2001: להתאהב באירוויזיון

הימים היו ימי אינתיפאדה בארץ ונסיעת המשלחת הישראלית לדנמרק לוותה בקריאות לחרם ובאבטחה צמודה • כל זאת רק עודד את טל סונדק לייצג את המדינה בכבוד, ופרט לחוויה חד-פעמית גם זכה בזוגתו לחיים

צילום: משה שי // טל סונדק

תאריך הגמר: 12 במאי 2001

העיר המארחת: קופנהגן, דנמרק

מספר המדינות המשתתפות: 23

הנציג הישראלי: טל סונדק

"אין דבר", מקום 16

מקום ראשון: אסטוניה

2XL, טאנל פדאר ודייב בנטון, "Everybody"

על אף הבחירה בו לייצג את ישראל באירוויזיון 2001, דרכו של טל סונדק לקופנהגן לא היתה קלה. בארץ השתוללה האינתיפאדה השנייה, קריאות לחרם נשמעו ברחבי אירופה ולחוויה המרגשת הוצמדה אבטחה לכל אורך השהייה בחו"ל. עם זאת, סונדק גייס אופטימיות פטריוטית ובחר לקחת מהחוויה החד-פעמית את הטוב. הוא לא ציפה שיחזור משם גם עם אהבת חייו.

"בגיל 24 פניתי אל המוזיקאי והמלחין יאיר קלינגר", נזכר סונדק. "ידעתי שלקלינגר עבר מוזיקלי מגוון ועשיר ושבין היתר הוא עבד עם זמרים מפורסמים מהארץ ומצרפת. קלינגר השמיע לי את המנגינה של השיר 'אין דבר' שנכנסה לי ללב, פנינו לשמרית אור ("הללויה") שכתבה את המילים ושלחנו אותו לוועדת הקדם אירוויזיון, שבחרה אותו מבין עשרות שירים להשתתף בתחרות".

באותו קדם אירוויזיון שהנחו אורנה ומשה דץ, השיר קטף את המקום הראשון בזכות אהדה גורפת של קהל הצופים בכל רחבי הארץ. מספר חודשים אחרי, נסעה המשלחת הישראלית לקופנהגן לייצג את מדינת ישראל בתחרות האירוויזיון. "היתה זו תקופה לא קלה של ימי האינתיפאדה השנייה ותמיכה גוברת בפלשתינים. ביום הראשון כשהגעתי לקופנהגן הוצמדו לי כבר בשדה התעופה שני אנשי ביטחון גברתנים שלא זזו ממני לדקה.

"כשהגעתי לבית המלון מהשדה גיליתי גרפיטי עם השם 'ישראל' באנגלית כשאת האות S מחליף צלב-קרס. במקביל קיבלה אותנו הידיעה ממהדורות החדשות בארץ לגבי תוכניתה של תנועת הנוער הנורבגית (AUF) המבקשת להחרים אותנו ושל הפגנה המתוכננת במהלך ביצוע השיר מצד גורמים פלשתיניים".

על אף החדשות המאיימות, סונדק לא אמר נואש. "כל זה דווקא עודד אותי לייצג את המדינה שלי שאני כ"כ אוהב. השבוע שם היה מלווה במסיבות השקה, מסיבות עיתונאים ומסיבה ישראלית מרגשת. זכיתי לחוות יחד עם משפחתי שליוותה אותי ועם כל המשלחת חוויה חד פעמית.

"אמנם לא זכיתי באחד מהמקומות הראשונים עם השיר שלי שייצג את ישראל אך מבחינתי בהחלט זכיתי במקום הראשון מכיוון שבמהלך אותו שבוע קסום בדנמרק נרקמה לה זוגיות עם טלי - אחת מזמרות הליווי שלי, שמאותו אירוע נמצאת לצדי ושלוש שנים אחרי הפכה להיות אשתי. הבאנו לעולם שלוש בנות - רוני, לירי ושירה, שנהנות לספר שאמא ואבא התאהבו בתחרות האירוויזיון".

<< שערוריות לא מזיקות

השיר התחבר עם המציאות >>

• פרויקט מיוחד: ישראל באירוויזיון - הסיפורים מאחורי השירים

• ישבור שיא: חשיפה פנומנלית לאירוויזיון

• אירוויזיון פוליטי: האם אירופה תנקום באנגליה?

• לגעת בתהילה: מחזמר שירי אירוויזיון בדרך

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר