"קיבל מאות אלפי שקלים ודירות": תשתית ראייתית בגין עבירות שוחד נגד ח"כ ביטן

המשטרה סיימה את חקירתה נגד דוד ביטן, והעבירה את החומרים לפרקליטות • המשטרה: "הוא קיבל במזומן שוחד של מאות אלפי שקלים, ובתמורה הפעיל את השפעתו על גורמים שונים לשינוי החלטות ומתן היתרים" • התשתית הראייתית נוגעת ל-12 פרשות שונות ולעשרות מעורבים

דוד ביטן בסיום חקירה בלהב 433 // צילום ארכיון: יהושע יוסף

חוקרי יאח"ה סיימו היום (חמישי) את חקירתם בעניינו של ח"כ דוד ביטן והגישו את חומרי החקירה לפרקליטות מיסוי וכלכלה. על פי המשטרה, יש תשתית ראייתית מספקת נגד ביטן בגין עבירות שוחד.

הפרשה, המכונה "תיק 1803", עסקה בחשד שבשנים 2017-2011 קיבלו ח"כ דוד ביטן, ארנון גלעדי ודב צור טובות הנאה מגורמים פרטיים, ובתמורה פעלו לקידום האינטרסים שלהם. בין הגורמים היו חברת "דניה סיבוס" ומנכ"ל החברה רונן גינזבורג, רשת כלבו מזון, יזמי נדל"ן, קבלנים וגורמים נוספים.

באותה התקופה ח"כ ביטן כיהן במגוון תפקידים בכירים בעיריית ראשון לציון, בהם סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה לתכנון ולבנייה, והחל מחודש מרץ 2015 הוא כיהן כחבר כנסת. ארנון גלעדי שימש באותה תקופה בתפקידים בכירים בעיריית תל אביב, בהם המשנה לראש העיר וחבר הוועדה לתכנון ולבנייה. דב צור שימש ראש עיריית ראשון לציון.

החקירה הגלויה נפתחה בחודש דצמבר 2017, באישור היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. החקירה בוצעה על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, בשיתוף פעולה עם רשות המיסים ובפיקוח ראש אח"מ וראש להב, ובליווי פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה).

 

במהלך החקירה נגבו עדויות מיותר מ-300 עדים, ונחקרו כ-80 חשודים. סך הכל נגבו 650 הודאות בפרשה. המשטרה ערכה חיפושים בעשרות זירות, החרימה 700 קלסרי מסמכים והחרימה עשרות מיליוני שקלים.

תשתית ראייתית נגד עשרות מעורבים

עמדת המשטרה אחרי סיום החקירה היא שהתגבשה תשתית ראייתית מספקת כדי לבסס חשדות נגד עשרות מעורבים בפרשה. נגד ח"כ ביטן התגבשה תשתית מספיקה ב-12 פרשיות, וגם נגד גלעדי, צור, דניה סיבוס והמנכ"ל גינזבורג, יזמים, קבלנים שונים ומעורבים שונים נוספים, לביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס במקרים שונים בשנים 2017-2011.

ממצאי החקירה העלו שבמסגרת תפקידיו הציבוריים השונים, הן בתקופה שבה היה סגן ראש עיריית ראשון לציון והן בתקופה שבה כיהן כח"כ, קיבל ביטן שוחד במזומן בסכום של מאות אלפי שקלים, וכן הבטחה לקבלת דירות בעד פעולות הקשורות בתפקידו. בתמורה הפעיל ח"כ ביטן את סמכותו, השפעתו, עוצמתו וקשריו על גורמים שונים והוביל לשינוי החלטות, למתן היתרים שונים ולהפחתת תשלומי עירייה. כמו כן, ביטן גרם לשינוי חוות דעת משפטית של גורמי מקצוע בעיריית תל אביב, זירז תהליכים בתשלום חובות ועוד.

כאמור, במסגרת פעילותו יזם ביטן ישיבות בכנסת ובעיריות, פנה למקבלי החלטות והשקיע בעשייה זו מאמצים רבים. את כל הדברים האלה עשה ח"כ ביטן במטרה לקדם את ענייניהם של הגורמים העסקיים שבשירותם פעל, ומהם לקח טובות הנאה.

קיבל 430,000 שקלים מחברת "דניה סיבוס"

במסגרת פרשת חברת "דניה סיבוס", התבססה תשתית ראייתית לכך שבשנים 2015-2013 נתן רונן גינזבורג, מנכ"ל החברה, סכום של 430,000 שקלים כשוחד לח"כ ביטן ולאדם נוסף, על מנת לקדם אינטרסים של דניה סיבוס מול עיריית ראשון לציון ומשרד התחבורה, הקשורים בתוכנית להקמת תחנת דלק במחלף עין הקורא על כביש 431 ולמכרז הנוגע לכביש 38.

ארנון גלעדי, סייע יחד עם ביטן לשלושה מיזמי נדל"ן בתל אביב // צילום ארכיון: יוסי זליגר

במסגרת פרשה הנוגעת ליזמי נדל"ן, התגבשה תשתית ראייתית לכך שבשנים 2017-2011 סייעו ח"כ ביטן וארנון גלעדי ליזמים לקדם אישורים והיתרים ביחס לשלושה מיזמי נדל"ן בתל אביב, מול גורמים שונים בעירייה. בתמורה לקידום הפרויקטים ניתן שוחד בסך של 385,000 שקלים. חלק מכספי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות.

כמו כן, נמצא כי ארנון גלעדי לקח שוחד במסווה של תרומות בסך עשרות אלפי שקלים מכמה יזמים ובעלי עסקים, ובתמורה לכך סייע להם בפתרון בעיות מול עיריית תל אביב.

חלק מכספי השוחד הוסוו כתרומות

פרשות נוספות שנחקרו העלו שביטן טיפל בעניינם של גורמים רבים נוספים, בהם רשת כלבו מזון גדולה, בתמורה לשוחד של עשרות אלפי שקלים מכל אחד, וכן נמצא שבתקופה שכיהן כחבר כנסת המשיך להגיע לעיריית ראשון לציון, קיים שם פגישות וקידם אינטרסים של גורמים שמהם קיבל טובות הנאה. חלק מכספי השוחד ניתנו במסווה של תרומות וחלק הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות. באחד המקרים התקבלה גם הבטחה לנדל"ן (שתי דירות).

דב צור, החשדות נוגעים לקשריו עם יזם נדל"ן // צילום ארכיון: יוסי זליגר

פרשה נוספת שנחקרה בתיק זה נוגעת לחשדות נגד ראש עיריית ראשל"צ לשעבר דב צור, בנוגע לקשריו עם יזם נדל"ן מהעיר ראשון לציון. נמצא כי יזם הנדל"ן ניהל את קמפיין גיוס התרומות של דב צור לקראת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013, ובתוך כך גייס בעצמו תורמים והעמיד מנגנון לגיוס תרומות המהווה טובת הנאה, שהתקבלה אצל דב צור. במהלך כהונתו של צור כראש עיר הוא דן בענייניו של היזם, קיבל החלטות וחתם על היתרים בנוגע למיזמי נדל"ן שלו, תוך הסתרת הקשר בין השניים ואת הימצאותו של צור בניגוד עניינים מול היזם.

כאמור, עם סיום החקירה, עמדת המשטרה היא שהתגבשה תשתית ראייתית מוצקה כנגד עשרות מעורבים, אנשי ציבור וגורמים פרטיים לביצוע עבירות שוחד, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. התיק יועבר לפרקליטות מיסוי וכלכלה.

פרקליטו של ח"כ דוד ביטן, עו"ד אפרים דמרי, אמר בתגובה להמלצות המשטרה: "שוחחתי עם ביטן, תגובתו כמו שאומר רה"מ - 'לא היה כלום כי אין כלום'. הוא ייצא ללא רבב ויוכיח את חפותו".

סגן ראש עיריית תל אביב, ארנון גלעדי, אמר בתגובה להמלצת המשטרה להעמידו לדין: "תמיד פעלתי בהתאם לדין ולהוראות החוק, ולכן אין לי ספק שהתמונה תתבהר בחודשים הקרובים, ויוסרו כל החשדות חסרי השחר".

פרקליטיו של ראש עיריית ראשון לציון לשעבר דב צור, עו"ד גיורא אדרת ועו"ד טל שפירא, מסרו כי אין שחר להמלצת המשטרה להעמיד לדין את מרשם בעבירה כלשהי. "במקום להסתפק בסגירת התיק העיקרי, המשטרה ראתה לנכון לפרסם המלצות תמוהות, בלשון המעטה".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר