בן 16 מצא פרח נדיר שנעלם לפני 80 שנה

תלמיד ששוטט בקיבוץ צובה גילה צמח שלא זיהה • לאחר שנועץ במומחים התברר שמדובר בצמח שלא נראה בארץ עשרות שנים • "כבוד למצוא זן נעלם"

חלמית חדת אונות. נדיר במיוחד // צילום: אורי פרגמן ספיר

פרח לב הזהב גרסת 2019: ענבר בר, תלמיד כיתה י' בבית הספר החקלאי עין כרם במועצה האזורית מטה יהודה, שוטט באחד הימים בשבילי קיבוץ צובה ומצא צמח שלא הצליח לזהות. 

לאחר שפנה למורה שלו, תומר רגב, השניים החלו במלאכת הזיהוי: התייעצו, שאלו, חקרו - והגיעו למסקנה שעליהם לפנות לגן הבוטני. וכך, המנהל המדעי בגן הבוטני בירושלים, אורי פרגמן־ספיר, נכנס גם הוא למרוץ אחר הזיהוי של הפרח הלא מוכר. לאחר בדיקה ממושכת קבעו השלושה שהפרח הוא לא אחר מאשר "חלמית חדת אונות", צמח שלא נראה בארץ זה לפחות 80 שנה. 

בר ורגב מיהרו להעביר חלק מזרעיו של הצמח אל הגן הבוטני, ובמקביל זרעו זרעים נוספים במשתלה שבבית הספר. למרבה הצער, כשחזרו השניים למקום גילוי הצמח, גילו שטרקטור עלה על הצמח הנדיר, אך בזכות תושייתם נבטו הזרעים שזרעו, וכיום הצמח גדל בגן הבוטני ובבית הספר.

בר. "נעשה הכל שהצמח לא ייעלם"

 

בר אמר ל"ישראל היום" כי "אני בן למשפחה שמאוד אוהבת לטייל, ועם מודעות למה שצומח וקורה בסביבה". לדבריו, "את השיח ראיתי כבר כשהייתי בן 9 בדרך לחדר האוכל בקיבוץ, ובכל שנה ראיתי איך הצמח גדל למשהו לא מוכר. ניגשתי למורה שלי למדעים בתיכון וביחד לקחנו את הזרעים בחממה בשטח בית הספר, שרק לאחר שלושה חודשים 'נקלטו' ונהפכו בשבוע שעבר לצמחים גדולים. זה כבוד גדול למצוא זן שנעלם, נמשיך להרבות ולהפיץ אותו ונעשה הכל כדי שלא ייעלם שוב". 

ניב ויזל, ראש המועצה האזורית מטה יהודה, אמר כי "בר הפגין נחישות במאמציו לזהות את הצמח. אני מברך את כלל אנשי החינוך במטה יהודה, המעניקים לתלמידינו כלים לחשיבה פורצת דרך".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר