סקר החירות: הישראלים בעד כלכלה חופשית

רוב הציבור בישראל תומך בשבירת המונופול של רכבת ישראל • רק 9% סבורים ש"מחיר למשתכן" היא הפתרון הטוב ביותר ליוקר הדיור

הנוסעים מתבקשים לנסוע בתחב"צ חלופית, צילום: אורן בן חקון

יותר מ־70% מהישראלים תומכים בהפרטת רכבת ישראל, פתיחת שוק המוניות לתחרות והסרת מכסי יבוא בתחום המזון - כך עולה מסקר שנערך על ידי מכון "גיאוקרטוגרפיה" עבור "מרכז איין ראנד בישראל" לרגל "כנס החירות" שייערך היום.

לפי הסקר, שדגם 541 ישראלים וממצאיו נחשפים כאן לראשונה, 40% מהישראלים מכירים בכך שהירידה במחירי הדיור תתרחש בזכות הסרת רגולציה והפרטת קרקעות, ורק 16% מאלו שמכירים את "תוכנית למשתכן" מדווחים על שינוי כלשהו במצבם הכלכלי בעקבות תוכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון. עוד מתברר כי רוב גדול מהציבור תומך בהעלאת שכר חיילי החובה, וכחצי מהציבור תומך בהפיכת צה"ל לצבא מקצועי בשכר תחרותי. "בסיכום הממצאים, אנו מגלים כי הציבור בישראל נע לכיוון של הערכה ליתרונות הכלכלה החופשית", אומר ל"ישראל היום" בועז ארד, ממייסדי התנועה הליברלית החדשה ומנהל "מרכז איין ראנד". 

ממצאי הסקר, שינותח על ידי מומחים במסגרת כנס החירות, מלמדים כי רק 9% מהציבור הישראלי סבורים כי הפתרון הטוב ביותר ליוקר הדיור הוא תוכנית "מחיר למשתכן". קרוב ל-60% מהציבור מכירים את התוכנית של שר האוצר, והמודעות לתוכנית עולה ביחס ישר לעליית גיל המשיבים. 

תוכניתו של כחלון אמנם מיועדת לזוגות צעירים, אך 47% מהמשיבים בגיל 34-18 כלל לא מכירים את התוכנית. מקרב הצעירים שכן מודעים לתוכנית, 14% דיווחו כי "מחיר למשתכן" הרעה את מצבם הכלכלי, ורק 8% העידו על שיפור. בקבוצת הגילאים 54-35 הכירו את התוכנית 55% מהמשיבים, ורק 5% דיווחו על שיפור במצבם, בעוד 9% העידו על שינוי לרעה. הציבור שגילה את שביעות הרצון הגדולה ביותר מתוכניתו של שר האוצר הוא המגזר הערבי: 15% מבין המשיבים הערבים שמודעים לקיומה של התוכנית העידו כי מצבם הכלכלי השתפר בזכותה - הנתון הגבוה ביותר מבין כלל המגזרים.

המודעות לתוכנית עולה עם הגיל. מחיר למשתכן // צילום ארכיון: יהושע יוסף

בכל הנוגע להורדת יוקר המחיה בדיור, יותר ישראלים סבורים כי הפתרון לבעיה טמון ביישום עקרונות השוק החופשי - הסרת חסמים ורגולציה והפרטת קרקעות - מאשר בהגברת התערבות ממשלתית, דוגמת הגדלת תקציבים לסבסוד דיור. הפתרון של הסרת חסמים נתפס מועדף יותר על גברים ועל בעלי הכנסות מעל הממוצע, אך קרוב לשליש מבין בעלי ההכנסות הנמוכות תומכים גם הם בהסרת רגולציה על פני הגדלת תקציבים. הציבור האוהד ביותר לפתרון הסרת החסמים הוא המגזר החרדי (46%), בעוד רק 20% מאזרחי ישראל הערבים השיבו כי הם מעדיפים הפרטת קרקעות, לעומת 42% שתומכים בסבסוד דיור.

בנושאי תחבורה ומזון, רוב מוחלט מקרב אזרחי ישראל תומכים בפתיחת השווקים: כשלושה רבעים מהציבור תומכים בניפוץ המונופול של רכבת ישראל, ובכניסת גורמים מתחרים לשוק התחבורה השיתופית שיתחרו במוניות, ו־70% בעד פתיחת שוק המזון ליבוא. 

85% מהישראלים תומכים בהעלאת שכר החיילים בשירות חובה. התמיכה בהפיכת צה"ל לצבא מקצועי יורדת ככל שעולה גיל המשיבים, אך גבוהה באופן יחסי בקרב בעלי הכנסה מתחת לממוצע. "בישראל בולטת במיוחד שאיפת הציבור לשחרר את התחבורה ולאפשר פתרונות יעילים כמו אובר, שנחסמו על ידי הפוליטיקאים ועסקנים", אומר ארד ומוסיף: "אנו מצפים מהממשלה החדשה שתקום לפעול להסרת החסמים, לרווחתו ולחירותו של הציבור בישראל".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר