צילום: יח"צ // בועז מעודה

2008: כוכב נולד ונעלם

בין ים גימיקים הזויים, בהם מחליק על הקרח שמגיח לבמה וזמר ששואף מבלון הליום, זרח בועז מעודה בזכות קולו הצלול והשיר המצוין שכתבו עבורו דנה אינטרנשינל ושי כרם • ההצלחה באירוויזיון סללה עבורו את הדרך לקריירה מצליחה, אך הוא העדיף ללכת בדרך אחרת

תאריך הגמר: 24 במאי 2008

העיר המארחת: בלגרד, סרביה

מספר המדינות המשתתפות: 43

הנציג הישראלי: בועז מעודה

"כאילו כאן", מקום 9 בגמר

מקום ראשון: רוסיה

דימה בילאן, "Believe"

לעיתים הגימיק הטוב ביותר הוא אף גימיק, וזאת כנראה היתה המסקנה ברשות השידור לקראת אירוויזיון 2008, לאחר שבאירוויזיון 2007 להקת טיפקס יצגה את ישראל עם"Push the button"  והגיעה בחצי הגמר למקום ה-24 מתוך 28. הפעם בחרו מקבלי ההחלטות ללכת על הקונספט הכה פשוט והכה חמקמק של זמר טוב עם שיר טוב. לאחר ההצלחה האדירה של שירי מימון, שהגיעה למקום הרביעי ב-2005, פנו קברניטי הערוץ להפקת "כוכב נולד" בכדי ליצור שיתוף פעולה וכך נולד הרעיון לשלוח לתחרות בבלגרד את בועז מעודה, זוכה העונה החמישית של התוכנית.


הצליח לעשות מה שרבים רק ניסו. בועז מעודה (שני מימין) ובוגרי "כוכב נולד" // צילום: רוני שיצר

לעונה החמישית של כוכב נולד הגיע מעודה כשהוא עדיין בשירות צבאי, הניסיון היחיד שלו בשירה מול קהל הסתכם בניגון על הגיטרה ליד המדורה עם חבריו. אך הקול הצלול שלו וחוסר המניירות הפכו אותו לאחד הזוכים הגדולים של התוכנית עם 50% מקולות הקהל. למעשה, למרות שעד היום לא פחות מ-17 יוצאי "כוכב נולד" ניסו להתמודד על הזכות ליצג את ישראל באירוויזיון, מעודה הוא היחיד שגם ניצח בגמר "כוכב נולד" וגם נבחר לייצג את ישראל.

לאחר שנבחר האמן, נותרה להחליט איזה שיר הוא ייבצע, שידורי קשת בשיתוף רשות השידור, הפיקו קדם פרטי ולשם כך הם הוציאו קול קורא ליוצרים לכתוב שירים לתחרות. בין היוצרים שלקחו על עצמם את המשימה הייתה גם דנה אינטרנשיונל, הזוכה של אירוויזיון 1998, והמנהל האישי שלה שי כרם, שהעמידו לבחירת הקהל והשופטים את השיר "כאילו כן", אותו כתבו כבר בשנת 2004. למרות שהשיר הזה לא סומן תחילה כפייבוריט לזכייה, הניגון בהטעמה התימנית הזכה שבקע מגרונו של מעודה הצליח לרגש את הצופים ואולי גם הזכיר להם את הקלישאה מימי טרום נטע ברזילי, שכל זוכי האירוויזיון הישראלים היו מהעדה התימנית.

האירוויזיון בבלגרד היה עמוס לעייפה באין ספור גימיקים משונים ולא ברורים, בהם צרפת ששלחה זמר שנכנס בעגלת גולף ושאף תוך כדי ביצוע השיר בלון הליום כשמאחוריו זמרות ליווי מזוקנות; נציג בוסניה הרצגובניה נראה כמו הכלאה של ג'ון גליאנו ופינוקיו שמאחוריו ארבע כלות סורגות; הזמרת המולדובית עמדתה על ספה והחזיקה ביד בובת דוב; את ספרד ייצג זמר חמוש בפאת אלביס, גיטרת צעצוע ורקדניות בלבוש מינימלי שמועדות שוב ושוב; ובתוך כל הבלגן הכאוטי הזה הזה שנדמה יותר כפסטיגל ילדותי מאשר אירוויזיון, הופיע מעודה בלי אף שטיק, בהופעה נקיה וסולידית, שמלבד ווסט מבריק מדי בולטת ממנה בעיקר האיכות המוזיקלית של השיר והמבצע. אמנם, בסופו של דבר גם השיר הרוסי שזכה בתחרות לא היה חף מטריקים - באמצע השיר הגיח לבמה מחליק על הקרח שפיזז בסערה, וכל זאת מעודה הגיע למקום התשיעי והמכובד מאוד.

מעודה קיבל באותה שנה את שתי המקפצות האולטימטיביות שזמר בתחילת הדרך יכול לקבל: ניצחון ב"כוכב נולד", משהו שאפילו שירי מימון, הראל סקעת, לירן דנינו וזמרים מצליחים נוספים לא השיגו, והגעה לעשירייה הראשונה באירוויזיון, מעמד שזמרים כמו שלמה ארצי, ריטה ושרית חדד לא הצליחו להשיג. לכאורה, הדרך של מעודה לקריירת סולו מצליחה היתה סלולה, אבל הוא בחר ללכת בכיוון קצת שונה. הוא התרחק מעולם המוזיקה והתקרב לעולם הדת. לאחרונה הוא אף סיפר בריאיון שהוא מתחרט על כך שהוא השתתף באירוויזיון וחילל שבת. אנחנו נזכור לו את ההישג המרשים לחיוב.

<< כפתור אדום

דרך אחרת >>

• פרויקט מיוחד: ישראל באירוויזיון - הסיפורים מאחורי השירים

• ישבור שיא: חשיפה פנומנלית לאירוויזיון

• אירוויזיון פוליטי: האם אירופה תנקום באנגליה?

• לגעת בתהילה: מחזמר שירי אירוויזיון בדרך

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו