2019: ההסברה הכי טובה לישראל

"אני לא חושבת שמישהו יכול בכלל להעלות על דעתו את הגודל של הדבר הזה" אומרת טלי אשכולי, המפיקה הראשית של אירועי האירוויזיון ב"כאן" • לדידה, הקסם של התחרות מגשר על כל הפערים, אפילו תדמיתית: "אם הייתה תדמית כזו על ישראל, אני חושבת שהצלחנו לנפץ אותה"

צילום: רפי דלויה // טלי אשכולי

"יש באירוויזיון המון קסם. המון. אני חושבת שזה שילוב של שני דברים – דבר ראשון המוזיקה, כמובן, אבל גם הכיף והקלילות, האווירה הזו שהוא מביא איתו. זה כמו להגיע ל'מדינת האירוויזיון', שבה אפשר להשאיר רגע בחוץ את כל הצרות והבעיות, ופשוט ליהנות", אומרת טלי אשכולי, המפיקה הראשית של אירועי האירוויזיון ב"כאן", שבלתי אפשרי לספר נאותה את סיפור ישראל באירוויזיון בלעדיה.

פרויקט מיוחד: ישראל באירוויזיון - הסיפורים מאחורי השיריםישבור שיא: חשיפה פנומנלית לאירוויזיוןאירוויזיון פוליטי: האם אירופה תנקום באנגליה?לגעת בתהילה: מחזמר שירי אירוויזיון בדרך

"הרגע הזה, שבו אני שותפה להפקת האירוויזיון, הוא נקודת שיא עבורי", מציינת המפיקה המוערכת, שב-16 השנים האחרונות ליוותה את האמנים המשתתפים בתחרות, שימשה כמפיקת המשלחת הישראלית וכמפיקת הקדם, ובשלוש השנים האחרונות יזמה והפיקה את אירועי Israel Calling, שבמסגרתם מגיעים לארץ האמנים המייצגים את המדינות השונות. בנוסף, אשכולי גם יזמה את החיבור בין קשת לרשות השידור שהוליד את "הכוכב הבא לאירוויזיון", שת"פ שממשיך כידוע גם עם תאגיד השידור, הפיקה את קדם האירוויזיון הגדול ביותר בתולדות ישראל בשנת 2013, ואף לקחה חלק כשופטת בכמה תחרויות קדם אירוויזיון באירופה.

מהם האתגרים המרכזיים בהפקת האירוויזיון?

"כל יום יש לנו אתגרים חדשים. מחירי המלונות הגבוהים, למשל, למשלחות שמגיעות לכאן ליותר משבועיים וחלקן מונות בין 20 ל-40 איש. זו הוצאה מטורפת ולגוף שידור ציבורי זה ממש כבד, כך שאנו פועלים מולם כדי להגיע לעלויות הגיוניות. גם הוצאת מכרזים ובחירת צוותי הפקה בינלאומיים והיערכות העיר לעניין. אני לא חושבת שמישהו יכול בכלל להעלות על דעתו את הגודל של הדבר הזה", משיבה אשכולי, שעל אף שהשיחה עמה מתקיימת בשעת ערב מאוחרת בתום יום עבודה עמוס, היא נשמעת נמרצת ואנרגטית.  

כיצד נולדה יוזמת Israel Calling?

"הרעיון קינן בראשי הרבה זמן. הרי בתחרות, אף אחת מהמדינות לא יכולה להצביע לאמן שמייצג אותה – כל אחת יכולה להצביע רק למדינות אחרות. עבדתי הרבה מאוד עם האמנים שייצגו את ישראל בשנים האחרונות ואני זוכרת, למשל, ששלחנו את שירי מימון להופעות, לראיונות ולתכניות בוקר ברחבי אירופה לפני האירוויזיון, וזה עבד – הקהל המקומי נחשף אליה. כאשר הקהל המקומי התלבט למי להצביע, הוא בחר לתת את קולו למי שהוא נחשף אליו יותר, למי שהוא מכיר.

"מהר מאוד הבנתי שלאמנים שמייצגים את המדינות השונות יש אינטרס להגיע לישראל ולחשוף בפני הקהל את המוזיקה שלהם. חברו אלינו הרבה גופים ישראליים, כמו משרדי ממשלה, עיריות וגופים נוספים שהבינו את הפוטנציאל שיש ברעיון להביא לכאן את האמנים המשתתפים באירוויזיון ואת מובילי דעת הקהל, שיש להם הרבה עוקבים ברשתות החברתיות. לצד האמנים הבאנו לכאן גם עיתונאים, בלוגרים וצוותי צילום. יחד, יצרנו חבורת אנשים אדירה שדבררה אותנו. הם גם הכירו את ישראל, טיילו ונהנו בה, וגם זכו להזדמנות מאוד מכובדת להיחשף בפני הקהל. עשינו אירוע מיני-אירוויזיון, מעין גרסה מקוצרת, וזה היה ממש כיף".

• "שלא יקשיב לעצות": מתמודדי עבר מייעצים לקובי

• איך תגיע גל גדות לאירוויזיון?

• ישבור שיא: חשיפה פנומנלית לאירוויזיון

מעבר להיבט התיירותי והתרבותי, יש כאן היבט תדמיתי.

"לגמרי. זו ההסברה הכי טובה למדינה. הדבר שאני הכי לוקחת איתי מהעשייה הזו לאורך השנים הוא היכולת להבין את הפוטנציאל האדיר שיש באירוע הזה ואת התועלת והערך שיש לו גם לקידום המוזיקה והאמנים וגם לתדמית המדינה – להביא לכאן תיירים, להוציא אנשים החוצה לרחובות. אין יותר טוב מזה. אנחנו הולכים לארח כאן כל כך הרבה אנשים מכל כך הרבה מדינות, עם מנהגים שונים ותרבויות אחרות".

לצד הכיף וההיענות הגדולה של האמנים להגיע לאירועי האירוויזיון, יש גם סירובים להגיע לאירועים, עקב תדמיתה של ישראל בעולם?

"אני חייבת להגיד שלא נתקלנו במקרה כזה, וזה ממש משמח. אם היתה תדמית כזו עלינו, אני חושבת שהצלחנו לנפץ אותה. כשמגיעים לכאן, רואים שאנחנו כמו כולם, אוהבים את אותם הדברים ונהנים מאותם הדברים והמוזיקה שלנו מתכתבת עם מה שקורה בעולם. יוזמת Israel Calling מאפשרת לאנשים להיפגש ולהכיר באופן בלתי אמצעי, ללא תיווך וללא פרשנות. לכל אחד יש דעה משלו, יכולה גם להיות ביקורת כלפינו – וזה בסדר, כל עוד יש שיח תרבותי. בסך הכל, כולנו כאן למטרה טובה וחיובית".

<< הבית של האירוויזיון

מסע החיים שלי >>

• פרויקט מיוחד: ישראל באירוויזיון - הסיפורים מאחורי השירים

• ישבור שיא: חשיפה פנומנלית לאירוויזיון

• אירוויזיון פוליטי: האם אירופה תנקום באנגליה?

• לגעת בתהילה: מחזמר שירי אירוויזיון בדרך

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר