תיקי דיין: "למדתי להיות פולנייה"

אחרי 40 שנה בקאמרי, תיקי דיין משחקת בהצגה "משפחה חמה" בבית ליסין • "במקצוע הזה הולכים לאן שיש מה לעשות", היא אומרת ומתרגשת מערב מחווה שיוקדש לה במסגרת פסטיבל אישה בחולון בחודש הבא

צילום: כפיר בולוטין // תיקי דיין ב"משפחה חמה"

בגיל 70 תיקי דיין היא אחת השחקניות המוערכות והעסוקות בישראל. רק לאחרונה עלתה ב־yes העונה השלישית של "האחיות המוצלחות שלי", שבו היא עושה תפקיד קטן אבל נפלא. בקרוב היא תזכה למופע מחווה שיוקדש לה במסגרת "פסטיבל אשה" בחולון (9 במארס), והשבוע עלתה בתיאטרון בית ליסין ההצגה "משפחה חמה" שבה היא מככבת בתפקיד הראשי. 

"משפחה חמה" הוא מחזה שכתבה ענת גוב ז"ל ושעלה בקאמרי ב־2009 בכיכובה של רבקה מיכאלי. דיין מגלמת את התפקיד שגילמה מיכאלי: מלכה, אישה חזקה ומניפולטיבית, שמתמרנת את בני משפחתה לעשות כרצונה. כשבתה הצייתנית בדרך כלל מודיעה לה שלא תגיע השנה לליל הסדר, מלכה יוצאת למלחמה.

את ההצגה מביים רוני פינקוביץ' ומשחקים בה רוברט הניג, לימור גולדשטיין, לירון ברנס, עדי גילת, לורין מוסרי, יותם קושניר ושירן הוברמן. "זה מחזה כל כך ישראלי, שכל אחד יכול להזדהות איתו. ארוחת ליל שישי, משהו שהוא כל כך שלנו. אני חושבת שאין את זה באף מקום אחר בעולם. כשעבדתי על הדמות של מלכה, היה לי חשוב שהיא תהיה אמינה. אני הרי ממש לא פולנייה, והיה לי קשה עם מילים כמו 'מאמאלך' ו'נעבעך', לא ידעתי איך לעשות זה, אבל הפולניות לימדו אותי (צוחקת)".

עברת לתיאטרון בית ליסין אחרי 40 שנה בתיאטרון הקאמרי.

"אני כבר גמלאית, נחשבת לשחקנית פרילנס, וזה מקצוע שבו את הולכת לאן שיש לך משהו לעשות. סיימנו בקאמרי את ההצגה 'זאבים' ושמעתי על הההפקה הזאת. הציעו לי את התפקיד - והרגשתי שבא לי משהו אחר, בא לי קומדיה. בזמן האחרון עשיתי כל הזמן דרמות: 'אמא קוראז'', 'זאבים', 'מלאכת החיים', 'מכולת'. רציתי קצת קומדיה. עד היום לא יצא לי לשחק במחזות של ענת גוב, והנה הגיעה פעם ראשונה ומוצלחת. כישרון הכתיבה שלה אפשר לה לכתוב דיאלוגים נהדרים בעלי קצב מוצלח".

דיין מתכוננת לאירוע מרגש אחר שיקרה בקרוב: מופע המחווה שיערכו לה, במסגרת "פסטיבל אשה" בתיאטרון חולון. המופע חוגג לדיין יום הולדת 70 ויותר מיובל שנים על הבמה, והוא יכלול מערכונים ושירים שביצעה לאורך הקריירה המפוארת שלה. בין המשתתפים: קרן מור, אורנה בנאי, מיקי קם, דרור קרן, שרה וינו־אלעד, טלי אורן - וגם דיין עצמה. 

"איזה מגלומניה, אלוהים ישמור אותנו", צוחקת דיין, "האמת היא שכבר כמה שנים רוצים להעלות את המופע הזה ואני תמיד אומרת 'לא'. הפעם הגיעה בחורה ששבתה את ליבי בשם אסנת זיביל (העורכת והבמאית של המופע, מ"כ), שביקשה שניפגש. אמרתי לה 'יאללה', נפגשנו ועדיין אמרתי 'לא'. אבל בסוף שכנעו אותי, וכשראיתי את רשימת האנשים שהתגייסו לעשות את זה - מיטב חברותיי וחבריי שהם אנשים מוכשרים ביותר - התחלתי להתרגש. אני אשיר שיר סיום ועוד שיר אחד, שטליה שפירא ז"ל, חברתי הטובה, שרה בלהקה, 'מכתב מאמא'".

ואי אפשר בלי להגיד מילה על התפקיד שעשית ב"האחיות המוצלחות שלי".

 "אנשים מאוד אוהבים את הסדרה הזאת. אני מקבלת הרבה תגובות ברחוב. זה תפקיד של מנהלת בית ספר מטורפת לגמרי. היה נורא כיף בצילומים, התפוצצנו מצחוק. גם על התפקידים שעשיתי בסדרות 'בתולות', 'ככה זה' ו'שטוקהולם' אני מקבלת המון תגובות. מתברר שבכל הדברים הטובים שהיו השנה בטלוויזיה - אני השתתפתי (צוחקת)".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר