צילום: איתן טל // גלי עטרי

1979: מצא חן בעיני השם

גלי עטרי זכתה באירוויזיון הראשון שנערך בישראל • "זה העצים את ההתרגשות, חלמתי לזכות, האמנתי בשיר וניצחנו את הסטטיסטיקה"

תאריך הגמר: 31 במרץ 1979

העיר המארחת: ירושלים, ישראל

מספר המדינות המשתתפות: 19

הנציג הישראלי: גלי עטרי ו"חלב ודבש"

"הללויה", מקום ראשון

"יום לפני האירוויזיון, רגע לפני החזרה הגנרלית, רצה אליי ילדה ואמרה שסבתא שלה אמרה שלפני שאנחנו עולים לבמה, נגיד חמש פעמים 'ונוח מצא חן בעיני השם', וזה יביא לנו את הניצחון, אחרי מאבק צמוד עם מדינה אחרת", נזכרת גלי עטרי. "סיפרתי את זה לקובי אשרת ולשאר חברי הלהקה, ואמרנו, מה יש לנו להפסיד. לפני העלייה לבמה אמרנו חמש פעמים 'ונוח מצא חן בעיני השם', וזכינו, אחרי מאבק צמוד עם ספרד".

"ההצבעה בתחרות היתה חוויה שלא אשכח לעולם. חלמתי להגיע לאירוויזיון, שבזמנו הופיעו בו הכוכבים הכי גדולים כמו להקת כוורת ושלמה ארצי. בחלום שלי אני מצולמת בקלוז-אפ ורואים אותי אומרת ברגע הזכייה 'אני לא מאמינה', ואז כל עם ישראל יראה, יתרגשו איתי ביחד ויבינו מה אני עוברת. והרגע הזה הגיע במציאות. ממש לקראת סוף ההצבעה, היינו נקודה אחת מתחת לספרדים, והם היו המדינה האחרונה שחילקה נקודות. הם לא יכלו לתת ניקוד לעצמם, וברגע שאמרו 'ישראל', כלומר שקיבלנו מהם נקודות, היה ברור שזכינו. ידעתי שמצלמים אותנו, מאוד התרגשתי ואמרתי 'אני לא מאמינה', הרגע שחלמתי עליו קרה, הגשמתי את החלום".

ארגן את הבחורים. קובי אשרת // צילום: קוקו

איך זה לזכות במדינה שלך?

"לזכות באירוויזיון שמתרחש בישראל, בירושלים, בבנייני האומה, זו באמת חוויה יוצאת דופן. גם ככה לזכות באירוויזיון זה דבר גדול, אבל לנצח אצלך בבית ועוד בזכייה שנייה רצופה, מגדיל את הכל פי כמה, כי אנחנו מדינה קטנה ואז היינו מדינה עוד יותר קטנה. היה מרגש מאוד".

האמנתם שיש לכם סיכוי לדאבל?

"מצד אחד ידענו שזכייה רצופה לאותה מדינה זה דבר שלא קורה, שיש סטטיסטיקה, שזה יהיה מאוד מוזר לזכות שוב. מצד שני מאוד האמנתי בשיר והרגשתי שהוא חזק ומה שיהיה יהיה. בשבוע של החזרות התקשורת לא רדפה אחרינו, בלשון המעטה. אבל כמובן שאחרי שזכינו כולם רדפו אחרינו, כמתבקש".

הפריע לך שאת 'הללויה' היו אמורים במקור לשיר 'הכל עובר חביבי' עם שלומית אהרון?

"לא. בשנה שהם הגישו את 'הללויה' אני הגשתי את 'שמש אדומה' וגם לא נבחרתי להשתתף. שנה קודם התחריתי בקדם עם 'ולנטינו'. חיכיתי עוד שנה, ואז רשות השידור פנו אלי, סיפרו ששלומית התחשמלה בהופעה והיא והלהקה ירדו מהשיר ושאלו אם אני רוצה לבצע במקומה והסכמתי. קובי ארגן את שלושת הבחורים (יהודה תמיר, שמוליק בילו וראובן גבירץ, א"נ) וככה נוצר ההרכב. ככה דברים קורים. אני רואה בזה עניין של גורל ומזל".


"עניין של גורל ומזל". עטרי ו"חלב ודבש", אירוויזיון 1979 בירושלים // צילום: לע"מ

איך חגגתם את הזכייה?

"אומרים על הניצחון שהוא משכר, אבל לא עברנו חוויה משכרת, כי לא היה כל כך זמן לעכל את הדברים. יום אחרי הזכייה כבר יצאנו ככוכבים לסיבוב הופעות באירופה שנמשך שנה וחצי, כולל תוכניות הטלוויזיה הכי גדולות. התחלנו באנגליה, באולפן של 'טופ אוף דה פופ', כשמאחורינו התזמורת הגדולה של התוכנית והשדרן טוני בלקבורן, שאני ואחותי שוש ז"ל הערצנו, הוא הזמין אותי לבמה לשיר את 'הללולה', כלשונו".

בשנה שעברה הובלת עם השיר את חגיגות ה-70 למדינה.

"כן, עברו מאז 40 שנה, ו'הללויה' הוא עדיין אחד השירים הכי אהובים בהופעות. אנשים באירופה עדיין מכירים וזוכרים אותו. זה לא ייאמן כמה חיים יש עדיין לשיר הזה, שלא לדבר על כך שהוא יחיה הרבה אחריי".

<< ישראל - דוז פואה!

הללויה לעולם >>

• פרויקט מיוחד: ישראל באירוויזיון - הסיפורים מאחורי השירים

• ישבור שיא: חשיפה פנומנלית לאירוויזיון

• אירוויזיון פוליטי: האם אירופה תנקום באנגליה?

• לגעת בתהילה: מחזמר שירי אירוויזיון בדרך

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו