מכה ליועמ"ש: בג"ץ אימץ את עמדת אקוניס בפרשת יעל אמיתי

נדחתה עתירה לחייב את שר המדע למנות את פרופ' יעל אמיתי לקרן מחקר, לאחר שלדבריו "חתמה על עצומה שמשדלת לסרבנות" • אקוניס: "ניצחון השכל הישר"

השר אקוניס ופרופ' אמיתי // צילומים: אורן בן חקון

המחלוקת סביב מינוי של פרופ' יעל אמיתי: בית המשפט העליון דחה שלשום בשנית את עמדת המועצה להשכלה גבוהה לפיה שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, חייב למנות את פרופ' אמיתי לנציגה הישראלית בקרן המחקר הישראלית גרמנית ולעשות זאת לאלתר. בכך קיבל בית המשפט את עמדתו של השר אקוניס שהמליץ לשופטים להמתין עם המינוי עד להקמת הממשלה הבאה."עם כל ההבנה לעמדת האחרונים (העותרים, א"כ), בנסיבות העניין אין אלא להורות למשיב לשוב ולעדכן בתוך 90 יום", כלומר להמתין שלושה חודשים, כתב השופט ניל הנדל.

בכך נמנע השופט הנדל מלחייב את השר אקוניס למנות את אמיתי לתפקיד, ממנו פסל אותה אקוניס בשל תמיכתה בסרבנות. החלטתו מהווה מכה גם ליועץ המשפטי לממשלה וצוותו, שצידדו בעמדת אמיתי והמל״ג, סירבו לייצג את אקוניס בבג״ץ ואף ניסו למנוע ממנו מלדבר בדיון.  

בחודש מרץ החליט בית המשפט העליון פה אחד לקבל באופן חלקי בלבד את עתירתה של פרופ' יעל אמיתי ולהורות על ביטול החלטת שר המדע, אופיר אקוניס, לפסול אותה. עם זאת קבעו כי השר יוכל לבחור אם לאשר מינוי על פי שיקולים ערכיים. 

חבר השופטים ניל הנדל ג'ורג' קרא ואלכס שטיין הוסיפו כי יש להחזיר את העניין לבחינה מחודשת של השר בהתאם לאמות מידה שפורטו בפסק הדין. בהמשך עתרו שנית פרופ' אמיתי והמל"ג בדרישה לכפות על אקוניס למנות אותה לאלתר לתפקיד. ואולם, גם בהחלטה הקודמת וגם בהחלטה הנוכחית, בית המשפט לא קיבל את עמדת העותרים ובכך הותיר על כנה את החלטת אקוניס לפסול את אמיתי. 

שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס בירך על החלטת בג"ץ ואמר ל"ישראל היום" כי "מדובר בניצחון קודם כל לשכל הישר ולהיגיון החוק. אני עומד על עמדתי הערכית והעקבית שהגברת אמיתי, שחתמה במהלך האינתיפדה הרצחנית ב-2002, על עצומה שמשדלת ומעודדת סרבנות, אינה יכולה לייצג את מדינת ישראל בפורום בינ״ל. שמחתי שבית המשפט העליון אימץ את הצעתי להמתין עד לכינונה של ממשלה חדשה".

 

השר אופיר אקוניס // צילום: אורן בן חקון

כבר בחודש מרץ החליט בית המשפט העליון פה אחד לקבל חלקית את עתירתה של פרופ' יעל אמיתי ולהורות על ביטול החלטת שר המדע, אופיר אקוניס, אך עם זאת קבעו כי השר יוכל לבחור אם לאשר מינוי על פי שיקולים ערכיים.

חבר השופטים ניל הנדל ג'ורג' קרא ואלכס שטיין הוסיפו כי יש להחזיר את העניין לבחינה מחודשת של השר בהתאם לאמות מידה שפורטו בפסק הדין.

"פסק הדין בעניינו של השר אופיר אקוניס מהווה פגיעה קשה בחופש הביטוי הפוליטי בישראל", כך נמסר מהאגודה לזכויות האזרח בעקבות פסק הדין שניתן היום בנוגע למינויה של פרופ' יעל אמיתי. "בית המשפט בעצם התיר לשר לבחון את השקפת עולמה של מועמדת לתפקיד ולפסול אותה אם היא אינה מיישרת קו עם עמדת השר. בכך סטו השופטים מהקו שהנחה את בית המשפט למעלה מ-65 שנה, עוד מהתקופה שבן גוריון ניסה למנוע מאיש לח"י להתקבל לעבודה כמורה".

פרופ' יעל אמיתי // צילום: אורן בן חקון

פרופ' יעל אמיתי היא מומחית לפיזיולוגיה וביולוגיה של התא אשר עמדה בראש בית הספר לקוגניציה ומדעי המוח באוניברסיטת בן-גוריון. פרופסור אמיתי נענתה לפניית משרד המדע והטכנולוגיה לכהן בהתנדבות במועצת הנגידים של קרן גרמניה-ישראל למחקר ולפיתוח מדעי. עם זאת, הליך המינוי לא הושלם נוכח סירובו של שר המדע לחתום על כתב המינוי, שכן אף שלא פקפק בכישוריה המקצועיים, סבר כי חתימתה בשנת 2002 על עצומה הקוראת לסירוב לשירות כחיילים "בשטחים הכבושים" עולה כדי סרבנות ועידוד פעיל שלה ומהווה "עבירה פלילית והפרה של שלטון החוק".

מנדלבליט: "העצומה מעולם לא קראה לסרבנות" 

החלטת בג"ץ מהווה מכה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, מאחר ובעבר ציין בחוות דעתו כי אין מניעה עקרונית לבחון התאמה של מועמד מסוים לתפקיד ציבורי, אך במקרה הזה העצומה שעליה חתמה פרופסור אמיתי מעולם לא קראה לסרבנות, ועל פני הדברים החתימה עליה "לא מהווה עבירה פלילית בנסיבות העניין". משכך, תמך היועץ המשפטי לממשלה בקבלת העתירה בניגוד לדעתו של השר. שר המדע לא ביקש ייצוג נפרד, אך בית המשפט התיר לו למסור עמדה, והשר ציין כי הוא רואה בחתימה על העצומה עבירה פלילית. 

השופט הנדל קבע בשעתו כי העצומה שעליה חתמה פרופסור אמיתי עוסקת בסרבנות סלקטיבית לשירות בשטחים המוחזקים על רקע התנגדות אידיאולוגית-פוליטית להמשך השליטה הישראלית באזור. בנסיבות אלה, כך הוסיף וציין השופט הנדל, הוא נכון להניח כי קריאה לסרבנות כזו - בין אם נפתחו בגינה הליכים פליליים ובין אם לא - אינה מהווה שיקול זר בהחלטה על מינוי. עם זאת, ציין כי החתימה על העצומה היא אירוע בודד שהתרחש לפני למעלה מ-16 שנה, בשעה שפרופסור אמיתי לא כיהנה במשרה ציבורית. כמו כן, כך נקבע, לא ניתן להסיק מהתבטאויותיה של פרופסור אמיתי כי היא קוראת גם כיום לסרבנות סלקטיבית, ועל כן מרחף סימן שאלה ממשי מעל סבירות התוצאה שאליה הגיע השר הנשענת על אירוע בודד מראשית האלף הנוכחי ועל התבטאויות מאוחרות לא רלוונטיות. 

מועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) נמסר: "בג"ץ לא דחה את העתירה, אלא קבע כי השר צריך להשיב בתוך 90 יום, בניגוד גמור להצהרותיו חסרות השחר של שר המדע. מינויה של פרופסור יעל אמיתי הוא מינוי ראוי ומוצדק שאושר הן ע"י קרן המחקר ישראל גרמניה והן ע"י סגנית המדען הראשי, על סמך הישגיה המקצועיים ומומחיותה בתחומים הרלוונטים לתפקיד. כל יום שעובר ללא הכרעה ברורה יוצר פגיעה קשה במחקר הישראלי ובתפקודה של הקרן, תוך סיכון חמור של מעמדה האקדמי של ישראל בעולם. אנו בטוחים כי בסופו של דבר יקבע בג"צ כי אין לאפשר לשר המדע לערב שיקולים פוליטיים בהחלטות מקצועיות של משרדו".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר