1985: המנצח

קובי אשרת ניצח באירוויזיון וזכה להכרה בינלאומית ולתמלוגים, אבל אחרי חמש פעמים בהם ייצג את המדינה בכבוד רב, החליט לפרוש • "התחרות שינתה את צורתה", הוא אומר

צילום: איקס // קובי אשרת

תאריך הגמר: 4 במאי 1985

העיר המארחת: גטבורג, שוודיה

מספר המדינות המשתתפות: 19

הנציג הישראלי: יזהר כהן

"עולה עולה", מקום חמישי

מקום ראשון: נורבגיה

בוביסוקס!, "La det swinge"

שלמה צח התכוון בכלל לשלוח את "בללייקה" לקדם אירוויזיון 1985. השיר אמנם הפך ללהיט רדיו ענק בישראל, אבל לא הגיע לבמת האירוויזיון. ובכל זאת, שיתוף הפעולה בין המפיק האגדי צח והמלחין המעוטר קובי אשרת, הגיע לשוודיה.

"בוא תשמע שיר שיצרתי לפסטיגל", אמר אשרת לצח, שנזכר: "זה היה טקסט לילדים, במנגינה שהיום אנחנו מכירים כמנגינה של 'עולה עולה'. מיד אמרתי לו: 'קובי, זה שיר לאירוויזיון'. ישר נכנסתי לאוטו ונסעתי למיקי פלד, שהיה מפיק הפסטיגל, שילמתי לו עבור ההקלטות של השיר – והוא היה גדול ושחרר לי את השיר. וככה השיר הזה התגלגל להיות 'עולה עולה', שביצע יזהר, ללחן של קובי ולמילים של חמוטל בן זאב". זו כמובן לא היתה דריסת הרגל של אשרת באירוויזיון, וגם לא הפעם האחרונה בה לקח בה חלק.

ארבעה עשורים לפני שקובי מרימי הוכתר כנציג ישראל לאירוויזיון 2019 שיתקיים בתל אביב, היה זה קובי אשרת המלחין, המעבד המוזיקלי והמנצח, שגרף את המקום הראשון באירוויזיון שהתקיים ב-1979 בירושלים עם השיר "הללויה" בביצוע גלי עטרי ולהקת חלב ודבש, אותו הלחין למילותיה של שמרית אור.

אשרת לא הסתפק בניצחון אחד באירוויזיון, ושימש כמנצח בחמש תחרויות אירוויזיון נוספות. כלומר, בנוסף ל-1979, הוא היה המנצח על תזמורת האירוויזיון בארבע תחרויות נוספות עם שירים ומבצעים ישראלים. הוא גם הכותב והמעבד של שלושה לחנים מתוך חמשת השירים.

בשנת 1985, כאמור, שש שנים לאחר הזכייה עם "הללויה", הלחין אשרת את השיר שכתבה חמוטל בן זאב "עולה עולה", אותו ביצע יזהר כהן באירוויזיון שהתקיים בשוודיה, ושבו הגיע למקום החמישי.

ב-1987 נסע עם הבטלנים נתן דטנר ואבי קושניר לבריסל, לנצח על "הופה הולה" שהגיע למקום השמיני.

ב-1991 עיבד אשרת את שירו של עוזי חיטמן "כאן" שביצעו אורנה ומשה דץ, וגם ניצח על התזמורת בתחרות שהתקיימה ברומא. הדצים הגיעו למקום השלישי והמכובד, לאחר מאבק צמוד בצמרת.

ב-1992 הלחין למילותיו של אהוד מנור את "זה רק ספורט" שביצעה דפנה דקל, וניצח על התזמורת בשבדיה. השיר הגיע למקום השישי.

"ייצגתי את ישראל באירוויזיונים יותר מכל מוזיקאי ישראלי אחר. לאחר אירוויזיון 1992, החלטתי שדי. תחרות האירוויזיון שינתה את צורתה. האירוויזיון הפך לתוכנית ריאליטי אחת גדולה והיום הטלוויזיה היא הדבר החשוב. השירים פחות".

<< עוד יישמע שירי בארץ ישראל

דגל ישראל בתוך הראש >>

• פרויקט מיוחד: ישראל באירוויזיון - הסיפורים מאחורי השירים

• ישבור שיא: חשיפה פנומנלית לאירוויזיון

• אירוויזיון פוליטי: האם אירופה תנקום באנגליה?

• לגעת בתהילה: מחזמר שירי אירוויזיון בדרך

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר