב לאמא שלי הכל. אמא מושלמת". 

 מתי בפעם האחרונה ניגשת למבחן?

"מזמן, המון שנים. רק בגיל 20 ומשהו הלכתי לאבחון וגילו שאני דיסלקטי. בשנות ה־80 לא היו מאבחנים, חשבו שאתה מפגר אם היית תלמיד פחות טוב. אין לי תעודת בגרות מלאה, הייתי חרא של תלמיד, אבל אף פעם לא הפרעתי לשיעור. אחרי חמש דקות לא הבנתי על מה המורים מדברים בכיתה, אבל הייתי מאוד חברותי ופעיל, הייתי במועצת התלמידים, הרמתי אירועים ותרמתי מאוד. היה לי מאוד קשה עם הלימודים, והרבה שנים ניסיתי להילחם בזה. עשרות מורות פרטיות ניסו ללמד אותי ואמרו 'לא ייצא ממנו כלום'. אני רציתי במה, האמנתי בעצמי מגיל 10. כלום לא שבר אותי. חלמתי על במות ועל תאורה, לפרטי פרטים. זה מה שרציתי לעשות - ואני עושה".

 מתי בפעם האחרונה התפללת?

"נדרתי פעם נדר והלכתי לפני כחצי שנה לבית הכנסת להתיר אותו. ברגע של עצבים זרקתי משפט, ואז אשתי אמרה לי, 'זה לא בסדר, אתה חייב להתיר את הדבר שאמרת'. היא ישבה לי על הראש, אז קמתי מוקדם בוקר אחד, פעם ראשונה בעשור הזה, והלכתי לבית הכנסת. אני צם ושומר כשרות בפסח". 

 מתי בפעם האחרונה בדקת את יתרת העו״ש?

"אני אבדוק היום, כי אני צריך להעביר תשלומים לכל העולם. אני על הפנים עם כסף. מגיל 13 וחצי אני מוציא חשבוניות ומטפל בעצמי בתחום הזה. אין שום פרופורציה בין מה שחושבים על ההכנסות בתחום הבידור לבין המציאות. זה עסק כמו כל עסק, יש הכנסות ויש הוצאות, ואני בסך הכל צריך להיות מאושר ואין לי תלונות. אבל אני קטסטרופה עם הבנק, ואני מאוד טוב בלבזבז. אני מסוגל לטוס לאנגליה, כמו שקרה לי לפני חודש, לקנות לעצמי גג לבמה ולהוציא על זה המון. לשמחתי, תמיד היה לי מלא כסף. מגיל צעיר קניתי כל מה שרציתי". 

 מתי בפעם הראשונה ביצעת קסם? 

"בגיל 5, ביום הולדת של בת דודה שלי. היא היתה בגיל שלי. זה היה בבית של דוד שלי. הכנסתי סיכה לתוך בלון בלי שהוא יתפוצץ, וזה היה מדהים. אם מכניסים סיכה בחלק הקשיח של הבלון הוא לא מתפוצץ - זה הטריק. התגובות היו אדירות, נורא התלהבו ממני. כשקסם מצליח בפעם הראשונה, נגמר הסיפור - אתה שבוי בעולם הזה. הרגשתי אז שקיבלתי כוח על, כוח סודי כמו שיש לסופרמן. הרגשתי שאני יכול להשיג בעזרת המקצוע שלי כל דבר, אם אני רוצה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו