מאור זגורי: "לא מבטלים אמנות"

היום נתנו בקאמרי הצצה למחזמר "זה אני" שכולל את שירי אייל גולן ושיעלה ב־16 באפריל • מאור זגורי, שכתב וגם מביים, לא מפחד מהמחאה שהתעוררה נגד המחזמר, ומודה שהיא לגיטימית

צילום: קוקו // זגורי וצוות השחקנים של "זה אני"

כשבמאי האחרון הודיע התיאטרון הקאמרי שהוא יעלה מחזמר משירי אייל גולן - קם קול מחאה. רבים טענו שאין זה ראוי לקדש את יצירתו של גולן בשל פרשת המעריצות שבעקבותיה אביו ישב בכלא. אולם בקאמרי לא התרגשו מהביקורת, והיום (ג') נתנו הצצה למחזמר "זה אני", שיעלה ב־16 באפריל.  

את המחזמר כתב ומביים מאור זגורי, על פי רעיון של דורון מור. העלילה מגוללת את סיפורה של משפחת טולדנו, משפחה ירושלמית של חוזרים בתשובה. האב נפתלי טולדנו (איציק כהן) הוא המנצח הראשי של "התזמורת הספרדית ירושלים", האם מרסדס (יסמין לוי) היתה בעברה החילוני זמרת בלהקה צבאית, והיא הורישה את אהבתה למוזיקה לשלוש בנותיה: מיראבל השמרנית (שמרית ששון) נרי המרדנית (מורן מזור) ואדריאנה הצעירה (נופר סלמאן). 

"זה סיפור נוגע ללב על משפחה חרדית", אומר המנכ"ל החדש של התיאטרון הקאמרי, רן גואטה. "יש בו יחסים בין אב לבתו, יחסי חילוניים דתיים, ערבים יהודים, עיסוק בצבא - כל אחד ימצא למה להתחבר. חשוב לי שההפקה הזאת תצא טוב, שיהיה בה גם תרבות וגם תיאטרון. זו הצגה שמציגה את התרבות המזרחית הספרדית האמיתית על במת התיאטרון הקאמרי - וזה דבר יפה". 

לדברי זגורי, מדובר ביצירה שהגיעה מהמקום הכי אישי שלו. "השירים של אייל גולן הם הפסקול של חיי", הוא אומר. "אלה שירים שגדלתי עליהם, שירים שהם הנשיקה הראשונה שלי, הפעם הראשונה שנהגתי. השירים האלה הם ההיסטוריה שלי ונכסי צאן ברזל של התרבות שלי.

"התחלתי לכתוב את המחזה לפני שלוש שנים כשדורון מור פנה אלי עם הרעיון. לא האמנו בהתחלה שתיאטרון רפרטוארי יעלה את המחזה, אבל עומרי ניצן ורן גואטה קראו את המחזה ואמרו 'קדימה, עושים את זה'. אכן קמה מחאה. כל מחאה היא לגיטימית וכנראה שגם המחאה הזאת. אדם צועק איפה שכואב לו, אבל יש הבדל בין לגיטימיות של מחאה לבין ביטולן של יצירות אמנות". 

אתה חושש שהמחאה תבוא לידי ביטוי בערב הבכורה?

"אני לא יכול לעשות את האמנות שלי כשאני חושב מה יגידו ומה יעשו. כל אחד צריך לפעול לפי מה שהוא מרגיש. אני לא חושב שיש מה להפגין נגד אמנות. לפני כמה חודשים מחינו נגד חוק נאמנות בתרבות בדיוק מהסיבה הזאת: לכל אחד יש את הזכות לעשות את האמנות שלו. 

"ידעתי שתהיה ביקורת בגלל השירים של אייל גולן שמשולבים ביצירה. אייל הוא דמות מעוררת מחלוקת, אבל אני באמת משתדל לא להתעסק בזה. ההתקפה עלינו היתה עוד לפני שמישהו קרא מילה מהמחזה. זה לא מחזה ביוגרפי על חייו של אייל. אייל עצמו נתן את ברכתו להצגה לפני שנתיים בערך. אני חושב שהוא שמח מהיצירה הזאת - וגם אני שמח מאוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר