השחקן עודד תאומי // צילום: אריק סולטן // השחקן עודד תאומי // צילום: אריק סולטן

"שחקן ענק": עודד תאומי הלך לעולמו

ענק התיאטרון הישראלי מת בגיל 81 • מנכ"ל, "הקאמרי" לשעבר: "הוא שיחק תמיד את התפקידים הנחשקים ביותר והאצילים ביותר"

השחקן עודד תאומי, מגדולי שחקני התאטרון הישראלי, הלך לעולמו בגיל 81' זאת לאחר הדרדרות במצבו הרפואי בשנים האחרונות. תאומי נפטר במוסד הסיעודי בו שהה בשנה וחצי האחרונות, לאחר שלקה בליבו, כשהוא מותיר אחריו שתי בנות ושני נכדים.

הלוויתו של עודד תאומי תערך ביום א' בשעה 16:30 בבית העלמין ירקון. ארונו יוצב החל מהשעה 14:00עד השעה 15:30 באולם קאמרי 2 בתיאטרון הקאמרי. הציבור מוזמן לכבד את זיכרו.

נעם סמל, לשעבר מנכל תאטרון הקאמרי בו שיחק תאומי אמר: "מדובר באחד משחקני התאטרון הענקיים ביותר בישראל, בן למאיר תאומי שיסד את התאטרון העברי בתל אביב בתחילת המאה ה20, שההצגה האחרונה בה שיחק בקאמרי הייתה פרוסט/ניקסון בבימויו של עודד קוטלר, בה הוא שיחק את ניקסון עצמו. 

"הוא שיחק תמד את התפקידים הנחשקים ביותר והאצילים ביותר, של מלכים ורוזנים. עבדנו יחד 25 שנה. הוא היה אדם שכל עולמו היה תאטרון ומיסטיקה, היתה לו הצגת יחיד "מעל ומעבר" שעסקה גם בהפנוט, והוא נחשב לאחד מענקי התאטרון הישראלי כמו יוסי גרבר ויוסי ידין. למעשה הוא ועודד קוטלר נחשבו לכוכבי הקאמרי בלהקת השחקנים הותיקה בה היו גם יוסי ידין אורנה פורת וחנה מרון, הוא היה כוכב.  שחקן ממגנט עם כריזמה, וכשהוא עלה על הבמה הבמה היתה מלאה בעודד תאומי", סיפר סמל.

השחקנית ליא קניג: "התעצבתי מאוד לשמוע על מותו של עודד, שיחקתי אתו בביקור הגברת הזקנה, בהפקה משותפת שלהקאמרי והבימה והוא היה שחקן מרשים, פרטנר מצוין, הוא יצג את התאטרון הישראלי המצוין , היה תמיד מענין לשחק אתו ולשוחח אתו, הוא היה שחקן ענק, נדיר, מיוחד, איש נעים, אדם מקסים. הוא חלק מאוד משמעותי בהסטוריה ובבניה של התאטרון הישראלי".

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לתאומי: "כשענקי תיאטרון כמו עודד תאומי יורדים מהבמה, משהו מהם נותר לא רק בלבבות צופיהם, אלא גם בכל אחת מהדמויות ששיחקו אי פעם. עודד היקר, אנחנו נפרדים ממך בקידה עמוקה של תודה, על חגיגת הבמה שהענקת לנו, על נכסי תרבות שיצרת וישארו בינינו תמיד. נחסר אותך ונתגעגע מאוד".

מתיאטרון הקאמרי נמסר: "משפחת התיאטרון הקאמרי אבלה על מותו של אחד מבכירי השחקנים עודד תאומי ז"ל, שהצטרף לתיאטרון הקאמרי ב-1958 וגילם על במת הקאמרי גלריה של תפקידים מגוונים מיוג'ין ב"מלאך האבן" ועד ניקסון ב"פרוסט/ניקסון". עודד תאומי, שבין תפקידיו האחרונים היה גם אלוהים במחזה של ענת גוב, קטף כל פרס אפשרי, וזיכה את כולנו בתיאטרון איכותי, מעניין, מרגש, חכם, מאתגר, בלתי נשכח. זכרו ילווה את כל מי שזכה לראותו על הבמה בעשרות תפקידיו המפוארים".

השחקנית מרים זוהר: "לא עבדתי הרבה עם עודד אבל היה לי המזל לשחק אתו בסרט האחרון שלו לפני כשנתיים. היה מאוד נעים לעבוד איתו ולהכיר את האדם. הצטערתי מאוד לשמוע על מותו, הוא היה שחקן יוצא מן הכלל ובסרט הוא עשה תפקיד מענין, מיוחד והיה נעים מאוד לשוחח אתו ולשח אתו. לקבל את ההודעה על מותו היתה כמו סכין בלב עבורי. עוד אחד מהגדולים הלך".

השחקנית תיקי דיין: "שיחקנו המון יחד, למעשה התחלתי את הקריירה שלי בתאטרון הקאמרי עם עודד, שיחקתי אתו ב"השיבה", הצגה אותה ביים וגם שיחק בה. היתה לו גם יכולת מדהימה בערבים המוצלחים שלו מעולם המיסטיקה, שיחקנו יחד בכל מיני תפקידים מגוונים, בכטוב בעיניכם, במותו של סוכן, באילוף הסוררת, הוא היה פרטנר נעים, דעתן שהתעקש על כל מילה, קרא באנגלית, גרמנית, עברית, היה קפדן ויסודי, כריזמטי בצורה שאי אפשר לתאר אותה עם הגובה והקול, הוא היה יפיפיה. במשך שנים רבות בקאמרי הוא שיחק את כל התפקידים  הראשיים הרומנטיים ואני נפרדת ממנו בצער גדול".

מאות הפרצופים של עודד תאומי

תאומי, בנו של מאיר תאומי, שחקן תיאטרון "האוהל" (שנהרג בפיגוע הידוע כרצח בגן הוואי ב-10 באוגוסט 1947), ואחיינו של יעקב טימן, שחקן תיאטרון "המטאטא" נשם תאטרון מילדות. הוא שרת בלהקת פיקוד המרכז, ובשנת 1958 הצטרף לתיאטרון הקאמרי, שם שיחק עד לשנותיו האחרונות, הפך לאחד הכוכבים הבולטים עם עשרות תפקידים חשובים ומרתקים. 

הוא שיחק גם בתאטראות נוספים בהם הבימה,  האוהל ובבית ליסין. בין תפקידיו הזכורים: ז'אק ב"כטוב בעיניכם", יאגו ב"אותלו", ריצ'רד ב"ריצ'רד השלישי" קוריולנוס, ג'ון ב"אוליאנה", טריגורין ב"השחף", ד"ר אסטרוב ב"הדוד ואניה", סליירי ב"אמדאוס", ד"ר סטוקמן ב"אויב העם", נילס בוהר ב"קופנהגן", וילי ברנדט ב"דמוקרטיה", פרופ' היגינס במחזמר "גבירתי הנאווה", סולנס ב"אלוף הבונים" ועוד.  הוא אף לקח חלק בשנות השבעים בשני מופעים לילדים: במופע עם נעמי שמר שנקרא "נעמי שמר שרה לילדים ועודד תאומי עושה להם הצגות" (שם ביצע לראשונה את השיר "אלף בית") ובמופע עם חוה אלברשטיין בשם "חוה ועודד בארץ הקסמים". שני המופעים הועלו על גבי תקליטים, ובמקביל העלה תאומי שלוש הצגות יחיד פרי עטו שעסקו בספיריטואליזם, עולם המיסטיקה שמאוד עניין אותו : "מעל ומעבר", "אותות ומופתים" ו"על החיים ועל המוות".

לצד תפקידיו בתאטרון שיחק תאומי בסרטי קולנוע ישראלים, בהם "הם היו עשרה", "חבורה שכזאת", "תעלת בלאומילך", "מרגו שלי", "מבצע יונתן" ו"סוף שבוע בגליל" ,בסדרות טלוויזיה ישראליות ובדרמות הטלוויזיה האמריקאיות "סיפורו של דוד, ו"אישה ושמה גולדה", לצד תפקידים קטנים בסרטים האמריקאיים "The Long Shadow" מ-1992, "קוד אומגה" (1999) ו"מינכן" (2005).

בשנת 2016 שיחק בתפקיד ראשי בסרט הישראלי "ציפורי חול" בבימויו של אמיר וולף לצד גילה אלמגור ומרים זוהר, ועל תפקיד זה היה מועמד לפרס אופיר לשחקן הראשי הטוב ביותר לשנת 2015.

הוא זכה בפרסים רבים על תפקידיו, בהם פרס מילוא - שחקן התיאטרון של השנה. 4 פרסי "כינור דוד" כשחקן השנה בתיאטרון (תשכ"ח, תשכ"ט, תשל"ד, תשמ"ו), פרס ע"ש מאיר מרגלית עבור קוריולנוס, פרס "ורד הכסף" כשחקן התיאטרון של השנה (1982), פרס ראש עיריית תל אביב-יפו ע"ש אברהם בן יוסף (1985, 1990, 1995). פרס האקדמיה על מפעל חיים ב-2010, פרס אמי על מפעל חיים 2011.

בשנת 2017 ערך תיאטרון הקאמרי מופע מחווה לכבודו, חגיגת יום הולדת 80 בה השתתפו אומנים רבים, זאת לצד הידרדרות במצבו הבריאותי של תאומי. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו