1974: פעם ראשונה בחו"ל

מתופף להקת כוורת נזכר בחוויה הלא שגרתית באותם הימים, לייצג את ישראל באירופה • "לא אשכח שהלכתי לשירותים לפני העלייה לבמה ושני שוטרים באו איתי כי היה מאוד מסוכן"

צילום: משה שי // מאיר פניגשטיין

תאריך הגמר: 6 באפריל 1974

העיר המארחת: ברייטון, בריטניה

מספר המדינות המשתתפות: 17

הנציג הישראלי: כוורת

"נתתי לה חיי", מקום 7

מקום ראשון: שוודיה

אבבא, "Waterloo"

היה זה האירוויזיון ההיסטורי, בו פרצה להקת אבבא השוודית לתודעה הבינלאומית, והפכה לאחת הלהקות הגדולות והמצליחות בכל הזמנים. שירה "Waterloo", נחשב עד היום לשיר המזוהה ביותר עם תחרות האירוויזיון בכל שנותיה, ואין זה פלא שהוא גם נבחר לשיר היובל של התחרות.

גם ישראל הצנועה שלחה להקה גדולה מהחיים, לפחות בסדר הגודל שלנו. על אף שנאלצה הלהקה להעלות רק שישה מחבריה על הבמה בשל כללי התחרות הנוקשים, מאיר פניגשטיין, המתופף המיתולוגי של כוורת, מדבר על החוויה בחיבה גדולה.

להקת אבבא באירוויזיון, 1974 // Olle Lindeborg

"נסענו לתחרות האירוויזיון שהתקיימה בברייטון, עיירה קטנה באנגליה. בתחרות שבה השתתפנו להקת אבבא לקחו את המקום הראשון עם 'ווטרלו'. היה לא קל, ואנחנו הגענו בסוף למקום השביעי, ביחד עם עוד להקה שהשיגה את אותו הניקוד", נזכר פניגשטיין. "יוני לא היה על הבמה איתנו, כי באותו הזמן לפי התקנון של התחרות אסור היה שיהיו על הבמה יותר משישה נגנים אז הוא היה למטה, כמנצח, ליד התזמורת".

"זו הייתה התרגשות גדולה לייצג את המדינה. זו הייתה השנה השנייה שבה ישראל השתתפה והגענו גם למקום מכובד בסך הכל, אבל אני לא זוכר שהיה איזה לחץ, לקחנו את זה די בקלות ובכיף".

• חלוצת האירוויזיון בוחרת: הזמרות הכי טובות

• טירוף: מדונה תופיע באירוויזיון 2019 בישראל

אחד מהדברים הזכורים ביותר עם הביצוע של "נתתי לה חיי" על במת האירוויזיון היה האפודים הסרוגים, שעימם עלו כל חברי הלהקה על הבמה. "לקראת התחרות לקחו אותנו ליפו לקנות וסטים. זה היה די מגוחך ללכת לחנות בשדרות ירושלים לקנות וסטים לאירוויזיון, אבל רצינו לעלות על הבמה עם משהו שיחמם אותנו כי קר באנגליה, אז קנו לנו וסטים. חשבנו שזה נורא מודרני, אבל בדיעבד זה היה די מוזר ומצחיק... מה שכן, נראינו כמו להקה", הוא צוחק.

"דבר נוסף שאני זוכר היטב זו אבטחה מוגברת ביותר, שמרו עלינו ממש בגלל שייצגנו את ישראל כשנה וחצי אחרי הפיגוע במינכן. לא אשכח שהלכתי לשירותים לפני העלייה לבמה ושני שוטרים באו איתי, כי היה מאוד מסוכן... אנחנו, בינינו, לא ממש פחדנו, היינו צעירים, אבל כששני שוטרים באים איתך לשירותים זה מרגיש קצת מוזר, זה לא קרה לי מאז (צוחק).

"אבל לקחנו את זה ממש בקלות. אני לא חושב שבאנו עם מטרה לנצח, לא ידענו אז על להקת אבבא, ודי התרגשנו כשאמרו לנו שמאות מיליוני עיניים יצפו בנו.

"אני זוכר את שלוש הדקות על הבמה, בסך הכל זו התרגשות גדולה ללא ספק, משהו אחר, כי עבורנו זו הייתה הפעם הראשונה שיצאנו מהארץ. באותה התקופה זה עוד לא היה מקובל".

<< כך הכל התחיל

את ואני ואנשי הביטחון >>

• פרויקט מיוחד: ישראל באירוויזיון - הסיפורים מאחורי השירים

• ישבור שיא: חשיפה פנומנלית לאירוויזיון

• אירוויזיון פוליטי: האם אירופה תנקום באנגליה?

• לגעת בתהילה: מחזמר שירי אירוויזיון בדרך

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר